Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

CMS för SEO

Vi skall utveckla en ny webbplats. Spelar det någon roll vilket CMS man våljer hur bra SEO man kan göra. T e x om man våljer Drupal kontra Joomla eller en Webbyrås egetutvecklade CMS?

Tack på förhand.
Björn

Det gör utan tvekan skillnad i hur mycket man måste arbeta med on page-delarna av sökmotoroptimeringen. Google bryr sig inte egentligen om hur din site är uppbyggd utan bara om hur front end ser ut. Däremot kan det ju vara väldigt komplext att arbeta med ett system som från början inte är anpassat. Drupal, Joomla och liknande har ofta bra plugins som tar hand om det mesta medan jag inte kan säga något om en webbyrås egna eftersom de kan fungera på alla möjliga konstiga sätt. Ta en titt på vår utvärdering av webbyråer.

6 kommentarer

  1. Kan rekommendera MemHT om man vill ha en sökmotorvänlig och stilren CMS. Alla sökord i url pathen samt bra intern länkstruktur m.m

    Kommentar av

    Johannes Larsson

  2. WordPress får ju alltid mycket beröm för att det är SEO-vänligt och jag kan inte göra annat än att instämma. Finns mycket att önska i övrigt men just SEO fungerar WP riktigt bra för.

    Kommentar av

    Sebastian Brinkenfeldt

  3. Lite förvånad blir jag över att du inte nämner WordPress i detta sammanhang som förslag på ett bra sökmotorvänligt CMS-verktyg.

    Kommentar av

    Daniel

  4. Jodå nog funkar WP ganska bra men frågan gällde ju Drupal eller Joomla (om jag uppfattade rätt). Tycker att många använder WordPress som någon sorts färdig SEO-lösning vilket det inte är, man behöver allt pilla en del på en WP för att det ska bli bra med.

    Kommentar av Magnus

  5. Magnus, det skulle vara väldigt intressant med ett inlägg om just SEO och WordPress, mer specifikt plugins och teman. Hittat lite på bloggen, men vill ha mer :)

    Kommentar av

    Sebastian Brinkenfeldt

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner