Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur blir man sökmotoroptimerare?

Magnus Bråth
En av de allra vanligaste frågorna jag får är hur man gör för att bli sökmotoroptimerare eller hur man gör för att göra karriär som sökmotoroptimerare. Oavsett om man vill jobba som sökmotorkonsult eller med SEO inhouse på någon större site så kan det vara svårt att veta var man ska börja. Jag har inga riktigt bra svar men jag tänkte att jag skulle dela med mig av min historia. 

Som många av oss som funnits i branschen lite längre så har jag en lite brokig historia, det fanns inga utbildningar, knappt något ställe att börja jobba på (om man inte bodde i Kalmar ;) och informationen runt sökmotoroptimering var bristfällig. Jag är övertygad om att det är lättare att komma igång idag men också att konkurrensen är större, det finns helt enkelt fler som arbetar med SEO än det gjorde när jag började.

Eftersom jag inte har några enkla raka svar idag valde jag att sätta ihop en lite längre text och jag vill att vi gemensamt dessutom gör ett litet test med tjänsten Cloud Flood som jag beskrivit tidigare. Det är en ”Share to Get”-tjänst och jag vet att många kan ha åsikter om sådana tjänster. Jag vill ändå testa den lite till och bjuder därför bara på ett smakprov, dela sen på Twitter eller Facebook om du vill ladda ner PDF:en.

Jag satt i en studentlägenhet i Flogsta, en bit utanför Uppsala och skickade in webbsidor i länkkataloger. Massor av projekt som alla skulle registreras i 2000 olika kataloger. Snittet var 12 sekunder per registrering. 24.000 sekunder per projekt eller 6 och 2/3 timme av länkkatalog efter länkkatalog. Varje dag skulle det hinnas med två sådana projekt för nu byggdes framtiden.

 Få hela texten genom att dela:


 
 
 

13 kommentarer

  1. Cloud Flood = intressant! Att få publicitet Istället för microbetalningar är kanske inte någon dum ide.

  2. Ja, jag tycker det är ett intressant koncept. Har inte hunnit testa det riktigt fullt ut och sen beror det ju en del på hur besökaren värderar en Tweet. Fick kritiken förra gången jag testade att det likt Aftonbladet Plus inte är så kul att betala innan man vet vad man får. Å andra sidan kan man ju inte gärna betala i efterhand på t ex Plus.

  3. Kul att få läsa om din bakgrund!

    Vore väldigt trevligt med en rapport om hur det gick med cloud flood :) är väldigt nyfiken på om det ger någon effekt .

    Kommentar av

    Erik

  4. Intressant! Det ska nog jag också prova

    Kommentar av

    Stefan Bergfeldt

  5. Det tycker jag, det handlar nog eg mest om att hitta något som passar bra ihop med share to get. Ett inte helt elementärt projekt.

  6. Riktigt inspirerade information om dig Magnus!

    Kommentar av

    Petter

  7. Finns det ingen fiverr-tjänst som heter ”i will download a cloud flood pdf and email it to you” ;)

    Kommentar av

    Axel

  8. Jag upplever inte att den utbildning som Medieinstitutet tillhandahåller alls ger en tillräcklig grund för att få ett jobb inom SEO (eller snarare att det blir väldigt konstigt på det företag där någon får det för förr eller senare behöver man ofta i företagsvärlden kunna visa resultat) . Det är väl snarare en översiktskurs så att man har en aning om vad de gör på SEO-avdelningen.

    Den andra har jag tyvärr aldrig hört talas om.

  9. Medieinstitutets utbildning är inte en renodlad SEO-utbildning, nej. Jag studerar där själv och det jag tycker är bra att man får prova på flera ämnen inom denna bransch, SEO, SEM, konverteringsoptimering och webbanalys, etc.

    Utbildningen går ut på att hitta sitt ämnen och att man själv då får ”grotta ner sig” i det under sin fritid. För man blir inte en expert inom något ämne under utbildningen, men man får en bild utav vad varje ämne är för något.

    Men sen får man förhoppningsvis en praktik där man kan bli upplärd på ett bra sätt. Allt handlar om ens egen vilja och initiativ som studerande helt enkelt.

    Kommentar av

    Martin

  10. […] tidigare har jag försökt skriva ner hur det gått till när jag blivit sökmotoroptimerare och jag tror att den historien kan svara på en del frågor men det svarar inte på vad som gör […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner