Sökmotorkonsult.se

Hur dåligt är Frames?

Ivonne Montealegre Frames

Jag byggde en gång i tiden alltid hemsidor med hjälp av Frames, och många av dessa ligger kvar på internet. Numera är det inte bra eftersom sökmotorerna inte gillar frames. Men, jag lyckades bra ändå i min PageRanking när det gäller vissa av dessa hemsidor. Är det verkligen så att Google inte uppfattar något av mitt innehåll om den är byggd i frames, eller tappar jag ”bara” lite poäng? Jag undrar bara för att jag vill veta – hur akut är det att koda om dessa frames sidor?
Tack för en fantastisk tjänst på Internet!

Med vänliga hälsningar
Jaroslava

Frames är faktiskt i nästan samtliga fall riktigt dåligt. Google klarar ibland, särskilt om man gjort någon speciallösning, att indexera delar av innehållet men det blir nästan alltid fragmenterat och ofta rent av trasigt. Du har garanterat att tjäna på att bygga om till en ”platt” site men kom ihåg att få alla redirects rätt. Det kan vara rejält krångligt på en frames-site så ett tips är att se till att få med webmaster tools för Google kommer rapportera allt som inte hittas.

Sidan är senast uppdaterad 2010-11-30

3 kommentarer

  1. Jag gjorde också detta misstag länge, innan jag fick upp ögonen för sökmotoroptimeringens betydelse för att få trafik till sin sida. Mina erfarenheter är att det verkligen gör väldigt stor skillnad att ta sig tiden att bygga om sin sida. Resultatet blir enormt mycket fler indexerade sidor och betydligt mer trafik.

    Kommentar av Håkan

  2. En fundering. En site som Dagens Industri, di.se, är uppbyggd på frames.
    Men ändå så verkar en väldigt stor del av innehållet varit indexerat.

    ”Funkar det” i di:s fall?

    Kommentar av Andreas

  3. DI har till viss del löst problemet med en fallback, de skulle ha massor att tjäna på att byta till en platt site däremot. De har ju enorma mängder inlänkar och massor av bra innehåll – de skulle eg kunna dominera hela segmentet.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?