Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Kan man ha befintlig text i Meta Description?

Riktigt intresserad skäggig man

Är det ok att kopiera ett stycke (det första) på en sida och lägga det i descriptions? Fungerar det för Google?

Mats

Svaret är faktiskt ganska enkelt, det finns ingen anledning. Meta Description används idag av Google om det aktuella sökordet finns i den och då används den till att visas i sökresultatet. Om sökordet inte finns i Meta Description eller om det inte finns någon Description alls så tar Google istället den mest matchande delen ur texten på sidan. Det skulle alltså varken göra till eller från för vad som visas och i övrigt så får du inga fördelar av att ha text där (vi har lite mätningar som görs just nu på området som blir klara om någon månad så vi har inte riktigt aktuell data än men allt talar för att det är på det viset).

Möjligtvis kan Google tycka att det är lite illa med exakt samma text som i första stycket och du har inget att tjäna på att lägga till den.

Magnus

3 kommentarer

  1. Kanske att jag får skrota mina meta desc då, har nämligen använt denna metod. Lite jobbigt att hitta på +100 original desc. ifall det behövs på en sida.

    Hade också för mig att varje ord som används i en meta desc. även bör finnas i sidans text, men det kanske inte behöver vara så till 100%?

    Kommentar av

    Oskar

  2. Det finns inga krav på att man kan återfinna allt ur meta description på sidan, det är förmodligen Meta Keywords du tänker på då. Se till att få med sökordet som är intressant däremot annars visas inte description i sökresultatet, om Google hittar en bättre snippet någonstans alltså.

    Kommentar av Magnus

  3. Ja, jag har kanske förväxlat det med meta keywords. Tack för svar iaf

    Kommentar av

    Oskar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Detta har du missat i sommar

Sommar, sommar, sommar. Det har varit en varm sommar med förhoppningsvis många lata dagar i hängmattan. I denna artikel sammanfattar vi några av de viktigaste sakerna som hänt inom SEO, SEM och Facebook under sommaren.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner