Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Är Pagerank 0 värdelöst?

Jag undrar med om inlänkar. Låt säga vi har en kollega som har en websida med en startsida med Pagerank 4, vilket är hyfsat vad jag fattat. Han hjälper oss och klistar in vår länk på sin länksida, men denna har Pagerank 0. Då ger det oss ingenting igentligen va?

/Peter

Pagerank har inte alls samma betydelse som förut, jag använder mig i princip inte alls av Pagerank när jag avgör värdet på inlänkar. Så länge en sida är indexerad och inte har någon form av bestraffning så finns det ett värde på länken.

Däremot är länksidor allt sämre, jag skulle förslå att du försöker få länken på någon annan sida. Mer om länksidor.

/Magnus

2 kommentarer

  1. Varför får man pagerank 0 när man har haft pagerank 4?

    Kommentar av Jack H

  2. När det gäller frågan så handlade det om en undersida som inte hade Pagerank om jag förstod det rätt. Det kan däremot hända att ens PR går från 4 till 0 av lite olika anledningar, just idag så svänger Pagerank eftersom det görs en export till Toolbaren, den kan alltså visa ett felaktigt värde. Annars kan det egentligen bero på tre saker.

    1. Google kan visa fel värde, vilket faktiskt händer.
    2. Din sida kan ha blivit bestraffad av Google av en rad olika anledningar.
    3. Du kan ha förlorat länkarna som gav dig PR4.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

responsiva displayannonser google ads

Responsiva Displayannonser – ny standard i Display-nätverket

Responsiva displayannonser är nu utrullat som ett nytt standardformat. Läs mer här.

Automatiska händelser på Facebook

Automatiska händelser på Facebook kan hjälpa dig att spåra händelser utan ytterligare implementering av pixlar. I följande artikel går vi igenom när detta kan vara ett bra alternativt, eller mindre bra att använda sig av.

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter rulla ut mobile first indexing. I förra veckan kom den största flytten av sajter till mobile first indexing vi sett hittills. Läs vår lägesuppdatering och vad du behöver ha koll på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 42 av Sökpodden

#42 Länkskatt

Vad innebär EUs nya länkskatt? Vad är en bra ROAS? Finns det billiga klick på Facebook? Detta är några av frågorna som vi ställer i detta septemberavsnitt av Sökpodden. Lyssna gärna!

Emarketer Amazon 3e storst

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Amazons annonsplattform fortsätter att göra framsteg. Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon nu gått om Microsoft och är den tredje största annonsplattformen i USA. Endast giganterna Google och Facebook är större. Kommer även Amazons annonsplattform bli något att räkna med i Sverige när e-handelsjätten lanserar här?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner