Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Kan man ha befintlig text i Meta Description?

Riktigt intresserad skäggig man

Är det ok att kopiera ett stycke (det första) på en sida och lägga det i descriptions? Fungerar det för Google?

Mats

Svaret är faktiskt ganska enkelt, det finns ingen anledning. Meta Description används idag av Google om det aktuella sökordet finns i den och då används den till att visas i sökresultatet. Om sökordet inte finns i Meta Description eller om det inte finns någon Description alls så tar Google istället den mest matchande delen ur texten på sidan. Det skulle alltså varken göra till eller från för vad som visas och i övrigt så får du inga fördelar av att ha text där (vi har lite mätningar som görs just nu på området som blir klara om någon månad så vi har inte riktigt aktuell data än men allt talar för att det är på det viset).

Möjligtvis kan Google tycka att det är lite illa med exakt samma text som i första stycket och du har inget att tjäna på att lägga till den.

Magnus

3 kommentarer

  1. Kanske att jag får skrota mina meta desc då, har nämligen använt denna metod. Lite jobbigt att hitta på +100 original desc. ifall det behövs på en sida.

    Hade också för mig att varje ord som används i en meta desc. även bör finnas i sidans text, men det kanske inte behöver vara så till 100%?

    Kommentar av Oskar

  2. Det finns inga krav på att man kan återfinna allt ur meta description på sidan, det är förmodligen Meta Keywords du tänker på då. Se till att få med sökordet som är intressant däremot annars visas inte description i sökresultatet, om Google hittar en bättre snippet någonstans alltså.

    Kommentar av Magnus

  3. Ja, jag har kanske förväxlat det med meta keywords. Tack för svar iaf

    Kommentar av Oskar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner