Sökmotorkonsult.se

Behöver jag länkar?

Arbeta

Hej, jag bygger sajter som riktar sig till den lokala marknaden som inte har så väldigt stor konkurrens (upp till 300 000 konkurrerande sidor). Hur mycket behöver jag fokusera på inlänkar? Jag vill ju inte lägga ner för mycket jobb på varje sajt. Luddig fråga kanske men hoppas ni förstår.

Fredrik

Till att börja med så tycker jag att antalet sidor Google visar som indexerade för ett visst sökord är ett dåligt mått på konkurrens, om det alls är ett mått. Ta exemplet ”Sökmotorkonsult” med 17800 resultat, jag kan lova att konkurrensen är ganska tuff.

När vi lämnat det bakom oss så kan vi ju säga att när konkurrensen är lägre så behöver man jobba mindre, det råder ingen tvekan om det. Det gäller länkar så väl som annat, on page kanske man ändå gör så att den är ok eftersom det är lika lätt som att göra fel. Du kommer behöva jobba mindre med inlänkar än i ett konkurrensutsatt sökresultat, du kommer dock behöva länkar i alla fall om än i mindre skala.

Sidan är senast uppdaterad 2010-09-08

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?