Sökmotorkonsult.se

Vad är en Facebook-pixel?

Vad är en Facebook pixel?

När du jobbar med annonsering i sociala medier är det inte bara viktigt med ett schysst bildmaterial, relevanta målgrupper och ett tydligt budskap. Du måste även kunna mäta och analysera effekten av din annonsering. Detta gör vi bland annat genom att implementera en Facebook-pixel på sajten.

Med Facebook-pixeln (som består utav några korta rader kod) kan du göra det möjligt att spåra vilka som besöker er sajt, vilka sidor de besöker, hur länge de stannar, vilka konverteringar de gör och mycket mer.

Du har även möjlighet att koppla pixeln till dina annonser på Facebook/Instagram för att kunna mäta resultatet från annonseringen och få en djupare inblick i vad som fungerade bättre respektive sämre.

Facebook-pixeln gör det även möjligt att skapa olika former utav anpassade målgrupper som t.ex. retargeting målgrupper eller utesluta dem som redan handlat och mycket mer.

Facebook-pixeln består av två delar

Facebook-pixeln består av två delar, bas-pixel och event-pixel. Dessa två används till olika ändamål och implementeras på olika sätt.

Baspixel-eventpixel

Bas-pixel

Bas-pixeln gör det möjligt att spåra vem som besöker en specifik sida och hur länge de stannar. Bas-pixeln ska implementeras inom <head> </head> på samtliga sidor på sajten.

Event-pixel

Event-pixeln gör det möjligt att spåra olika händelser som sker på sajten. Till exempel:

  • När någon handlar en produkt/tjänst
  • När någon besöker en produkt/tjänst
  • När någon lägger en produkt i varukorgen
  • När någon påbörjar en transaktion

Dessa pixlar implementeras på lite olika sätt beroende på vilken typ av händelse du vill spåra och var själva spårningen ska ske. Om du till exempel vill spåra när en kund lägger en produkt i varukorgen så vill du sannolikt spåra själva klicket. När ett köp går igenom vill du i regel spåra hela tacksidan. Mer om detta kan du läsa här.

Vill du få ut mer av din Facebook-annonsering?

Vi hjälper dig få fler kunder från Facebook och Instagram!


Begär offert

Varför bör du implementera en Facebook-pixel?

Det finns två stora fördelar med att implementera en Facebook-pixel:

  1. Du kan skapa unika målgrupper baserat på datan vi får från pixeln.
  2. Du kan mäta effekten av din annonsering

1. Målgrupper

Genom att använda oss utav Facebook-pixeln så kan vi skapa målgrupper baserat på till exempel:

  • Vilka som besökt sajten
  • Vilka som besökt sidor från kategori x
  • Vilka som redan konverterat

Detta gör det även möjligt att skapa dynamiska annonser när vi spårar vilka produkter/tjänster de besökt. Utöver detta så kan vi även skapa lookalike-målgrupper baserat på till exempel alla som handlat senaste 90 dagarna.

2. Mäta resultat

Vi kan även spåra resultatet från våra annonser genom att koppla pixeln till våra annonser. Detta gör att vi kan få insikter som vilka målgrupper som presterar bäst, vilka åldrar presterar bättre, vilka annonser ger lägst kostnad per köp och mycket mer.

Jag får ofta frågan om det räcker med att spåra trafiken via Google Analytics och det korta svaret är nej. Genom att använda Facebook-pixeln gör vi det möjligt att spåra visningsbaserade konverteringar och följa användaren mellan olika enheter, något som Google Analytics har betydligt svårare med. Min rekommendation är alltid att använda båda verktygen.

Så kommer du igång med Facebook-pixeln

facebook pixel så kommer du igång

För att komma igång och börja jobba med Facebook-pixeln så måste du börja med att skapa ett annonskonto på Facebook. När det är klart eller om du redan har ett konto så kan du relativt enkelt skapa en pixel genom följande steg:

  1. Klicka på meny knappen uppe till vänster (tre streck).
  2. Välj ”Alla verktyg” och klicka på ”Pixlar”.
  3. Klicka sedan på ”Skapa pixel”.
  4. Klart!

Meny-1-2v2

Meny-2-3v2

När du skapat pixeln så kommer du behöva implementera den på sajten. Beroende på vad du vill spåra så kommer det skilja sig en hel del hur du ska implementera pixeln. Jag rekommenderar därför att du går igenom denna sida noggrant för att få en bättre förståelse.

När du implementerat pixeln så bör du alltid kontrollera så att pixeln fungerar och skickar iväg rätt händelser. Detta kan du göra med ett plugin till webbläsaren (finns till de vanligaste webbläsarna) som heter ”Facebook pixel helper”.

Har du några frågor eller behöver ni hjälp med att komma igång med Facebook-pixeln? Kontakta oss på Pineberry så kan vi hjälpa er!

Sidan är senast uppdaterad 2018-06-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?