Sökmotorkonsult.se

Ger mycket innehåll bättre indexering?

Om en webbsida har ett hundratal indexerade sidor, kommer detta gynna indexeringen av ytterligare sidor?

/Viktor

Det behöver faktiskt inte hjälpa alls, det är generellt bra att ha mycket innehåll men det kan skapa en del problem just med indexering. Ett sätt man kan se på indexering är att Google tillskriver siten en viss tid och en viss frekvens. Spindeln kommer att spendera X sekunder på siten Y ofta. De egenskaper som påverkar dessa X och Y är:

  • Hur ofta siten uppdateras
  • Hur lätt det är att spindla den
  • Vilka inlänkar den har (och vilket förtroende Google har för siten)
  • Om en XML-sitemap laddats upp i Webmaster tools (och huruvida den faktiskt innehåller de sidor som ska indexeras)
  • Hur unika de många sidorna på siten är (alla är inte överens om att det är en faktor men jag är övertygad)

Mycket innehåll sedan tidigare är alltså inte en faktor (jag kan inte bevisa det i dagsläget men jag har aldrig sett att det gjort någon skillnad). Det kan till och med faktiskt skapa problem, om siten är väldigt stor betyder det att det finns väldigt mycket som behöver spindlas och det på en begränsad tid. Visserligen spenderar spindeln mer tid på större siter men om det är en väldigt djup hierarki på sidorna kan det ändå innebära problem. Ett vanligt problem är det ofta hamnar många mellanlager av kategorisidor och liknande som ett lager mellan startsidan och det faktiska innehållet.

Om Google har svårt att hitta dina undersidor kan ett bra sätt vara att ofta uppdatera en liten del av startsidan, det kan t ex vara en blänkare med den senaste nyheten eller liknande. Ett bra exempel på det är faktiskt på den här bloggen, Senaste Nytt på startsidan uppdateras ju lika ofta som jag skriver en ny bloggpost. Dessutom får den nya posten en länk från startsidan och indexeras på så vis lättare. RSS och lite aggregering utanför bloggen tillsammans med den egna strukturen gör att nya poster här alltid brukar bli indexerade inom 5 minuter.

/Magnus

Sidan är senast uppdaterad 2009-10-25

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?