Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SoMe-året 2016

SoMe-året 2016

Det har passerat ytterligare ett år och det har blivit dags att summera de största nyheterna och förändringar i SoMe-världen. Vi kommer även lyfta de mesta lästa posterna med fokus på Facebook-annonsering och Instagram-annonsering här på Sökmotorkonsult.se.

Vad har hänt under 2016?

Som vanligt inom digital marknadsföring så har det hänt väldigt mycket under året som gått. Nedan kan du läsa om de störta förändringarna och nyheterna.

Automatiska regler

Under året som gått har Facebook lagt till en funktion för att meddela/pausa annonser/ad-set/kampanjer. En funktion som varit mycket efterlängtad från många annonsörer. Även om du är aningen begränsad i de val som finns så är detta ett steg i rätt riktning som vi hoppas kommer utvecklas och bli ännu bättre 2017.

skapa-regel-facebook-ads-manager2

Messenger Ads

Med den nya placeringen Messenger Ads har Facebook öppnat möjligheten att starta en dialog med besökaren med några få klick. Något som med tiden kommer bli ett kraftfullt verktyg om du kan kombinera automatiska chatt-botar för att besvara de vanligaste frågorna. En utveckling som vi kommer följa med spänning!

Facebook Messenger bot

Längre videofilmer på Instagram

Något som inte gått många förbi är att du numera kan ladda upp filmer som är 60 sekunder från tidigare 15 sekunder på Instagram. En förändring som skett då video-visningar på Instagram ökat med 40%. Ett nytt spännande format som vi tror kommer bli allt vanligare 2017.

Konverterings-pixeln försvann

De som annonserat på Facebook en längre tid och använt sig utav en Konverterings-pixel har blivit tvungna att uppgradera till den nuvarande Facebook-pixeln. Detta var ett stag för att möjliggöra samtliga funktioner som kräver den nyare pixeln.

Instagram-DPA

Under året som gått har vi också kunnat börja annonsera med Dynamiska Produktannonser även på Instagram. En kampanjinriktning som tidigt visat positiva resultat. Det har varit en efterlängtad funktion som visat sig fungerat väldigt bra på Facebook. Glöm inte bort att lägga lite extra tid på bra produktbilder för att maximera dina resultat.

Mest lästa posterna om SoMe 2016

Så fungerar Instagram annonsering
Guide – Automatiska regler på Facebook
5 Tips för att lyckas med Facebook-annonsering
Hur effektiv är din Instagram och Facebook-annonsering?
Annonser i Facebook Messenger

Vi på Pineberry lämnar 2016 bakom oss och spänner blicken framåt mot nya höjder under 2017!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner