Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

H1 eller H2 på rubriker på blogg?

Hejsan kära experter på sokmotorkonsult.se! Mitt namn är Marcus Lind och jag driver bloggen blogg.scandiwebb.se och jag har några funderingar över hur jag ska få den ännu högre på google och vad google egentligen prioriterar. Först och främst så har jag valt att använda mig av <h2> taggar på rubrikerna på förstasidan och <h1> taggar när man klickar ”Läs mer”. Detta för att det är själva INLÄGGEN som är intressanta och det är det jag vill att folk ska hitta genom google. Bra idé eller dålig?

/Marcus

Du har tänkt rätt Marcus, men det jag skulle vilja reda upp lite. Det du ska tänka på är att du vill att varje enskild sida har en unik H1 som beskriver innehållet på just den sidan. Det blir alltså rätt att inläggen i bloggen har sin rubrik som H1 och inte en global rubrik i det formatet. Å andra sidan gäller ju det här även för förstasidan så du vill där kanske ha den globala rubrik som är H2 på alla andra sidor att vara H1 på den.

/Magnus

2 kommentarer

  1. Magnus kan jag få några konkreta exempel hur jag gör dessa H1, H2or?

    mvh

    Andreas

    Kommentar av Andreas

  2. Det är lite olika beroende på hur välstrukturerat temat är, jag utgår från en standard tema i beskrivningen.

    Det finns en fil som heter single.php i ditt tema, wp-content/themes/ditttema/single.php. I den hittar du raden:

    h2/h2

    Byt ut så det står h1 istället för h2. Det fungerade inte så bra i kommentarsfältet med kod så jag har tagit bort lite tecken kring h2.

    Du behöver också göra samma förändring fast åt andra hållet på det som idag är h1, vanligtvis hittar du den i header.php men den kan finnas på andra ställen med.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner