Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad är Facebook Collection Ads?

Facebook collection ads

Har du hängt med i utvecklingen av Facebooks nya annonser? Ett av de senaste annonsformaten på Facebook kallas för Collection Ads. Ett kraftfullt och stilrent annonsformat för dig som vill skapa lite mer avancerade annonser.

Facebook Collection Ads är ett av de senaste annonsformaten på Facebook. Ett nytt och spännande annonsformat som ger användaren en ”sömlös upplevelse på mobila enheter” enligt Facebook själva.

Annonsformatet fungerar på så sätt att användaren möts av en vald bild eller video. Det som är unikt är att annonsören har möjligheten att välja 4 stycken miniatyrbilder som syns under den valda bilden eller videon. När användaren klickar på annonsen förflyttas användaren till en helskärmsbild i Facebook. Där visas produkterna som är kopplade via en produktkatalog.

Det möjliggör för användaren att se fler produkter direkt i Facebook utan att skickas vidare till sajten. När användaren senare väljer att klicka på produkterna skickas de till varje produkts respektive landningssida som hämtas från produktkatalogen. Vilket gör att landningsidan blir väldigt relevant för varje unik användare. Se gärna illustrationsklippet nedan.

 

Vad ska jag tänka på?

En viktig punkt som du bör tänka på om du använder dig utav Facebook Collection Ads är att annonsformatet endast fungerar i mobila enheter. Idag är större delen av exponeringen på Facebook via mobilen, men vill du även synas i desktop behöver du skapa ett eget ad set för desktop med ett annat annonsformat.

Facebook Collection Ads är för tillfället endast tillgänglig för kampanjinriktningarna trafik och konverteringar. Så se till att din tänkta annonsutformning fungerar bra ihop med valet av kampanjinriktning.

Det finns flera olika canvasmallar för Facebook Collection Ads.  Den vi visar i ovan exempel kallas för ”rutnätslayout”.  Men det finns fler att välja mellan som exempelvis ”livsstilslayout”. Välj den canvasmall som passar bäst baserat på ditt mål med annonseringen. Facebook uppdaterar och lanserar nya mallar löpande, så håll utkik efter nyheter!

Annonsformatet utgår ifrån din produktkatalog och hämtar uppgifterna i från din valda produktuppsättning. Se till att du har optimerat din produktuppsättning för att få det bästa av annonsformatet.

Framhäv rätt produkter i din produktkatalog!

För att använda Facebook Collection Ads måste du koppla annonsen till en produktkatalog (motsvarar shoppingfeeden hos Google). Din produktkatalog kan du sen segmentera i olika produktuppsättningar. Här rekommenderar vi inte att du belyser alla produkter, utan se till att göra ett aktivt val i uppdelningen.

Du kan exempelvis segmentera på bästsäljare, produktkategori, säsong eller varumärke, vad du kan segmentera på baseras på hur din produktkatalog är uppsatt med möjligheter att anpassa efter dina behov.

Har du en annons om att ni har kampanj på ett varumärke, se då till att ha en produktuppsättning så ni visar produkter från det varumärket. Ett annat exempel kan vara att du vill framhäva dina produkter som säljer bra, skapa då en produktuppsättning med dina bästsäljare och framhäv dessa.

Tumregeln är att skapa en relevant produktuppsättning som fungerar väl med det du vill kommunicera i din annons, tänk igenom det en extra gång för att få ut det bästa av din annons.

Frågor eller funderingar kring din Facebook-annonsering? Hör då gärna av dig till oss på Pineberry så hjälper vi dig!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Butik med öppet-skylt

Så optimerar du för Black week och andra kampanjer på bästa sätt

Black Week är officiellt igång och för de företag som har gjort sin SEO rätt kommer veckan innebära ett enormt uppsving i gratis och köpstark trafik från Google. I den här bloggposten går vi igenom vad som är viktigt att […]

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden avsnitt 55

#55 Sistrix

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I denna novemberutgåva är ämnena Sistrix, Google Shoppings tillväxt samt Cookiegeddeon. Du lyssnar väl?

Mobillåda - en mobil tas upp ur en låda

Mobillåda – En låda som löser alla dina problem?

Man tar problemet och köper sedan en låda att lägga problemet i, gärna med problemets namn på lådan. Voila! En mobillåda. Klart. Men man gör inget åt det som egentligen är problemet.

Japanese Keyword Hack – Hur du löser det

Har du blivit drabbad av Japanese Keyword Hack? Här är en guide hur du snabbt kan återta positionerna och få bort alla hackade URL:er från Googles index.

Kristian Jältsäter Digital Marknadsföring

Digital Marknadsföring – Vad är det?

Att förstå sig på digital marknadsföring kan vara svårt. Hur kan branschen upplevas när någon kommer in i den från ett annat håll? Behövs egentligen alla olika titlar och vad får man egentligen kalla sig? Varför kan en junior vara […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner