Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Så fungerar Facebook overlays

Nu har Facebook äntligen skapat overlays till dynamiska annonser. Ett smidigt och effektivt sätt att dra till sig uppmärksamhet genom att visa rabatter eller priser. Ett hett tips för samtliga e-handlare inför kommande högsäsong med Black Friday och julhandel. 

Facebook håller just nu på att lansera en av de mest efterfrågade funktionerna bland många annonsörer. Något som de kallar för Facebook overlays (Facebook överlagringar). Funktionen fungerar så att du kan lägga till overlays i dina dynamiska annonser. Det vill säga, att du kan lägga till information om pris, rabatt eller frakt direkt i din bild.

På detta smidiga sätt hämtas automatiskt informationen från din produktkatalog. På så sätt blir din overlay anpassad med korrekt information baserat på vilken produkt som visas. Denna funktion har funnits tillgänglig i lite olika tredjepartsverktyg sedan innan men nu finns den alltså i Facebooks egna gränssnitt. En mycket spännande och eftertraktad funktion.

Vill du få ut mer av din Facebook-annonsering?

Vi hjälper dig få fler kunder från Facebook och Instagram!


Begär offert

Valmöjligheterna i Facebook overlays

Funktionaliteten är väldigt användarvänlig och du kan anpassa din overlay/överlagring med några enkla klick. Idag kan du anpassa färg, form, typsnitt och placering (se bild ovan).  Du kan dessvärre inte välja typsnitt eller färgpalett utöver de grundläggande val som finns. Något som förhoppningsvis kommer att förbättras framöver.

Du skapar overlays/överlagringar på annonsnivå och väljer att kryssa i  ”Lägg till en överlagring på bilderna”. Därefter klickar du på redigera och väljer utformning efter vad som passar dina bilder.

overlay overlagring facebook

Vilka overlays som du har tillgängliga baseras på informationen som finns i din produktkatalog.  Du kan välja mellan pris, frakt eller topprodukter. Gällande pris kan du visa det faktiska priset, ett överstruket pris eller välja att visa en procent. Det kräver således att du fyllt i informationen i produktkatalogen. Läs mer om hur du fyller i din produktkatalog här.

Frågor och funderingar? kontakta oss på Pineberry så hjälper vi dig.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Butik med öppet-skylt

Så optimerar du för Black week och andra kampanjer på bästa sätt

Black Week är officiellt igång och för de företag som har gjort sin SEO rätt kommer veckan innebära ett enormt uppsving i gratis och köpstark trafik från Google. I den här bloggposten går vi igenom vad som är viktigt att […]

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden avsnitt 55

#55 Sistrix

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I denna novemberutgåva är ämnena Sistrix, Google Shoppings tillväxt samt Cookiegeddeon. Du lyssnar väl?

Mobillåda - en mobil tas upp ur en låda

Mobillåda – En låda som löser alla dina problem?

Man tar problemet och köper sedan en låda att lägga problemet i, gärna med problemets namn på lådan. Voila! En mobillåda. Klart. Men man gör inget åt det som egentligen är problemet.

Japanese Keyword Hack – Hur du löser det

Har du blivit drabbad av Japanese Keyword Hack? Här är en guide hur du snabbt kan återta positionerna och få bort alla hackade URL:er från Googles index.

Kristian Jältsäter Digital Marknadsföring

Digital Marknadsföring – Vad är det?

Att förstå sig på digital marknadsföring kan vara svårt. Hur kan branschen upplevas när någon kommer in i den från ett annat håll? Behövs egentligen alla olika titlar och vad får man egentligen kalla sig? Varför kan en junior vara […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner