Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Betald position i Google Places?

Tigga pengar

Snappade upp ett rykte att Google testar att ta betalt för Local på 2 ställen just nu i USA. (San Francisco…tror jag var en bl.a) Detta blir ju i så fall grym ny intäktskälla men omkullkastar ju det gamla tänket inom Google (och SEO-företagen lär ju få en del att tänka på!?) Hur ser du på detta?

Mvh Mats

Det skulle onekligen vara lätt för Google att tjäna snabba pengar på att börja ta betalt för Places men jag tror det skulle vara en väldigt farlig väg för dem att gå. Det som gjorde att Google stuckit ut var att till skillnad från alla andra sökmotorer har det aldrig gått rykten om att man kunnat köpa sig positioner i det organiska söket. Numer är ju Google Places en integrerad del av de organiska resultaten och det skulle alltså rakt av innebära att man kan köpa sig en plats. Dessutom skulle det kullkasta hela Googles algoritm eftersom alla sökningar med något som helst monetärt värde skulle visa köpta resultat.

Det är klart möjligt att de testar men jag har svårt att se att något sådant någonsin skulle rullas ut, det skulle vara enormt riskfyllt och det skulle dessutom helt och hållet radera Googles övertag gentemot konkurrenterna – det är ju algoritmen som är Google även om de idag också sitter på trafiken.

Om det trots detta skulle införas så skulle det ju snarare förvandla SEO-branschen till något som mer liknar Adwords. Lättare att hantera men dyrare i längden får bli min gissning.

8 kommentarer

  1. Om detta rykte blir verklighet, är det stora förändringar på G!

    Petter Heman

  2. Det låter som att det kan vara bakgrund till ryktena, hoppas på lite imput från Mats här.

    Om det är som Urban gissar så är det inga konstigheter, då är det bland de sponsrade även om man kan tycka att det börjar bli lite väl mycket Adwords i resultaten (sedan de bumpade upp tre ovanför t ex).

    Kommentar av Magnus

  3. Detta är ju en modell som flera företag inom t.ex. turistbranschen använder, så det är inget konstigt alls om Google går åt det här hållet.

    Vad som reellt sett sker är att de bygger upp en databas med produkter och outsourcar bokning av t.ex. hotell eller låter dessa betala för att ha ett bokningsbart produktutbud exponerat hos Google places. Ev. kan de själva bilda bokningsbolag och ta provision på bokningar av exempelvis hotellrum.

    Voilá, så har Google byggt världens största reseguide, där man tar betalt för exponering och/eller bokning, och så har de monopol på en av världens största industrier – turismen.

    Får lite Evil-empire-vibbar av Google nuförtiden…

    Kommentar av

    Fredric

  4. Detta kan tveklöst vara slutet på den så kallade ”Google eran” tycker man ju… :)

    Kommentar av

    Nabil

  5. Högst osannolikt att detta implementeras enligt mig.

    Kommentar av

    Stefan

  6. Hej! Jag ville bara upplysa er om att ni nu har sitelinks i Google.

    Folk lär ha svårt att ranka förbi er på länge ;)

    Kommentar av

    Nabil

  7. Money talks bullshit walks blir väl standard för Google också. :/

    Kommentar av

    Jole

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner