Sökmotorkonsult.se

Vad är en Facebook-pixel?

Vad är en Facebook pixel?

När du jobbar med annonsering i sociala medier är det inte bara viktigt med ett schysst bildmaterial, relevanta målgrupper och ett tydligt budskap. Du måste även kunna mäta och analysera effekten av din annonsering. Detta gör vi bland annat genom att implementera en Facebook-pixel på sajten.

Med Facebook-pixeln (som består utav några korta rader kod) kan du göra det möjligt att spåra vilka som besöker er sajt, vilka sidor de besöker, hur länge de stannar, vilka konverteringar de gör och mycket mer.

Du har även möjlighet att koppla pixeln till dina annonser på Facebook/Instagram för att kunna mäta resultatet från annonseringen och få en djupare inblick i vad som fungerade bättre respektive sämre.

Facebook-pixeln gör det även möjligt att skapa olika former utav anpassade målgrupper som t.ex. retargeting målgrupper eller utesluta dem som redan handlat och mycket mer.

Facebook-pixeln består av två delar

Facebook-pixeln består av två delar, bas-pixel och event-pixel. Dessa två används till olika ändamål och implementeras på olika sätt.

Baspixel-eventpixel

Bas-pixel

Bas-pixeln gör det möjligt att spåra vem som besöker en specifik sida och hur länge de stannar. Bas-pixeln ska implementeras inom <head> </head> på samtliga sidor på sajten.

Event-pixel

Event-pixeln gör det möjligt att spåra olika händelser som sker på sajten. Till exempel:

  • När någon handlar en produkt/tjänst
  • När någon besöker en produkt/tjänst
  • När någon lägger en produkt i varukorgen
  • När någon påbörjar en transaktion

Dessa pixlar implementeras på lite olika sätt beroende på vilken typ av händelse du vill spåra och var själva spårningen ska ske. Om du till exempel vill spåra när en kund lägger en produkt i varukorgen så vill du sannolikt spåra själva klicket. När ett köp går igenom vill du i regel spåra hela tacksidan. Mer om detta kan du läsa här.

Vill du få ut mer av din Facebook-annonsering?

Vi hjälper dig få fler kunder från Facebook och Instagram!


Begär offert

Varför bör du implementera en Facebook-pixel?

Det finns två stora fördelar med att implementera en Facebook-pixel:

  1. Du kan skapa unika målgrupper baserat på datan vi får från pixeln.
  2. Du kan mäta effekten av din annonsering

1. Målgrupper

Genom att använda oss utav Facebook-pixeln så kan vi skapa målgrupper baserat på till exempel:

  • Vilka som besökt sajten
  • Vilka som besökt sidor från kategori x
  • Vilka som redan konverterat

Detta gör det även möjligt att skapa dynamiska annonser när vi spårar vilka produkter/tjänster de besökt. Utöver detta så kan vi även skapa lookalike-målgrupper baserat på till exempel alla som handlat senaste 90 dagarna.

2. Mäta resultat

Vi kan även spåra resultatet från våra annonser genom att koppla pixeln till våra annonser. Detta gör att vi kan få insikter som vilka målgrupper som presterar bäst, vilka åldrar presterar bättre, vilka annonser ger lägst kostnad per köp och mycket mer.

Jag får ofta frågan om det räcker med att spåra trafiken via Google Analytics och det korta svaret är nej. Genom att använda Facebook-pixeln gör vi det möjligt att spåra visningsbaserade konverteringar och följa användaren mellan olika enheter, något som Google Analytics har betydligt svårare med. Min rekommendation är alltid att använda båda verktygen.

Så kommer du igång med Facebook-pixeln

facebook pixel så kommer du igång

För att komma igång och börja jobba med Facebook-pixeln så måste du börja med att skapa ett annonskonto på Facebook. När det är klart eller om du redan har ett konto så kan du relativt enkelt skapa en pixel genom följande steg:

  1. Klicka på meny knappen uppe till vänster (tre streck).
  2. Välj ”Alla verktyg” och klicka på ”Pixlar”.
  3. Klicka sedan på ”Skapa pixel”.
  4. Klart!

Meny-1-2v2

Meny-2-3v2

När du skapat pixeln så kommer du behöva implementera den på sajten. Beroende på vad du vill spåra så kommer det skilja sig en hel del hur du ska implementera pixeln. Jag rekommenderar därför att du går igenom denna sida noggrant för att få en bättre förståelse.

När du implementerat pixeln så bör du alltid kontrollera så att pixeln fungerar och skickar iväg rätt händelser. Detta kan du göra med ett plugin till webbläsaren (finns till de vanligaste webbläsarna) som heter ”Facebook pixel helper”.

Har du några frågor eller behöver ni hjälp med att komma igång med Facebook-pixeln? Kontakta oss på Pineberry så kan vi hjälpa er!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]