Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad är Facebook Lead Ads?

Guide Facebook leads

Facebook Lead Ads ger dig möjligheten att samla in e-postadresser med hjälp av Facebookannonsering. Du kan använda annonsen för ett nyhetsbrev, en undersökning eller skapa deltagarlistor för events och webinars. Skillnaden mot en vanlig annons är att du direkt i Facebook fyller i ett formulär. Det blir enklare för användaren att skriva upp sig och blir smidigare för mobilanvändaren. E-postadresserna registreras som en nedladdningsbar excel hos Facebook men kan även skickas direkt till en applikation via Zapier. 

Annonserna är speciellt bra för dig som vill nå ut med erbjudanden till fler potentiella konsumenter men också för B2B-företag. Exempelvis när målet är att hitta nya leads inom dina målgrupper. Vi märker att B2B-företag ofta ratar Facebook i sin marknadsföringsbudget och där håller vi till viss del med. Däremot så är det till syven och sist vanliga personer som tar beslut och dessa personer använder många gånger Facebook. Alla aktiviteter på Facebook ger dig som annonsör värdefull information om deras intressen, vart de jobbar, vilka branschnyheter de gillar osv. Det skapar därmed goda förutsättningar i Facebooks ad sets-nivå för att nå just din målgrupp med deras specifika intressen.

Kom igång med Facebook Lead Ads

Via ditt business manager konto hos Facebook kan du med följande steg skapa en Facebook lead ads-annons. I exemplet skapar vi en annons för att samla in e-postadresser till ett nyhetsbrev.

1. Gå in i Power Editor och välj knappen ”+ skapa kampanj”, du anger här målsättning: ”leadgenerering” eller ”lead generation” på engelska. Detta är den enda viktiga inställningen på kampanjnivå, i ad sets-nivå anger du den målgrupp som du vill nå med annonsen.

 Facebook lead ads power editor Facebook lead ads power editor

2. På annonsnivån skapar du ett formulär som användaren fyller i direkt på Facebook. Formuläret sparas i ditt konto så du kan använda det igen till fler lead ads-annonser.

 Facebook lead ads power editor

3. När du skapar ett nytt leadformulär anger du språk och namn för formuläret. Här kan du även välja att lägga till ett kontextkort som informerar om hur du behandlar de uppgifter som samlas in enligt PUL. Vi rekommenderar att använda kontextkortet så användaren kan reda ut eventuella frågetecken innan de registrerar sig. Samtidigt ger det ett proffsigare intryck av dig som annonsör.

 Facebook lead ads power editor

4. I nästa steg väljer du vilken information du vill ha från användaren, det går även att lägga till egna frågor.

 Facebook lead ads power editor

5. Om du angav tillvalet med kontextkort anger du den informationen in detta steg. Du lägger in en länk från din webbplats som informerar om företagets sekretesspolicy. Steget därefter kan du även hänvisa användaren att besöka din webbplats efter att dem fyllt i formuläret.

 Facebook lead ads power editor Facebook lead ads power editor

6. Du skapar även en design för kontextkortet, skriv gärna i punktform vilka fördelar användaren får av att registrera sig. Du kan sedan granska och publicera formuläret till annonsen. Skapa gärna en bildannons för formuläret som berättar varför en användare ska skriva upp sig på ditt nyhetsbrev. Exempelvis att användaren kan ta del av erbjudanden eller hålla sig uppdaterad inom det senaste i branschen exempelvis. Du kan nu granska och ladda upp den nya kampanjen från Power Editor till Ads Manager. Läs gärna om våra tips för en bra Facebookannonsering.

 Facebook lead ads power editor Facebook lead ads power editor

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi har heldagsutbildningar i Facebook annonsering!


Boka nu!

Exportera E-postadresser

Din annons kommer att samla in e-postadresser i ett excel som du kan ladda ner och exportera till din nyhetsbrevslista. För att hämta den kan du gå via ditt publiceringsverktyg för din Facebooksida och välj formulärbiliotek under formulär för leadannonser.

Alternativt ladda ner excel från de annonser som samlat in e-postadresserna i business manager. Du måste då befinna dig på annonsnivå och hittar formuläret under Resultat för respektive annons. E-postadresserna lagras i endast 90 dagar, vi rekommenderar därför att schemalägger ett automatiskt e-post som skickar en rapport som du ställer in i annonsrapportering, exempelvis en gång i veckan.

Facebook-lead-download

 Facebook lead ads power editor 

Automatisk E-postimportering med API & Zapier

Det bästa sättet att få in dina e-postadresser är att skapa en automatisk funktion där du får in dina e-postadresser direkt till ditt CRM-system exempelvis. Detta kräver att en utvecklare kopplar ditt CRM API med Facebooks API. Här hittar du relevant information till utvecklaren från Facebook om att integrera Facebooks API ditt CRM. Det går även att få till denna koppling med ett tredjepartsverktyg som exempelvis Zapier. Då kan du automatisk få in dina leads i din nyhetsbrevslista utan att behöva importera dem själv. De har flera olika applikationer du kan använda dig av som automatiserar importen av e-postadresser. Alla Googles tjänster som Google Calendar och Google Drive finns tillgängliga samt Gotowebinar, LinkedIn, Instagram, Zendesk, Gravityforms, WordPress, Asana, Dropbox, Twitter, Slack med flera. Det är en stor fördel att använda en automatisk inhämtning om du tänker annonsera för längre perioder. Du behöver då genomföra följande steg för att komma igång med Zapier:

  • Skapa ett Zapier konto, de tar en månadskostnad för tjänsten.
  • Länka Zapierkontot med din nyhetsbrevstjänst, ex. Mailchimp, du väljer här vilken lista du vill få in e-postadresser till.
  • Länka Zapierkontot med din Facebooksida.
  • Nu kommer Zapier automatiskt skicka dina e-postadresser till din nyhetsbrevslista.

Vill du veta mer on Facebookannonsering? Kontakta oss så hjälper vi dig!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner