Sökmotorkonsult.se

CMS för SEO

Vi skall utveckla en ny webbplats. Spelar det någon roll vilket CMS man våljer hur bra SEO man kan göra. T e x om man våljer Drupal kontra Joomla eller en Webbyrås egetutvecklade CMS?

Tack på förhand.
Björn

Det gör utan tvekan skillnad i hur mycket man måste arbeta med on page-delarna av sökmotoroptimeringen. Google bryr sig inte egentligen om hur din site är uppbyggd utan bara om hur front end ser ut. Däremot kan det ju vara väldigt komplext att arbeta med ett system som från början inte är anpassat. Drupal, Joomla och liknande har ofta bra plugins som tar hand om det mesta medan jag inte kan säga något om en webbyrås egna eftersom de kan fungera på alla möjliga konstiga sätt. Ta en titt på vår utvärdering av webbyråer.

Sidan är senast uppdaterad 2010-11-30

6 kommentarer

  1. Kan rekommendera MemHT om man vill ha en sökmotorvänlig och stilren CMS. Alla sökord i url pathen samt bra intern länkstruktur m.m

    Kommentar av Johannes Larsson

  2. WordPress får ju alltid mycket beröm för att det är SEO-vänligt och jag kan inte göra annat än att instämma. Finns mycket att önska i övrigt men just SEO fungerar WP riktigt bra för.

    Kommentar av Sebastian Brinkenfeldt

  3. Lite förvånad blir jag över att du inte nämner WordPress i detta sammanhang som förslag på ett bra sökmotorvänligt CMS-verktyg.

    Kommentar av Daniel

  4. Jodå nog funkar WP ganska bra men frågan gällde ju Drupal eller Joomla (om jag uppfattade rätt). Tycker att många använder WordPress som någon sorts färdig SEO-lösning vilket det inte är, man behöver allt pilla en del på en WP för att det ska bli bra med.

    Kommentar av Magnus

  5. Magnus, det skulle vara väldigt intressant med ett inlägg om just SEO och WordPress, mer specifikt plugins och teman. Hittat lite på bloggen, men vill ha mer :)

    Kommentar av Sebastian Brinkenfeldt

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?