Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Så här skapar du Custom Conversions på Facebook

Facebook pixel Custom conversions

Vill du veta hur du kan mäta och värdera din annonsering på Facebook bättre än dina konkurrenter – och med det skapa dig ett försprång? I dagens post förklarar jag hur du skapar custom conversions: skräddarsydda konverteringar i Facebook Ads Manager. 

Att förstå hur Facebooks pixel fungerar är en förutsättning för att du ska kunna mäta dina marknadsinsatser på Facebook. Det är fullt förståeligt att det ibland känns som en djungel i Facebooks Ads Manager, men jag lovar dig att det lönar sig att lägga lite extra tid på att fördjupa sig i ämnet och förstå möjligheterna med Facebooks pixel.

Lägg till Facebook Pixel

En förutsättning för att du överhuvudtaget ska kunna spåra någonting på din sajt samt skapa anpassade målgrupper (retargeting listor) är att du lägger till en Facebook pixel på samtliga sidor på sajten, precis som du lägger till Google Analytics spårningskod. Följ stegen nedan för att generera en Facebook pixel och implementera koden.

  1. Gå till Verktyg i din Facebook Ads Manager
  2. Klicka på Pixlar i drop down menyn
  3. Skapa en pixel

Facebook pixel

 

Lägg sedan till pixeln mellan <head> och </head> i koden på samtliga sidor på sajten.

Implementera Facebook pixelkod

 

Vad vill du spåra?

Innan du börjar skapa olika konverteringsmål i Facebook Ads Manager rekommenderar jag att du skapar en lista med alla konverteringar som du vill spåra på din sajt. I mitt fall ville jag spåra de primära konverteringarna på pineberry.com och sokmotorkonsult.se. Jag kom fram till följande lista.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi har heldagsutbildningar i Facebook annonsering!


Boka nu!

Skapa Standard Event (standardhändelse)

Facebook har ett antal standard event som du kan implementera för att mäta konverteringar på din sajt och i många fall räcker dessa. Följ stegen nedan för att skapa ett standard event.

  1. Gå till Verktyg i din Facebook Ads Manager
  2. Klick på Pixlar i drop down menyn
  3. Klicka på Skapa konvertering
  4. Välj Skapa konverteringar med standardhändelser

Standardkonvertering

Ovanför script taggen lägger du sedan till ditt standard event på sidan som du vill spåra.

Implementera Facebook pixelkod

 

Skapa Custom Conversions (anpassade konverteringar)

I vissa fall räcker inte Facebooks standard event för att spåra alla konverterande element på sajten. Då måste du helt enkelt skapa egna, så kallade custom conversions, för att mäta olika konverteringar på ett effektivt sätt. Ofta vill vi mäta när någon besöker en specifik sida på vår sajt och i vårt fall ville vi mäta tacksidan efter att någon fyllt i en offertförfrågan. Följ stegen nedan för att skapa custom conversions.

    1. Gå till Verktyg
    2. Välj Anpassade konverteringar i drop down menyn (eller anpassade konversationer som Facebook har översatt det till)
    3. Klicka på Skapa anpassad konvertering

Skapa anpassad konvertering

Välj URL:en innehåller eller URL:en är lika med i drop down menyn och skriv in URL:en eller delar av den URL som du vill spåra.
 Till exempel: pineberry.com/tack

Sedan väljer du den kategori som passar bäst in på den typ av konvertering som du vill spåra.

Följande valmöjligheter finns:

  • View Content
  • Search
  • Add to Cart
  • Add to Wishlist
  • Initiate Checkout
  • Add Payment Info
  • Purchase
  • Lead
  • Complete Registration
  • Other

Namnge slutligen din konvertering.

Skapa anpassad konvering

Vidare gå du igenom listan som du skrev tidigare och skapar på samma sätt en konvertering för varje punkt på listan. För den mer avancerade Facebook-annonsören så vill jag nämna att du även kan skapa event/händelser liknande Google Analytics events.

Hur ser jag hur många konverteringar jag får?

Nästa steg är att börja mäta hur dina kampanjer presterar. För att kunna mäta antalet konverteringar, kostnaden per konvertering samt vilken typ av konvertering, gå till Anpassa kolumner.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-01-28 kl. 18.53.54

Under webbplatser kan du välja dina konverteringar och få fram en rapport på hur dina kampanjer presterar.

Anpassa kolumner

Nu kan jag se att mina 69 konverteringar är fördelade mellan tre olika typer av konverteringar; offertförfrågan, bokköp och analysverktyg.

Facebookrapport

Härligt! Nu vet du hur du skapar och mäter dina konverteringar i Facebook Ads Manager – vilket är en väldigt bra start! Självklart ligger det en del däremellan för att din annonsering ska bli framgångsrik såsom kampanjinställningar, budoptimering, optimering av målgrupper med mera. Men det är material för en annan post!

Vill du spara tid och behöver hjälp med din annonsering så kontakta gärna oss på Pineberry!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 36 av Sökpodden

#36 Länkprofiler

I #36 av Sökpodden pratar vi om den hätska debatten kring subdomäner vs mappar, innan vi går vidare till länkprofiler för att sedan avsluta avsnittet med att jämför Facebook Insights och Google Analytics.  Då var det dags för februaris avsnitt […]

facebook canvas ads guides

Lär dig att skapa snygga Facebook Canvas Ads

Fullständig guide där du lär dig skapa Facebook Canvas Ads med bilder, video, text och knappar som ger användaren möjligheten att interagera med dina produkter och tjänster innan de besöker din webbplats. Vi förklarar de positiva och negativa aspekterna av att använda Facebooks Canvas Ads beroende på användningsområde och mål för din annonsering.

Sökmotorkonsult firar 1000 artiklar

Vi firar 1 000 artiklar!

1 000 artiklar är inget man skriver i en handvändning. Men efter dryga 10 års skrivande har vi nått denna milstolpe här på Sökmotorkonsult.se. Fantastiskt kul tycker vi och därför delar vi även med oss av några av våra roligare artiklar genom åren.

nya_google_search_console

Få tillgång till mer data i nya Google Search Console

Beta-versionen av nya Google Search Console har nu börjat lanseras i Sverige. Läs om de nya funktionerna här!

Michael Berman, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 35 av Sökpodden

#35 Elefanten i rummet

Så var det äntligen dags årets första avsnitt av Sökpodden. Denna gång går vi igenom SEO-rankingfaktorer för 2018, hur AMP kan vara bra för din AdWords-annonsering och slutligen hur du kan använda Facebooks funktion för A/B-tester. Lyssna gärna på #35 av Sökpodden!

Nytt år, nya avsnitt. I #35 av Sökpodden bjuder vi som vanligt på tre ämnen:

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner