Sökmotorkonsult.se

CMS för SEO

Vi skall utveckla en ny webbplats. Spelar det någon roll vilket CMS man våljer hur bra SEO man kan göra. T e x om man våljer Drupal kontra Joomla eller en Webbyrås egetutvecklade CMS?

Tack på förhand.
Björn

Det gör utan tvekan skillnad i hur mycket man måste arbeta med on page-delarna av sökmotoroptimeringen. Google bryr sig inte egentligen om hur din site är uppbyggd utan bara om hur front end ser ut. Däremot kan det ju vara väldigt komplext att arbeta med ett system som från början inte är anpassat. Drupal, Joomla och liknande har ofta bra plugins som tar hand om det mesta medan jag inte kan säga något om en webbyrås egna eftersom de kan fungera på alla möjliga konstiga sätt. Ta en titt på vår utvärdering av webbyråer.

6 kommentarer

  1. Kan rekommendera MemHT om man vill ha en sökmotorvänlig och stilren CMS. Alla sökord i url pathen samt bra intern länkstruktur m.m

    Kommentar av Johannes Larsson

  2. WordPress får ju alltid mycket beröm för att det är SEO-vänligt och jag kan inte göra annat än att instämma. Finns mycket att önska i övrigt men just SEO fungerar WP riktigt bra för.

    Kommentar av Sebastian Brinkenfeldt

  3. Lite förvånad blir jag över att du inte nämner WordPress i detta sammanhang som förslag på ett bra sökmotorvänligt CMS-verktyg.

    Kommentar av Daniel

  4. Jodå nog funkar WP ganska bra men frågan gällde ju Drupal eller Joomla (om jag uppfattade rätt). Tycker att många använder WordPress som någon sorts färdig SEO-lösning vilket det inte är, man behöver allt pilla en del på en WP för att det ska bli bra med.

    Kommentar av Magnus

  5. Magnus, det skulle vara väldigt intressant med ett inlägg om just SEO och WordPress, mer specifikt plugins och teman. Hittat lite på bloggen, men vill ha mer :)

    Kommentar av Sebastian Brinkenfeldt

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Google indexering

Google bekräftar två indexeringsproblem

Har ni haft indexeringsproblem på Google sista veckan? Det här kan vara svaret på ert problem som Google bekräftar.

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Gratis Google Shopping snart i Sverige

De organiska sökresultaten för Google Shopping kommer snart att vara tillgängliga över hela världen – däribland Sverige. Här är allt du behöver veta om förändringen. 

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner