Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur blir man sökmotoroptimerare?

Magnus Bråth
En av de allra vanligaste frågorna jag får är hur man gör för att bli sökmotoroptimerare eller hur man gör för att göra karriär som sökmotoroptimerare. Oavsett om man vill jobba som sökmotorkonsult eller med SEO inhouse på någon större site så kan det vara svårt att veta var man ska börja. Jag har inga riktigt bra svar men jag tänkte att jag skulle dela med mig av min historia. 

Som många av oss som funnits i branschen lite längre så har jag en lite brokig historia, det fanns inga utbildningar, knappt något ställe att börja jobba på (om man inte bodde i Kalmar ;) och informationen runt sökmotoroptimering var bristfällig. Jag är övertygad om att det är lättare att komma igång idag men också att konkurrensen är större, det finns helt enkelt fler som arbetar med SEO än det gjorde när jag började.

Eftersom jag inte har några enkla raka svar idag valde jag att sätta ihop en lite längre text och jag vill att vi gemensamt dessutom gör ett litet test med tjänsten Cloud Flood som jag beskrivit tidigare. Det är en ”Share to Get”-tjänst och jag vet att många kan ha åsikter om sådana tjänster. Jag vill ändå testa den lite till och bjuder därför bara på ett smakprov, dela sen på Twitter eller Facebook om du vill ladda ner PDF:en.

Jag satt i en studentlägenhet i Flogsta, en bit utanför Uppsala och skickade in webbsidor i länkkataloger. Massor av projekt som alla skulle registreras i 2000 olika kataloger. Snittet var 12 sekunder per registrering. 24.000 sekunder per projekt eller 6 och 2/3 timme av länkkatalog efter länkkatalog. Varje dag skulle det hinnas med två sådana projekt för nu byggdes framtiden.

 Få hela texten genom att dela:


 
 
 

13 kommentarer

  1. Cloud Flood = intressant! Att få publicitet Istället för microbetalningar är kanske inte någon dum ide.

  2. Ja, jag tycker det är ett intressant koncept. Har inte hunnit testa det riktigt fullt ut och sen beror det ju en del på hur besökaren värderar en Tweet. Fick kritiken förra gången jag testade att det likt Aftonbladet Plus inte är så kul att betala innan man vet vad man får. Å andra sidan kan man ju inte gärna betala i efterhand på t ex Plus.

  3. Kul att få läsa om din bakgrund!

    Vore väldigt trevligt med en rapport om hur det gick med cloud flood :) är väldigt nyfiken på om det ger någon effekt .

    Kommentar av

    Erik

  4. Intressant! Det ska nog jag också prova

    Kommentar av

    Stefan Bergfeldt

  5. Det tycker jag, det handlar nog eg mest om att hitta något som passar bra ihop med share to get. Ett inte helt elementärt projekt.

  6. Riktigt inspirerade information om dig Magnus!

    Kommentar av

    Petter

  7. Finns det ingen fiverr-tjänst som heter ”i will download a cloud flood pdf and email it to you” ;)

    Kommentar av

    Axel

  8. Jag upplever inte att den utbildning som Medieinstitutet tillhandahåller alls ger en tillräcklig grund för att få ett jobb inom SEO (eller snarare att det blir väldigt konstigt på det företag där någon får det för förr eller senare behöver man ofta i företagsvärlden kunna visa resultat) . Det är väl snarare en översiktskurs så att man har en aning om vad de gör på SEO-avdelningen.

    Den andra har jag tyvärr aldrig hört talas om.

  9. Medieinstitutets utbildning är inte en renodlad SEO-utbildning, nej. Jag studerar där själv och det jag tycker är bra att man får prova på flera ämnen inom denna bransch, SEO, SEM, konverteringsoptimering och webbanalys, etc.

    Utbildningen går ut på att hitta sitt ämnen och att man själv då får ”grotta ner sig” i det under sin fritid. För man blir inte en expert inom något ämne under utbildningen, men man får en bild utav vad varje ämne är för något.

    Men sen får man förhoppningsvis en praktik där man kan bli upplärd på ett bra sätt. Allt handlar om ens egen vilja och initiativ som studerande helt enkelt.

    Kommentar av

    Martin

  10. […] tidigare har jag försökt skriva ner hur det gått till när jag blivit sökmotoroptimerare och jag tror att den historien kan svara på en del frågor men det svarar inte på vad som gör […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Från Google Marketing Live 2019

Google Marketing Live 2019

Googles stora marknadsföringskonferens Google Marketing Live har precis avslutats. Pineberry var på plats i San Francisco och i denna artikel sammanfattar vi våra intryck. Google Marketing Live är Googles stora årliga marknadsföringskonferens. I år samlades 6 000 av Googles viktigaste kunder och […]

YouTube SEO – 12 tips för att ranka högt på YouTube

Dominerar video i SERPen på dina viktigaste sökord? Då behöver du anpassa ditt innehåll för att bli en av de som rankar. I denna artikel går vi igenom YouTube SEO, och hur man rankar videos på Google.

Googlebot med javascript-kod i bakgrunden

Googlebot uppdateras till senaste versionen av Chrome

Googlebot har fått sig en välbehövlig uppdatering och kan nu rendera ut sidor på samma sätt som den senaste versionen av Google Chrome. Läs mer om vad detta betyder.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 49 av Sökpodden

#49 JavaScript SEO

I 49:e avsnitt av Sökpodden serveras JavaScript och SEO, hur du dokumenterar och följer upp SEO-förändringar. Avslutningsvis så snackar vi om Facebooks förändring av Relevance Score. Du lyssnar väl?

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner