Sökmotorkonsult.se

Så fungerar Facebook overlays

Nu har Facebook äntligen skapat overlays till dynamiska annonser. Ett smidigt och effektivt sätt att dra till sig uppmärksamhet genom att visa rabatter eller priser. Ett hett tips för samtliga e-handlare inför kommande högsäsong med Black Friday och julhandel. 

Facebook håller just nu på att lansera en av de mest efterfrågade funktionerna bland många annonsörer. Något som de kallar för Facebook overlays (Facebook överlagringar). Funktionen fungerar så att du kan lägga till overlays i dina dynamiska annonser. Det vill säga, att du kan lägga till information om pris, rabatt eller frakt direkt i din bild.

På detta smidiga sätt hämtas automatiskt informationen från din produktkatalog. På så sätt blir din overlay anpassad med korrekt information baserat på vilken produkt som visas. Denna funktion har funnits tillgänglig i lite olika tredjepartsverktyg sedan innan men nu finns den alltså i Facebooks egna gränssnitt. En mycket spännande och eftertraktad funktion.

Vill du få ut mer av din Facebook-annonsering?

Vi hjälper dig få fler kunder från Facebook och Instagram!


Begär offert

Valmöjligheterna i Facebook overlays

Funktionaliteten är väldigt användarvänlig och du kan anpassa din overlay/överlagring med några enkla klick. Idag kan du anpassa färg, form, typsnitt och placering (se bild ovan).  Du kan dessvärre inte välja typsnitt eller färgpalett utöver de grundläggande val som finns. Något som förhoppningsvis kommer att förbättras framöver.

Du skapar overlays/överlagringar på annonsnivå och väljer att kryssa i  ”Lägg till en överlagring på bilderna”. Därefter klickar du på redigera och väljer utformning efter vad som passar dina bilder.

overlay overlagring facebook

Vilka overlays som du har tillgängliga baseras på informationen som finns i din produktkatalog.  Du kan välja mellan pris, frakt eller topprodukter. Gällande pris kan du visa det faktiska priset, ett överstruket pris eller välja att visa en procent. Det kräver således att du fyllt i informationen i produktkatalogen. Läs mer om hur du fyller i din produktkatalog här.

Frågor och funderingar? kontakta oss på Pineberry så hjälper vi dig.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.