Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Så här skapar du Custom Conversions på Facebook

Facebook pixel Custom conversions

Vill du veta hur du kan mäta och värdera din annonsering på Facebook bättre än dina konkurrenter – och med det skapa dig ett försprång? I dagens post förklarar jag hur du skapar custom conversions: skräddarsydda konverteringar i Facebook Ads Manager. 

Att förstå hur Facebooks pixel fungerar är en förutsättning för att du ska kunna mäta dina marknadsinsatser på Facebook. Det är fullt förståeligt att det ibland känns som en djungel i Facebooks Ads Manager, men jag lovar dig att det lönar sig att lägga lite extra tid på att fördjupa sig i ämnet och förstå möjligheterna med Facebooks pixel.

Lägg till Facebook Pixel

En förutsättning för att du överhuvudtaget ska kunna spåra någonting på din sajt samt skapa anpassade målgrupper (retargeting listor) är att du lägger till en Facebook pixel på samtliga sidor på sajten, precis som du lägger till Google Analytics spårningskod. Följ stegen nedan för att generera en Facebook pixel och implementera koden.

  1. Gå till Verktyg i din Facebook Ads Manager
  2. Klicka på Pixlar i drop down menyn
  3. Skapa en pixel

Facebook pixel

 

Lägg sedan till pixeln mellan <head> och </head> i koden på samtliga sidor på sajten.

Implementera Facebook pixelkod

 

Vad vill du spåra?

Innan du börjar skapa olika konverteringsmål i Facebook Ads Manager rekommenderar jag att du skapar en lista med alla konverteringar som du vill spåra på din sajt. I mitt fall ville jag spåra de primära konverteringarna på pineberry.com och sokmotorkonsult.se. Jag kom fram till följande lista.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi har heldagsutbildningar i Facebook annonsering!


Boka nu!

Skapa Standard Event (standardhändelse)

Facebook har ett antal standard event som du kan implementera för att mäta konverteringar på din sajt och i många fall räcker dessa. Följ stegen nedan för att skapa ett standard event.

  1. Gå till Verktyg i din Facebook Ads Manager
  2. Klick på Pixlar i drop down menyn
  3. Klicka på Skapa konvertering
  4. Välj Skapa konverteringar med standardhändelser

Standardkonvertering

Ovanför script taggen lägger du sedan till ditt standard event på sidan som du vill spåra.

Implementera Facebook pixelkod

 

Skapa Custom Conversions (anpassade konverteringar)

I vissa fall räcker inte Facebooks standard event för att spåra alla konverterande element på sajten. Då måste du helt enkelt skapa egna, så kallade custom conversions, för att mäta olika konverteringar på ett effektivt sätt. Ofta vill vi mäta när någon besöker en specifik sida på vår sajt och i vårt fall ville vi mäta tacksidan efter att någon fyllt i en offertförfrågan. Följ stegen nedan för att skapa custom conversions.

    1. Gå till Verktyg
    2. Välj Anpassade konverteringar i drop down menyn (eller anpassade konversationer som Facebook har översatt det till)
    3. Klicka på Skapa anpassad konvertering

Skapa anpassad konvertering

Välj URL:en innehåller eller URL:en är lika med i drop down menyn och skriv in URL:en eller delar av den URL som du vill spåra.
 Till exempel: pineberry.com/tack

Sedan väljer du den kategori som passar bäst in på den typ av konvertering som du vill spåra.

Följande valmöjligheter finns:

  • View Content
  • Search
  • Add to Cart
  • Add to Wishlist
  • Initiate Checkout
  • Add Payment Info
  • Purchase
  • Lead
  • Complete Registration
  • Other

Namnge slutligen din konvertering.

Skapa anpassad konvering

Vidare gå du igenom listan som du skrev tidigare och skapar på samma sätt en konvertering för varje punkt på listan. För den mer avancerade Facebook-annonsören så vill jag nämna att du även kan skapa event/händelser liknande Google Analytics events.

Hur ser jag hur många konverteringar jag får?

Nästa steg är att börja mäta hur dina kampanjer presterar. För att kunna mäta antalet konverteringar, kostnaden per konvertering samt vilken typ av konvertering, gå till Anpassa kolumner.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-01-28 kl. 18.53.54

Under webbplatser kan du välja dina konverteringar och få fram en rapport på hur dina kampanjer presterar.

Anpassa kolumner

Nu kan jag se att mina 69 konverteringar är fördelade mellan tre olika typer av konverteringar; offertförfrågan, bokköp och analysverktyg.

Facebookrapport

Härligt! Nu vet du hur du skapar och mäter dina konverteringar i Facebook Ads Manager – vilket är en väldigt bra start! Självklart ligger det en del däremellan för att din annonsering ska bli framgångsrik såsom kampanjinställningar, budoptimering, optimering av målgrupper med mera. Men det är material för en annan post!

Vill du spara tid och behöver hjälp med din annonsering så kontakta gärna oss på Pineberry!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google logga på EU-flagga

Google lyfter in andra söktjänster i serpen

Google har tydligare börjat lyfta fram konkurrerande söktjänster i sina europeiska sökresultatet. Förändringen ska ses i ljuset av de processer EU driver mot Google och dess dominerande ställning på den europeiska sökmarknaden. 

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner