Sökmotorkonsult.se

Så fungerar Facebook overlays

Nu har Facebook äntligen skapat overlays till dynamiska annonser. Ett smidigt och effektivt sätt att dra till sig uppmärksamhet genom att visa rabatter eller priser. Ett hett tips för samtliga e-handlare inför kommande högsäsong med Black Friday och julhandel. 

Facebook håller just nu på att lansera en av de mest efterfrågade funktionerna bland många annonsörer. Något som de kallar för Facebook overlays (Facebook överlagringar). Funktionen fungerar så att du kan lägga till overlays i dina dynamiska annonser. Det vill säga, att du kan lägga till information om pris, rabatt eller frakt direkt i din bild.

På detta smidiga sätt hämtas automatiskt informationen från din produktkatalog. På så sätt blir din overlay anpassad med korrekt information baserat på vilken produkt som visas. Denna funktion har funnits tillgänglig i lite olika tredjepartsverktyg sedan innan men nu finns den alltså i Facebooks egna gränssnitt. En mycket spännande och eftertraktad funktion.

Vill du få ut mer av din Facebook-annonsering?

Vi hjälper dig få fler kunder från Facebook och Instagram!


Begär offert

Valmöjligheterna i Facebook overlays

Funktionaliteten är väldigt användarvänlig och du kan anpassa din overlay/överlagring med några enkla klick. Idag kan du anpassa färg, form, typsnitt och placering (se bild ovan).  Du kan dessvärre inte välja typsnitt eller färgpalett utöver de grundläggande val som finns. Något som förhoppningsvis kommer att förbättras framöver.

Du skapar overlays/överlagringar på annonsnivå och väljer att kryssa i  ”Lägg till en överlagring på bilderna”. Därefter klickar du på redigera och väljer utformning efter vad som passar dina bilder.

overlay overlagring facebook

Vilka overlays som du har tillgängliga baseras på informationen som finns i din produktkatalog.  Du kan välja mellan pris, frakt eller topprodukter. Gällande pris kan du visa det faktiska priset, ett överstruket pris eller välja att visa en procent. Det kräver således att du fyllt i informationen i produktkatalogen. Läs mer om hur du fyller i din produktkatalog här.

Frågor och funderingar? kontakta oss på Pineberry så hjälper vi dig.

Sidan är senast uppdaterad 2018-01-26

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!