Sökmotorkonsult.se

Är Pagerank 0 värdelöst?

Jag undrar med om inlänkar. Låt säga vi har en kollega som har en websida med en startsida med Pagerank 4, vilket är hyfsat vad jag fattat. Han hjälper oss och klistar in vår länk på sin länksida, men denna har Pagerank 0. Då ger det oss ingenting igentligen va?

/Peter

Pagerank har inte alls samma betydelse som förut, jag använder mig i princip inte alls av Pagerank när jag avgör värdet på inlänkar. Så länge en sida är indexerad och inte har någon form av bestraffning så finns det ett värde på länken.

Däremot är länksidor allt sämre, jag skulle förslå att du försöker få länken på någon annan sida. Mer om länksidor.

/Magnus

Sidan är senast uppdaterad 2009-12-31

2 kommentarer

  1. Varför får man pagerank 0 när man har haft pagerank 4?

    Kommentar av Jack H

  2. När det gäller frågan så handlade det om en undersida som inte hade Pagerank om jag förstod det rätt. Det kan däremot hända att ens PR går från 4 till 0 av lite olika anledningar, just idag så svänger Pagerank eftersom det görs en export till Toolbaren, den kan alltså visa ett felaktigt värde. Annars kan det egentligen bero på tre saker.

    1. Google kan visa fel värde, vilket faktiskt händer.
    2. Din sida kan ha blivit bestraffad av Google av en rad olika anledningar.
    3. Du kan ha förlorat länkarna som gav dig PR4.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?