Varför ska du annonsera på Facebook?

Facebook-annonsering har på senare tid blivit en allt mer populär kanal för annonsörer och för några månader sedan kunde du läsa om hur vi på Pineberry börjat med Facebook-annonsering. Kombinationen att nå folk inom en viss målgrupp och kunna annonsera cross-device gör Facebook till en kraftfull annonskanal. Trots detta så är det fortfarande många som inte använder Facebook som kanal för annonsering. I det här inlägget lyfter jag vilka möjligheter du har samt varför Facebook kan vara en bra annonskanal för er verksamhet. 

Facebook som annonskanal
Som du säkert redan sett när du surfar runt på Facebook så möts du av annonser i olika format och utföranden. Vi tänkte därför ta upp vilka format du kan använda dig utav, samt fördelarna med dessa. Det som skiljer Facebook-annonsering emot t.ex. AdWords är att du bygger kampanjer runt målgrupper snarare än sökord. Dessa målgrupper byggs upp av olika parametrar t.ex. ålder, kön, intressen, beteende och aktiviteter. Det är därför väldigt viktigt att hitta rätt målgrupper för er verksamhet och matcha den mot ett annonsmaterial som attraherar din målgrupp. Lyckas du med detta har goda förutsättningar att skapa en lönsam Facebook-annonsering!

Annonsformat
Facebook erbjuder sina annonsörer tre olika annonsformat. Du har det klassiska ”newsfeed-formatet” (vilket också är det vanligaste formatet), ”carousel-ads” eller ”roterande annonser” och videoannonser. Om du har möjlighet så rekommenderar ja att du testar samtliga annonsformat. Beroende på vilken produkt eller tjänst du marknadsför så kan de olika formaten vara mer eller mindre effektiva när det gäller att nå målgruppen.

Newsfeed-format:
Är det vanligaste formatet att annonsera med. Det bygger på en annonsbild (1200x628px) och ytterligare sex element (se bild).

Newsfeed-format
1. Facebook-sida – Avsändaren för annonsen
2. Text – Här beskriver du med säljande text din produkt eller tjänst.
3. Annonsbild – Annonsbilden ska vara tydlig och av bra kvalité. Tänk på att den ska passa även för mobilformat så undvik små och plottriga detaljer.
4. Rubrik – Den ska vara säljande och inte för lång.
5. Beskrivning – Under rubriken kan du lyfta flera fördelar med din produkt eller tjänst.
6. CTA (call-to-action) – Ta alltid med en ”knapp” för att få målgruppen att klicka sig vidare.
7. Display URL – Här visas URL:n till din sajt.

Roterande annonser (carousel-ads):
Är ett relativt nytt format på Facebook, det bygger på att du har tre-fem annonsbilder (600x600px) med tillhörande CTA, beskrivning och text. Fördelarna med att använda roterande annonser (carousel-ads) är att du kan visa upp till fem produkter i samma annons. Du kan även använda dessa fem bilder för att beskriva en historia eller ett förlopp.

mba-format
1. Facebook-sida
2. Text
3. Annonsbild
4. Rubrik
5. Beskrivning
6. CTA (call-to-action)

Videoannonser:
Att annonsera med video på Facebook blir allt mer populärt. Som annonsör har du större möjligheter att beskriva din produkt eller tjänst, materialet är mer levande och man kan förmedla känslor bättre än en bildannons. En annan fördel är att videon börjar spela direkt i newsfeeden när någon scrollar förbi utan att personen behöver klicka på play vilket gör det enkelt att ta till sig materialet.

video-format
1. Facebook-sida
2. Text
3. Annonsbild
4. CTA (call-to-action)
5. Rubrik
6. Display URL

Som ni ser så finns många fördelar med att annonsera på Facebook. Om du lyckas matcha dina annonser med relevanta målgrupper har du goda förutsättningar för att skapa en lönsam Facebook-annonsering. Men glöm inte bort att hålla annonsmaterialet uppdaterat. Det spelar ingen roll hur bra målgrupperna är om du inte har ett tilltalande och spännande annonsmaterial.

Behöver du hjälp med din Facebook-annonsering kontakta oss på Pineberry så berättar vi mer!

En kommentar på "Varför ska du annonsera på Facebook?"

  1. Pingback: Hur effektiv är din Instagram- och Facebook-annonsering? - Sökmotorkonsult.se

Kommentarsfältet är stängt.