Hej, jag bygger sajter som riktar sig till den lokala marknaden som inte har så väldigt stor konkurrens (upp till 300 000 konkurrerande sidor). Hur mycket behöver jag fokusera på inlänkar? Jag vill ju inte lägga ner för mycket jobb på varje sajt. Luddig fråga kanske men hoppas ni förstår.
Fredrik
Till att börja med så tycker jag att antalet sidor Google visar som indexerade för ett visst sökord är ett dåligt mått på konkurrens, om det alls är ett mått. Ta exemplet ”Sökmotorkonsult” med 17800 resultat, jag kan lova att konkurrensen är ganska tuff.
När vi lämnat det bakom oss så kan vi ju säga att när konkurrensen är lägre så behöver man jobba mindre, det råder ingen tvekan om det. Det gäller länkar så väl som annat, on page kanske man ändå gör så att den är ok eftersom det är lika lätt som att göra fel. Du kommer behöva jobba mindre med inlänkar än i ett konkurrensutsatt sökresultat, du kommer dock behöva länkar i alla fall om än i mindre skala.
Sidan är senast uppdaterad 2010-09-08