Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Flera språk på samma sida?

Jag skall starta 2-3 bloggar närmaste veckorna. Vill skriva på svenska samt engelska och har länge jagat lösningar för multilingual support i olika bloggverktyg och cms-verktyg. Det mesta suger. Skall köra WordPress nu hursomhelst. Tänkte att jag skulle skriva inläggen först på svenska och sedan i samma inlägg på engelska.

Vad har detta för inverkan rent SEO-mässigt. Är det extremt negativt

/Salomon

Att ha flera språk i en och samma bloggpost är inte att rekommendera trots att det är lite knivigt med de flesta språkplugins till wordpress. Du förlorar mycket av fördelarna med att ha 2 språk och det kan göra Google väldigt förvirrad. Vi installerade just qTranslate på www.romresa.se och jag måste säga att jag är klart nöjd med pluginen, om man har textwidgets och liknande måste man tyvärr hacka lite php men i stort fungerar det bra.

/Magnus

2 kommentarer

  1. Är det alltså ok att ha unika blogposter i olika språk? Vad ska man tänka på när man blandar språk? Textmässigt och kodmässigt? Ska man sätta ”meta-language” och sådant eller har det liten inverkan?

    Kommentar av Markus

  2. Blanda inte bara rakt av utan se till att det finns en bra sortering. Då fungerar det finfint!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner