Sökmotorkonsult.se

Vad är Facebook Lead Ads?

Guide Facebook leads

Facebook Lead Ads ger dig möjligheten att samla in e-postadresser med hjälp av Facebookannonsering. Du kan använda annonsen för ett nyhetsbrev, en undersökning eller skapa deltagarlistor för events och webinars. Skillnaden mot en vanlig annons är att du direkt i Facebook fyller i ett formulär. Det blir enklare för användaren att skriva upp sig och blir smidigare för mobilanvändaren. E-postadresserna registreras som en nedladdningsbar excel hos Facebook men kan även skickas direkt till en applikation via Zapier. 

Annonserna är speciellt bra för dig som vill nå ut med erbjudanden till fler potentiella konsumenter men också för B2B-företag. Exempelvis när målet är att hitta nya leads inom dina målgrupper. Vi märker att B2B-företag ofta ratar Facebook i sin marknadsföringsbudget och där håller vi till viss del med. Däremot så är det till syven och sist vanliga personer som tar beslut och dessa personer använder många gånger Facebook. Alla aktiviteter på Facebook ger dig som annonsör värdefull information om deras intressen, vart de jobbar, vilka branschnyheter de gillar osv. Det skapar därmed goda förutsättningar i Facebooks ad sets-nivå för att nå just din målgrupp med deras specifika intressen.

Kom igång med Facebook Lead Ads

Via ditt business manager konto hos Facebook kan du med följande steg skapa en Facebook lead ads-annons. I exemplet skapar vi en annons för att samla in e-postadresser till ett nyhetsbrev.

1. Gå in i Power Editor och välj knappen ”+ skapa kampanj”, du anger här målsättning: ”leadgenerering” eller ”lead generation” på engelska. Detta är den enda viktiga inställningen på kampanjnivå, i ad sets-nivå anger du den målgrupp som du vill nå med annonsen.

 Facebook lead ads power editor Facebook lead ads power editor

2. På annonsnivån skapar du ett formulär som användaren fyller i direkt på Facebook. Formuläret sparas i ditt konto så du kan använda det igen till fler lead ads-annonser.

 Facebook lead ads power editor

3. När du skapar ett nytt leadformulär anger du språk och namn för formuläret. Här kan du även välja att lägga till ett kontextkort som informerar om hur du behandlar de uppgifter som samlas in enligt PUL. Vi rekommenderar att använda kontextkortet så användaren kan reda ut eventuella frågetecken innan de registrerar sig. Samtidigt ger det ett proffsigare intryck av dig som annonsör.

 Facebook lead ads power editor

4. I nästa steg väljer du vilken information du vill ha från användaren, det går även att lägga till egna frågor.

 Facebook lead ads power editor

5. Om du angav tillvalet med kontextkort anger du den informationen in detta steg. Du lägger in en länk från din webbplats som informerar om företagets sekretesspolicy. Steget därefter kan du även hänvisa användaren att besöka din webbplats efter att dem fyllt i formuläret.

 Facebook lead ads power editor Facebook lead ads power editor

6. Du skapar även en design för kontextkortet, skriv gärna i punktform vilka fördelar användaren får av att registrera sig. Du kan sedan granska och publicera formuläret till annonsen. Skapa gärna en bildannons för formuläret som berättar varför en användare ska skriva upp sig på ditt nyhetsbrev. Exempelvis att användaren kan ta del av erbjudanden eller hålla sig uppdaterad inom det senaste i branschen exempelvis. Du kan nu granska och ladda upp den nya kampanjen från Power Editor till Ads Manager. Läs gärna om våra tips för en bra Facebookannonsering.

 Facebook lead ads power editor Facebook lead ads power editor

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi har heldagsutbildningar i Facebook annonsering!


Boka nu!

Exportera E-postadresser

Din annons kommer att samla in e-postadresser i ett excel som du kan ladda ner och exportera till din nyhetsbrevslista. För att hämta den kan du gå via ditt publiceringsverktyg för din Facebooksida och välj formulärbiliotek under formulär för leadannonser.

Alternativt ladda ner excel från de annonser som samlat in e-postadresserna i business manager. Du måste då befinna dig på annonsnivå och hittar formuläret under Resultat för respektive annons. E-postadresserna lagras i endast 90 dagar, vi rekommenderar därför att schemalägger ett automatiskt e-post som skickar en rapport som du ställer in i annonsrapportering, exempelvis en gång i veckan.

Facebook-lead-download

 Facebook lead ads power editor 

Automatisk E-postimportering med API & Zapier

Det bästa sättet att få in dina e-postadresser är att skapa en automatisk funktion där du får in dina e-postadresser direkt till ditt CRM-system exempelvis. Detta kräver att en utvecklare kopplar ditt CRM API med Facebooks API. Här hittar du relevant information till utvecklaren från Facebook om att integrera Facebooks API ditt CRM. Det går även att få till denna koppling med ett tredjepartsverktyg som exempelvis Zapier. Då kan du automatisk få in dina leads i din nyhetsbrevslista utan att behöva importera dem själv. De har flera olika applikationer du kan använda dig av som automatiserar importen av e-postadresser. Alla Googles tjänster som Google Calendar och Google Drive finns tillgängliga samt Gotowebinar, LinkedIn, Instagram, Zendesk, Gravityforms, WordPress, Asana, Dropbox, Twitter, Slack med flera. Det är en stor fördel att använda en automatisk inhämtning om du tänker annonsera för längre perioder. Du behöver då genomföra följande steg för att komma igång med Zapier:

  • Skapa ett Zapier konto, de tar en månadskostnad för tjänsten.
  • Länka Zapierkontot med din nyhetsbrevstjänst, ex. Mailchimp, du väljer här vilken lista du vill få in e-postadresser till.
  • Länka Zapierkontot med din Facebooksida.
  • Nu kommer Zapier automatiskt skicka dina e-postadresser till din nyhetsbrevslista.

Vill du veta mer on Facebookannonsering? Kontakta oss så hjälper vi dig!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren i webbinarstudion hos Pineberry

Vad ska vi prata om i höst?

Vårens webbinarserie inom digital marknadsföring har varit en formidabel succé med runt 1 000 deltagare per tillfälle. Nu har du chansen att bestämma vad vi ska prata om på höstens webbinar. Våra webbinarier har sedan start varit uppskattade vilket vi […]

eurovision 2021 vinnare

Vem vinner Eurovision 2021? – på Google

Det blev äntligen ett Eurovision 2021, efter en lång väntan, men vem vinner? Vi synar söktrenderna i Europa och har hittat en tydlig vinnare. På Google i alla fall.

Coronadoping

Falsk trygghet från coronadopade SEO-resultat

Coronadopade resultat är ett vanligt fenomen bland företag som gynnats av den påskyndande digitaliseringen. Läs mer om coronadoping och varför det är något du behöver vara vaksam på.