Sökmotorkonsult.se

Så fungerar Facebook overlays

Nu har Facebook äntligen skapat overlays till dynamiska annonser. Ett smidigt och effektivt sätt att dra till sig uppmärksamhet genom att visa rabatter eller priser. Ett hett tips för samtliga e-handlare inför kommande högsäsong med Black Friday och julhandel. 

Facebook håller just nu på att lansera en av de mest efterfrågade funktionerna bland många annonsörer. Något som de kallar för Facebook overlays (Facebook överlagringar). Funktionen fungerar så att du kan lägga till overlays i dina dynamiska annonser. Det vill säga, att du kan lägga till information om pris, rabatt eller frakt direkt i din bild.

På detta smidiga sätt hämtas automatiskt informationen från din produktkatalog. På så sätt blir din overlay anpassad med korrekt information baserat på vilken produkt som visas. Denna funktion har funnits tillgänglig i lite olika tredjepartsverktyg sedan innan men nu finns den alltså i Facebooks egna gränssnitt. En mycket spännande och eftertraktad funktion.

Vill du få ut mer av din Facebook-annonsering?

Vi hjälper dig få fler kunder från Facebook och Instagram!


Begär offert

Valmöjligheterna i Facebook overlays

Funktionaliteten är väldigt användarvänlig och du kan anpassa din overlay/överlagring med några enkla klick. Idag kan du anpassa färg, form, typsnitt och placering (se bild ovan).  Du kan dessvärre inte välja typsnitt eller färgpalett utöver de grundläggande val som finns. Något som förhoppningsvis kommer att förbättras framöver.

Du skapar overlays/överlagringar på annonsnivå och väljer att kryssa i  ”Lägg till en överlagring på bilderna”. Därefter klickar du på redigera och väljer utformning efter vad som passar dina bilder.

overlay overlagring facebook

Vilka overlays som du har tillgängliga baseras på informationen som finns i din produktkatalog.  Du kan välja mellan pris, frakt eller topprodukter. Gällande pris kan du visa det faktiska priset, ett överstruket pris eller välja att visa en procent. Det kräver således att du fyllt i informationen i produktkatalogen. Läs mer om hur du fyller i din produktkatalog här.

Frågor och funderingar? kontakta oss på Pineberry så hjälper vi dig.

Sidan är senast uppdaterad 2018-01-26

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?