Sökmotorkonsult.se

H1 eller H2 på rubriker på blogg?

Hejsan kära experter på sokmotorkonsult.se! Mitt namn är Marcus Lind och jag driver bloggen blogg.scandiwebb.se och jag har några funderingar över hur jag ska få den ännu högre på google och vad google egentligen prioriterar. Först och främst så har jag valt att använda mig av <h2> taggar på rubrikerna på förstasidan och <h1> taggar när man klickar ”Läs mer”. Detta för att det är själva INLÄGGEN som är intressanta och det är det jag vill att folk ska hitta genom google. Bra idé eller dålig?

/Marcus

Du har tänkt rätt Marcus, men det jag skulle vilja reda upp lite. Det du ska tänka på är att du vill att varje enskild sida har en unik H1 som beskriver innehållet på just den sidan. Det blir alltså rätt att inläggen i bloggen har sin rubrik som H1 och inte en global rubrik i det formatet. Å andra sidan gäller ju det här även för förstasidan så du vill där kanske ha den globala rubrik som är H2 på alla andra sidor att vara H1 på den.

/Magnus

2 kommentarer

  1. Magnus kan jag få några konkreta exempel hur jag gör dessa H1, H2or?

    mvh

    Andreas

    Kommentar av Andreas

  2. Det är lite olika beroende på hur välstrukturerat temat är, jag utgår från en standard tema i beskrivningen.

    Det finns en fil som heter single.php i ditt tema, wp-content/themes/ditttema/single.php. I den hittar du raden:

    h2/h2

    Byt ut så det står h1 istället för h2. Det fungerade inte så bra i kommentarsfältet med kod så jag har tagit bort lite tecken kring h2.

    Du behöver också göra samma förändring fast åt andra hållet på det som idag är h1, vanligtvis hittar du den i header.php men den kan finnas på andra ställen med.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

iOS 14 frossa på börsen

iOS 14-frossa på börsen

Det är inte varje dag vi skriver om aktierapporter här på bloggen. Men Facebooks Q3-rapport ger intressanta insikter till oss marknadsförare kring hur Facebook ser på iOS 14-uppdateringen och vad de kommer göra härnäst.

Stark av backlinks

Anders Norén starkare än Google?

Enligt Ahrefs är andersnoren.se starkare än självaste Google. Kan detta verkligen stämma? Vad bygger Ahrefs data på? Vi tittar närmare på sambandet mellan backlinks och domänstyrka. Den 16 maj 2010 började en legend skapas. Anders Norén publicerade sin första artikel […]

Google lanserar infinite scroll

Google lanserar infinite scroll på mobilen

Infinite scroll är på väg till de mobila sökresultaten. Hur kommer denna nyhet påverka sidor som i dag rankar på sida två på Google? Eventuellt innebär det att dessa sidor kan vänta sig lite mer klick.

Amazon ads

Amazon Ads lanserat i Sverige

För ett tag sedan lanserade Amazon Prime vilket bland annat innebar snabbare leveranser för dig som köpare. Nu drygt 1 månad senare är den sista pusselbiten lagd och vi kan vi äntligen dela nyheten att Amazon Ads har släppts i […]

Title link

Title link

Senaste tidens titelkaos i sökresultaten har knappt gått att missa. Vi har skrivit om det här och vi snackade även om det i senaste avsnittet av Sökpodden. Google har på slutet publicerat hjälpdokument kring hur man som sajtägare kan kontrollera […]