Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur dåligt är dynamiska sökvägar

Jag har en hemsida som bygger på ett gammalt publiceringsverktyg. Tyvärr så är sökvägarna dynamiska och innehåller både likamed och frågetecken samt en lång rad siffor. Behöver jag bygga om allt för att kunna få kunder från Google?

/Maria

Det finns lite olika saker som spelar in. Det första och viktigaste är om du har sessions-id i URL:erna. Om URL:erna är dynamiska men inte förändras mellan olika sessioner kan Google i alla fall indexera dem. Om du dessutom är ute efter ett specifikt sökord på 1:a sidan och inte bekymmrar dig om Long Tail så är URL:erna inte extremt viktiga.

Google har nyligen gått ut och sagt att dynamiska URL:er är ok men det är en sanning med modifikation. Om du vill satsa på att få trafik på många spridda sökord även långt ner i hierarkin på din site behöver du skriva om URL:erna. Det är däremot inte så krångligt som det låter och kan vanligtvis lösas med en Mod Rewrite. Kom ihåg att redirecta eventuella gamla URL:er som försvinner.

/Magnus

2 kommentarer

  1. Jag har brottats en hel del med problemet med dynamiska URLar på sistone, och det verkliga problemet ligger ju, som du skriver inte alls i att de är dynamiska. Det gör egentligen inte alls så mycket.

    Det verkliga problemet är att så många publiceringssystem släpper ifrån sig för många parametrar i URLarna, och ibland i olika ordningsföljd. Det gör att varje sida på sajten kan ha flera olika adresser, och i Googles ögon blir det flera olika sidor med samma innehåll.
    /index.php?x=45&y=4&z=33 ses alltså som en helt annan sida än /index.php?z=33&x=45&y=4.

    Vad värre är: Google är Unix-anpassat och gör skillnad mellan stora och små bokstäver i URLarna. /Hem.asp är alltså, i Googles ögon en annan sida än /hem.asp och /heM.asp är ytterligare en annan sida (även om alla tre har samma innehåll).

    Det här behöver inte vara ett problem förutsatt att publiceringssystemet är konsekvent och inte spottar ur sig parametrar i fel ordning eller stor bokstav vid fel tillfälle. Bäst vore det ju om alla webbservrar gjorde ”rätt” och gjorde skillnad på versaler och gemener i filsystemen. Men sålänge som det inte är så, så gäller det att de som skapar publiceringssystem håller tungan rätt i munnen.

    Kommentar av

    Nikke Lindqvist

  2. Det finns en annan fördel som jag ser det med att göra omskrivningar också och om vi tar min sajt namnlista.se som exempel så har varje namninsamling en siffra som identifikation, typ namnlista.se/241 – De flesta inkommande länkar till namninsamlingarna har själva urlen i ankartexten vilket innebär att ankartexten är densamma som själva länken.

    Inga viktiga nyckelord i de länkarna inte varför jag tror att jag tjänar en del söktrafik på att skriva om länkarna att följa namnlistans rubrik på ett bra sätt för att folk som länkar till namninsamlingarna ska få med en omskriven rubrik i ankartexterna.

    Samma tanke bör ju gälla överallt.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner