Sökmotorkonsult.se

Hur dåligt är dynamiska sökvägar

Jag har en hemsida som bygger på ett gammalt publiceringsverktyg. Tyvärr så är sökvägarna dynamiska och innehåller både likamed och frågetecken samt en lång rad siffor. Behöver jag bygga om allt för att kunna få kunder från Google?

/Maria

Det finns lite olika saker som spelar in. Det första och viktigaste är om du har sessions-id i URL:erna. Om URL:erna är dynamiska men inte förändras mellan olika sessioner kan Google i alla fall indexera dem. Om du dessutom är ute efter ett specifikt sökord på 1:a sidan och inte bekymmrar dig om Long Tail så är URL:erna inte extremt viktiga.

Google har nyligen gått ut och sagt att dynamiska URL:er är ok men det är en sanning med modifikation. Om du vill satsa på att få trafik på många spridda sökord även långt ner i hierarkin på din site behöver du skriva om URL:erna. Det är däremot inte så krångligt som det låter och kan vanligtvis lösas med en Mod Rewrite. Kom ihåg att redirecta eventuella gamla URL:er som försvinner.

/Magnus

Sidan är senast uppdaterad 2008-11-10

2 kommentarer

  1. Jag har brottats en hel del med problemet med dynamiska URLar på sistone, och det verkliga problemet ligger ju, som du skriver inte alls i att de är dynamiska. Det gör egentligen inte alls så mycket.

    Det verkliga problemet är att så många publiceringssystem släpper ifrån sig för många parametrar i URLarna, och ibland i olika ordningsföljd. Det gör att varje sida på sajten kan ha flera olika adresser, och i Googles ögon blir det flera olika sidor med samma innehåll.
    /index.php?x=45&y=4&z=33 ses alltså som en helt annan sida än /index.php?z=33&x=45&y=4.

    Vad värre är: Google är Unix-anpassat och gör skillnad mellan stora och små bokstäver i URLarna. /Hem.asp är alltså, i Googles ögon en annan sida än /hem.asp och /heM.asp är ytterligare en annan sida (även om alla tre har samma innehåll).

    Det här behöver inte vara ett problem förutsatt att publiceringssystemet är konsekvent och inte spottar ur sig parametrar i fel ordning eller stor bokstav vid fel tillfälle. Bäst vore det ju om alla webbservrar gjorde ”rätt” och gjorde skillnad på versaler och gemener i filsystemen. Men sålänge som det inte är så, så gäller det att de som skapar publiceringssystem håller tungan rätt i munnen.

    Kommentar av Nikke Lindqvist

  2. Det finns en annan fördel som jag ser det med att göra omskrivningar också och om vi tar min sajt namnlista.se som exempel så har varje namninsamling en siffra som identifikation, typ namnlista.se/241 – De flesta inkommande länkar till namninsamlingarna har själva urlen i ankartexten vilket innebär att ankartexten är densamma som själva länken.

    Inga viktiga nyckelord i de länkarna inte varför jag tror att jag tjänar en del söktrafik på att skriva om länkarna att följa namnlistans rubrik på ett bra sätt för att folk som länkar till namninsamlingarna ska få med en omskriven rubrik i ankartexterna.

    Samma tanke bör ju gälla överallt.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?