Sökmotorkonsult.se

Ger mycket innehåll bättre indexering?

Om en webbsida har ett hundratal indexerade sidor, kommer detta gynna indexeringen av ytterligare sidor?

/Viktor

Det behöver faktiskt inte hjälpa alls, det är generellt bra att ha mycket innehåll men det kan skapa en del problem just med indexering. Ett sätt man kan se på indexering är att Google tillskriver siten en viss tid och en viss frekvens. Spindeln kommer att spendera X sekunder på siten Y ofta. De egenskaper som påverkar dessa X och Y är:

  • Hur ofta siten uppdateras
  • Hur lätt det är att spindla den
  • Vilka inlänkar den har (och vilket förtroende Google har för siten)
  • Om en XML-sitemap laddats upp i Webmaster tools (och huruvida den faktiskt innehåller de sidor som ska indexeras)
  • Hur unika de många sidorna på siten är (alla är inte överens om att det är en faktor men jag är övertygad)

Mycket innehåll sedan tidigare är alltså inte en faktor (jag kan inte bevisa det i dagsläget men jag har aldrig sett att det gjort någon skillnad). Det kan till och med faktiskt skapa problem, om siten är väldigt stor betyder det att det finns väldigt mycket som behöver spindlas och det på en begränsad tid. Visserligen spenderar spindeln mer tid på större siter men om det är en väldigt djup hierarki på sidorna kan det ändå innebära problem. Ett vanligt problem är det ofta hamnar många mellanlager av kategorisidor och liknande som ett lager mellan startsidan och det faktiska innehållet.

Om Google har svårt att hitta dina undersidor kan ett bra sätt vara att ofta uppdatera en liten del av startsidan, det kan t ex vara en blänkare med den senaste nyheten eller liknande. Ett bra exempel på det är faktiskt på den här bloggen, Senaste Nytt på startsidan uppdateras ju lika ofta som jag skriver en ny bloggpost. Dessutom får den nya posten en länk från startsidan och indexeras på så vis lättare. RSS och lite aggregering utanför bloggen tillsammans med den egna strukturen gör att nya poster här alltid brukar bli indexerade inom 5 minuter.

/Magnus

Sidan är senast uppdaterad 2009-10-25

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.