Sökmotorkonsult.se

Betald position i Google Places?

Tigga pengar

Snappade upp ett rykte att Google testar att ta betalt för Local på 2 ställen just nu i USA. (San Francisco…tror jag var en bl.a) Detta blir ju i så fall grym ny intäktskälla men omkullkastar ju det gamla tänket inom Google (och SEO-företagen lär ju få en del att tänka på!?) Hur ser du på detta?

Mvh Mats

Det skulle onekligen vara lätt för Google att tjäna snabba pengar på att börja ta betalt för Places men jag tror det skulle vara en väldigt farlig väg för dem att gå. Det som gjorde att Google stuckit ut var att till skillnad från alla andra sökmotorer har det aldrig gått rykten om att man kunnat köpa sig positioner i det organiska söket. Numer är ju Google Places en integrerad del av de organiska resultaten och det skulle alltså rakt av innebära att man kan köpa sig en plats. Dessutom skulle det kullkasta hela Googles algoritm eftersom alla sökningar med något som helst monetärt värde skulle visa köpta resultat.

Det är klart möjligt att de testar men jag har svårt att se att något sådant någonsin skulle rullas ut, det skulle vara enormt riskfyllt och det skulle dessutom helt och hållet radera Googles övertag gentemot konkurrenterna – det är ju algoritmen som är Google även om de idag också sitter på trafiken.

Om det trots detta skulle införas så skulle det ju snarare förvandla SEO-branschen till något som mer liknar Adwords. Lättare att hantera men dyrare i längden får bli min gissning.

Sidan är senast uppdaterad 2010-11-21

8 kommentarer

  1. Om detta rykte blir verklighet, är det stora förändringar på G!

    Petter Heman

  2. Det låter som att det kan vara bakgrund till ryktena, hoppas på lite imput från Mats här.

    Om det är som Urban gissar så är det inga konstigheter, då är det bland de sponsrade även om man kan tycka att det börjar bli lite väl mycket Adwords i resultaten (sedan de bumpade upp tre ovanför t ex).

    Kommentar av Magnus

  3. Detta är ju en modell som flera företag inom t.ex. turistbranschen använder, så det är inget konstigt alls om Google går åt det här hållet.

    Vad som reellt sett sker är att de bygger upp en databas med produkter och outsourcar bokning av t.ex. hotell eller låter dessa betala för att ha ett bokningsbart produktutbud exponerat hos Google places. Ev. kan de själva bilda bokningsbolag och ta provision på bokningar av exempelvis hotellrum.

    Voilá, så har Google byggt världens största reseguide, där man tar betalt för exponering och/eller bokning, och så har de monopol på en av världens största industrier – turismen.

    Får lite Evil-empire-vibbar av Google nuförtiden…

    Kommentar av Fredric

  4. Detta kan tveklöst vara slutet på den så kallade ”Google eran” tycker man ju… :)

    Kommentar av Nabil

  5. Högst osannolikt att detta implementeras enligt mig.

    Kommentar av Stefan

  6. Hej! Jag ville bara upplysa er om att ni nu har sitelinks i Google.

    Folk lär ha svårt att ranka förbi er på länge ;)

    Kommentar av Nabil

  7. Money talks bullshit walks blir väl standard för Google också. :/

    Kommentar av Jole

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?