Sökmotorkonsult.se

Rally för Google och frossa för Facebook

Google Facebook

Både Google och Facebook har släppt sin kvartalsrapporter denna vecka. För Google var det en bra rapport medan det var idel sura miner på börsen efter att Facebook släppt sina siffror.

Googles (Alphabet) och Facebooks (Meta) kvartalsrapporter denna vecka är inte bara intressanta för investerare, de ger också oss marknadsförare intressanta fingervisningar inför framtiden. Att dessa två techjättars rapporter fick motsatt mottagande av marknaden denna gång gör det än mer intressant.

Google släppte sin rapport i tisdags kväll och den mottogs väldigt väl av marknaden. Aktien gick upp över 7 % dagen efter rapporten. Facebook släppte sin rapport i går kväll och i motsats till Google innehåll den många besvikelser och orosmoment. Detta resulterade i att Facebook-aktien rasade med över 20 % i gårdagens efterhandel.

Google går som tåget

Vad fanns det i Googles rapport som är intressant för oss marknadsförare?

  • Annonsintäkterna slog förväntningarna.
  • Undantaget var YouTube där annonsintäkterna var något sämre än väntat.
  • Ökningen av e-handeln under pandemin var en nyckel till de höga intäkterna.
  • Branscher som drabbats under pandemin, som resebranschen, har återhämtat sig något även om det fortfarande finns en stor osäkerhet här.

Facebook kämpar i motvind

Det lyfts flera olika orosmoment i samband med Facebooks rapport som är relevanta från ett marknadsföringsperspektiv.

  • Svagare resultat än förväntat, och deras prognos för första kvartalet 2022 var också en besvikelse.
  • Reels ökar i popularitet vilket är negativt för resultatet då annonsutrymmet där inte genererar lika mycket intäkter som exempelvis i flödet.
  • Konkurrensen om användarnas uppmärksamhet ökar.
  • iOS 14-uppdateringen är ett huvudbry för Facebook och beräknas minska intäkterna med 10 miljarder USD under 2022.

Att ta med sig

De insikter jag drar utifrån dessa kvartalsrapporter är:

  • Pandemin har varit gynnsam för kanaler långt ned i säljtratten som Google Sök. Medan det inte har varit lika bra för kanaler högre upp som YouTube och Facebook.
  • iOS 14-uppdateringen är ett rejält problem för Facebook samtidigt som Google inte verkar påverkas nämnvärt av detta. Vilket var ungefär det scenario vi såg framför oss när vi pratade om det i avsnitt 68 av Sökpodden inför uppdateringen.
  • Facebook känner av konkurrens från andra sociala plattformar. Detta ligger i linje med att vi upplever ett ökat intresse av att annonsera i andra sociala kanaler än Metas – vilket vi dessutom har som ämne i vårt nästa webbinar.
  • Intäktsutmaningen kring reels visar ännu en gång på att flödet är en väldigt stark annonsyta både för annonsörer och Facebook. Samtidigt var detta också en utmaning är Meta började med annonser på Instagram. Men där har man över tid lycktas bra med att kapitalisera på annonsutrymmet. Så på sikt finns det nog goda förutsättningar att reels också kommer bli en bra affär för Facebook.

Hur går dina tankar efter techjättarnas kvartalsrapporter? Kommentera gärna nedan.

 

Sidan är senast uppdaterad 2022-02-03

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?