Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

CMS för SEO

Vi skall utveckla en ny webbplats. Spelar det någon roll vilket CMS man våljer hur bra SEO man kan göra. T e x om man våljer Drupal kontra Joomla eller en Webbyrås egetutvecklade CMS?

Tack på förhand.
Björn

Det gör utan tvekan skillnad i hur mycket man måste arbeta med on page-delarna av sökmotoroptimeringen. Google bryr sig inte egentligen om hur din site är uppbyggd utan bara om hur front end ser ut. Däremot kan det ju vara väldigt komplext att arbeta med ett system som från början inte är anpassat. Drupal, Joomla och liknande har ofta bra plugins som tar hand om det mesta medan jag inte kan säga något om en webbyrås egna eftersom de kan fungera på alla möjliga konstiga sätt. Ta en titt på vår utvärdering av webbyråer.

6 kommentarer

  1. Kan rekommendera MemHT om man vill ha en sökmotorvänlig och stilren CMS. Alla sökord i url pathen samt bra intern länkstruktur m.m

    Kommentar av

    Johannes Larsson

  2. WordPress får ju alltid mycket beröm för att det är SEO-vänligt och jag kan inte göra annat än att instämma. Finns mycket att önska i övrigt men just SEO fungerar WP riktigt bra för.

    Kommentar av

    Sebastian Brinkenfeldt

  3. Lite förvånad blir jag över att du inte nämner WordPress i detta sammanhang som förslag på ett bra sökmotorvänligt CMS-verktyg.

    Kommentar av

    Daniel

  4. Jodå nog funkar WP ganska bra men frågan gällde ju Drupal eller Joomla (om jag uppfattade rätt). Tycker att många använder WordPress som någon sorts färdig SEO-lösning vilket det inte är, man behöver allt pilla en del på en WP för att det ska bli bra med.

    Kommentar av Magnus

  5. Magnus, det skulle vara väldigt intressant med ett inlägg om just SEO och WordPress, mer specifikt plugins och teman. Hittat lite på bloggen, men vill ha mer :)

    Kommentar av

    Sebastian Brinkenfeldt

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google ändrar nofollow på länkar

Nofollow blir en hint

Google gör om nofollow så att det bara ses som en hint. Dessutom lanserade de igår två nya länkattribut rel=“sponsored” och rel=“ugc”. Spännande nyheter minst sagt!

ctr karlek Bunny Leap

Nej, vi hatar inte er

En av SEO-branschens mest omdebatterade frågor är om CTR är en rankingfaktor eller inte. Jag är övertygad om att det inte är det. Vad tror du? Rösta gärna!

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Google straffar domäner som leasar ut sin auktoritet

Google har börjat straffa domäner där de misstänker att ett företag leasar ut delar av sina sajter till andra företag. Det här kan få kännbara konsekvenser för flera av Sveriges mediehus där denna typ av affärsmodell är vanligt förekommande.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 52 av Sökpodden

#52 SKAGs

Så var Sökpodden tillbaka efter ett kort sommarlov. I detta avsnitt 52 pratar vi om SKAGs vara eller icke vara, vi djupdyker i CPA och sist men minst snackar vi B2B på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner