Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur dåligt är dynamiska sökvägar

Jag har en hemsida som bygger på ett gammalt publiceringsverktyg. Tyvärr så är sökvägarna dynamiska och innehåller både likamed och frågetecken samt en lång rad siffor. Behöver jag bygga om allt för att kunna få kunder från Google?

/Maria

Det finns lite olika saker som spelar in. Det första och viktigaste är om du har sessions-id i URL:erna. Om URL:erna är dynamiska men inte förändras mellan olika sessioner kan Google i alla fall indexera dem. Om du dessutom är ute efter ett specifikt sökord på 1:a sidan och inte bekymmrar dig om Long Tail så är URL:erna inte extremt viktiga.

Google har nyligen gått ut och sagt att dynamiska URL:er är ok men det är en sanning med modifikation. Om du vill satsa på att få trafik på många spridda sökord även långt ner i hierarkin på din site behöver du skriva om URL:erna. Det är däremot inte så krångligt som det låter och kan vanligtvis lösas med en Mod Rewrite. Kom ihåg att redirecta eventuella gamla URL:er som försvinner.

/Magnus

2 kommentarer

  1. Jag har brottats en hel del med problemet med dynamiska URLar på sistone, och det verkliga problemet ligger ju, som du skriver inte alls i att de är dynamiska. Det gör egentligen inte alls så mycket.

    Det verkliga problemet är att så många publiceringssystem släpper ifrån sig för många parametrar i URLarna, och ibland i olika ordningsföljd. Det gör att varje sida på sajten kan ha flera olika adresser, och i Googles ögon blir det flera olika sidor med samma innehåll.
    /index.php?x=45&y=4&z=33 ses alltså som en helt annan sida än /index.php?z=33&x=45&y=4.

    Vad värre är: Google är Unix-anpassat och gör skillnad mellan stora och små bokstäver i URLarna. /Hem.asp är alltså, i Googles ögon en annan sida än /hem.asp och /heM.asp är ytterligare en annan sida (även om alla tre har samma innehåll).

    Det här behöver inte vara ett problem förutsatt att publiceringssystemet är konsekvent och inte spottar ur sig parametrar i fel ordning eller stor bokstav vid fel tillfälle. Bäst vore det ju om alla webbservrar gjorde ”rätt” och gjorde skillnad på versaler och gemener i filsystemen. Men sålänge som det inte är så, så gäller det att de som skapar publiceringssystem håller tungan rätt i munnen.

    Kommentar av

    Nikke Lindqvist

  2. Det finns en annan fördel som jag ser det med att göra omskrivningar också och om vi tar min sajt namnlista.se som exempel så har varje namninsamling en siffra som identifikation, typ namnlista.se/241 – De flesta inkommande länkar till namninsamlingarna har själva urlen i ankartexten vilket innebär att ankartexten är densamma som själva länken.

    Inga viktiga nyckelord i de länkarna inte varför jag tror att jag tjänar en del söktrafik på att skriva om länkarna att följa namnlistans rubrik på ett bra sätt för att folk som länkar till namninsamlingarna ska få med en omskriven rubrik i ankartexterna.

    Samma tanke bör ju gälla överallt.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Anna Ersson, jurist

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 […]

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner