Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Perfekt sommarläsning! Sommarläsning till paketpris! ×
Sommarläsning! Böckerna Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Sommarläsning till paketpris! ×
Sökmotorkonsult.se

Skillnaden mellan boostade inlägg och annonser på Facebook

boostade inlägg

När man vill nå ut till sina följare, samt nå nya kunder på Facebook finns det olika sätt att gå tillväg. Det kan det vara förvirrande med vilken typ av strategi som passar bäst för din verksamhet. Därför kommer jag i denna artikel ta upp vad skillnaden mellan boostade inlägg och annonsering är, samt vad som är bäst för just dig att använda.

Boostade inlägg

Ett inlägg eller post är det som du lägger upp på dina egna Facebook-sida. När du gör detta får du frågan från Facebook om du vill boosta det. Detta innebär att du lägger en slant på att nå ut till ännu fler. Detta kallas för Promoted Posts eller Boosted Posts. Genom att boosta inlägg kan du nå ut till personer som gillat din sida, vänner till dem eller annan målgrupp. Med tanke på att Facebook vill tjäna pengar är det inte alls säkert att alla dina följare ser dina uppdateringar som du gör på din sida om du inte boostar dem.

När du väljer att boosta ett inlägg som du har på din sida, du kan välja vilket inlägg som helst, sätter du en lifetime budget som löper tills den tar slut. Boostade inlägg är bra att använda när ditt mål är att skapa engagemang som likes, delningar och kommentarer. Har du något specialerbjudande under en kort period som du vill nå ut med kan detta vara ett bra alternativ.

Tips när du väljer att boosta ett inlägg är att;

  • Välj rätt bild – Har du för mycket text i bilden till ditt inlägg eller annons så begränsas räckvidden. Testa dina bilder i Facebooks egna verktyg.
  • Du kan inte byta bild i efterhand när du väl boostat din inlägg.
  • Texten går att ändra, men det rekommenderas inte.

Annonser

Om du är ute efter att skräddarsy dina annonser mer och nå ut till nya potentiella kunder är Facebook-annonsering att föredra.

Med annonseringen finns det enorma möjligheter till att rikta in sig till specifika målgrupper, platser, anpassa efter demografisk data samt intressen. Det viktiga är att du har ett klart och tydligt mål med din annonsering. Har du en e-handel vill du antagligen öka din försäljning och då väljer du förslagsvis att driva trafiken till din webbshop. Du kan skapa flera olika kampanjer med olika målgrupper och budskap för att testa vilka som fungerar bäst.

Kampanjerna kan ha olika inriktningar beroende på vad ditt syfte är. Annonserna kan utformas i olika sorters format och de kan visas på olika ställen på Facebook. Det vanligaste är att annonser syns i flödet och är markerade med sponsrat, de kan även synas i högerspalten. Vill man kan de även placeras på Instagram.

En annan fördel med annonserna är man kan lägga till tydligare rubriker och metabeskrivning, samt en knapp längst ner till höger, där kan det till exempel kan stå köp nu, läs mer, ladda ner, kontakta oss.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi har heldagsutbildningar i Facebook Ads


Boka nu!

Vilken strategi ska man välja?

Det beror som sagt på din verksamhet samt vad du har för mål.

Boostade inlägg är ett bra sätt att nå ut till dina följare och deras vänner, varumärkesbyggande och uppmanar till likes, kommentarer och delningar. Om detta är en viktig del i din Facebook-strategi är detta ett bra alternativ. Dock kan man inte välja vilken typ av knapp man vill ha och det är svårare att driva trafik till webbsidan.

Annonsering är bäst när du vill driva trafik till din hemsida och nå ut till en specifik målgrupp. Fördelen med annonsering är att det finns enormt många olika inställningar att testa. Exempelvis DPA-kampanjer, leadsgenerering osv, testa de olika inriktningarna för att se vad som är bäst för just dig och din verksamhet.

Om du är osäker på vad du ska göra, testa båda och utvärdera resultaten för att se vad som genererat bäst utifrån dina mål. För många kan en kombination av boostade inlägg och annonsering fungera bra.

Nu när du vet skillnaden är det bara att sätta igång med den typen som passar bäst för dig. Lycka till!

Behöver du hjälp med din Facebook-annonsering är det bara att kontakta oss på Pineberry!

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jämför attributionsmodeller i Analytics

Svårt att bestämma vilken attributionsmodell du bör välja? I Analytics kan du enkelt jämföra olika attributionsmodeller med varandra. Läs mer här!

Både ha och äta kakan

Relevanta annonser eller integritet

Både den nya dataskyddsförordningen GDPR och Apple slår ett slag för integriteten. Samtidigt ökar användandet av annonsblockerare då vi inte gillar att mötas av irrelevanta annonser. Går dessa två saker ihop?

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 28

#28 Giriga förändringar?

Sista avsnittet innan Sökpodden går på sommarlov. Denna månad pratar vi om försämringar i AdWords, jublar över utökad Quality Score-data och avgör hur stor budgeten på Facebook ska vara.

Michael Berman, Maria Fernholm, Joel Unge och Michael Wahlgren inför Sökpodden 28

SEO för poddar

Att lyssna på poddar är populärt. Men hur optimerar du din podd för Google? Vi går i detta inlägg igenom ett antal saker du bör tänka på när det gäller att sökmotoroptimera din podcast.

målvärde i google analytics

Sätt ett ekonomiskt värde på dina mål i Google Analytics

När du har satt upp mål för din webbplats så är det viktigt att sätta ett ekonomiskt värde på respektive mål. På så sätt kan du bedöma om dina digitala satsningar är lönsamma eller inte, samt se vilken kanal som presterar bäst. […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner