Sökmotorkonsult.se

SoMe-året 2016

SoMe-året 2016

Det har passerat ytterligare ett år och det har blivit dags att summera de största nyheterna och förändringar i SoMe-världen. Vi kommer även lyfta de mesta lästa posterna med fokus på Facebook-annonsering och Instagram-annonsering här på Sökmotorkonsult.se.

Vad har hänt under 2016?

Som vanligt inom digital marknadsföring så har det hänt väldigt mycket under året som gått. Nedan kan du läsa om de störta förändringarna och nyheterna.

Automatiska regler

Under året som gått har Facebook lagt till en funktion för att meddela/pausa annonser/ad-set/kampanjer. En funktion som varit mycket efterlängtad från många annonsörer. Även om du är aningen begränsad i de val som finns så är detta ett steg i rätt riktning som vi hoppas kommer utvecklas och bli ännu bättre 2017.

skapa-regel-facebook-ads-manager2

Messenger Ads

Med den nya placeringen Messenger Ads har Facebook öppnat möjligheten att starta en dialog med besökaren med några få klick. Något som med tiden kommer bli ett kraftfullt verktyg om du kan kombinera automatiska chatt-botar för att besvara de vanligaste frågorna. En utveckling som vi kommer följa med spänning!

Facebook Messenger bot

Längre videofilmer på Instagram

Något som inte gått många förbi är att du numera kan ladda upp filmer som är 60 sekunder från tidigare 15 sekunder på Instagram. En förändring som skett då video-visningar på Instagram ökat med 40%. Ett nytt spännande format som vi tror kommer bli allt vanligare 2017.

Konverterings-pixeln försvann

De som annonserat på Facebook en längre tid och använt sig utav en Konverterings-pixel har blivit tvungna att uppgradera till den nuvarande Facebook-pixeln. Detta var ett stag för att möjliggöra samtliga funktioner som kräver den nyare pixeln.

Instagram-DPA

Under året som gått har vi också kunnat börja annonsera med Dynamiska Produktannonser även på Instagram. En kampanjinriktning som tidigt visat positiva resultat. Det har varit en efterlängtad funktion som visat sig fungerat väldigt bra på Facebook. Glöm inte bort att lägga lite extra tid på bra produktbilder för att maximera dina resultat.

Mest lästa posterna om SoMe 2016

Så fungerar Instagram annonsering
Guide – Automatiska regler på Facebook
5 Tips för att lyckas med Facebook-annonsering
Hur effektiv är din Instagram och Facebook-annonsering?
Annonser i Facebook Messenger

Vi på Pineberry lämnar 2016 bakom oss och spänner blicken framåt mot nya höjder under 2017!

Sidan är senast uppdaterad 2017-01-12

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.