Sökmotorkonsult.se

Kan man ha befintlig text i Meta Description?

Riktigt intresserad skäggig man

Är det ok att kopiera ett stycke (det första) på en sida och lägga det i descriptions? Fungerar det för Google?

Mats

Svaret är faktiskt ganska enkelt, det finns ingen anledning. Meta Description används idag av Google om det aktuella sökordet finns i den och då används den till att visas i sökresultatet. Om sökordet inte finns i Meta Description eller om det inte finns någon Description alls så tar Google istället den mest matchande delen ur texten på sidan. Det skulle alltså varken göra till eller från för vad som visas och i övrigt så får du inga fördelar av att ha text där (vi har lite mätningar som görs just nu på området som blir klara om någon månad så vi har inte riktigt aktuell data än men allt talar för att det är på det viset).

Möjligtvis kan Google tycka att det är lite illa med exakt samma text som i första stycket och du har inget att tjäna på att lägga till den.

Magnus

3 kommentarer

  1. Kanske att jag får skrota mina meta desc då, har nämligen använt denna metod. Lite jobbigt att hitta på +100 original desc. ifall det behövs på en sida.

    Hade också för mig att varje ord som används i en meta desc. även bör finnas i sidans text, men det kanske inte behöver vara så till 100%?

    Kommentar av Oskar

  2. Det finns inga krav på att man kan återfinna allt ur meta description på sidan, det är förmodligen Meta Keywords du tänker på då. Se till att få med sökordet som är intressant däremot annars visas inte description i sökresultatet, om Google hittar en bättre snippet någonstans alltså.

    Kommentar av Magnus

  3. Ja, jag har kanske förväxlat det med meta keywords. Tack för svar iaf

    Kommentar av Oskar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?