Sökmotorkonsult.se

Rally för Google och frossa för Facebook

Google Facebook

Både Google och Facebook har släppt sin kvartalsrapporter denna vecka. För Google var det en bra rapport medan det var idel sura miner på börsen efter att Facebook släppt sina siffror.

Googles (Alphabet) och Facebooks (Meta) kvartalsrapporter denna vecka är inte bara intressanta för investerare, de ger också oss marknadsförare intressanta fingervisningar inför framtiden. Att dessa två techjättars rapporter fick motsatt mottagande av marknaden denna gång gör det än mer intressant.

Google släppte sin rapport i tisdags kväll och den mottogs väldigt väl av marknaden. Aktien gick upp över 7 % dagen efter rapporten. Facebook släppte sin rapport i går kväll och i motsats till Google innehåll den många besvikelser och orosmoment. Detta resulterade i att Facebook-aktien rasade med över 20 % i gårdagens efterhandel.

Google går som tåget

Vad fanns det i Googles rapport som är intressant för oss marknadsförare?

  • Annonsintäkterna slog förväntningarna.
  • Undantaget var YouTube där annonsintäkterna var något sämre än väntat.
  • Ökningen av e-handeln under pandemin var en nyckel till de höga intäkterna.
  • Branscher som drabbats under pandemin, som resebranschen, har återhämtat sig något även om det fortfarande finns en stor osäkerhet här.

Facebook kämpar i motvind

Det lyfts flera olika orosmoment i samband med Facebooks rapport som är relevanta från ett marknadsföringsperspektiv.

  • Svagare resultat än förväntat, och deras prognos för första kvartalet 2022 var också en besvikelse.
  • Reels ökar i popularitet vilket är negativt för resultatet då annonsutrymmet där inte genererar lika mycket intäkter som exempelvis i flödet.
  • Konkurrensen om användarnas uppmärksamhet ökar.
  • iOS 14-uppdateringen är ett huvudbry för Facebook och beräknas minska intäkterna med 10 miljarder USD under 2022.

Att ta med sig

De insikter jag drar utifrån dessa kvartalsrapporter är:

  • Pandemin har varit gynnsam för kanaler långt ned i säljtratten som Google Sök. Medan det inte har varit lika bra för kanaler högre upp som YouTube och Facebook.
  • iOS 14-uppdateringen är ett rejält problem för Facebook samtidigt som Google inte verkar påverkas nämnvärt av detta. Vilket var ungefär det scenario vi såg framför oss när vi pratade om det i avsnitt 68 av Sökpodden inför uppdateringen.
  • Facebook känner av konkurrens från andra sociala plattformar. Detta ligger i linje med att vi upplever ett ökat intresse av att annonsera i andra sociala kanaler än Metas – vilket vi dessutom har som ämne i vårt nästa webbinar.
  • Intäktsutmaningen kring reels visar ännu en gång på att flödet är en väldigt stark annonsyta både för annonsörer och Facebook. Samtidigt var detta också en utmaning är Meta började med annonser på Instagram. Men där har man över tid lycktas bra med att kapitalisera på annonsutrymmet. Så på sikt finns det nog goda förutsättningar att reels också kommer bli en bra affär för Facebook.

Hur går dina tankar efter techjättarnas kvartalsrapporter? Kommentera gärna nedan.

 

Sidan är senast uppdaterad 2022-02-03

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.