Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur får jag fler besökare till min metro-blogg?

Undrar du också? - FrågeteckenEn bloggare vid namn Marie skickade mig frågan, hur hon ska göra för att få fler besökare till sin blogg. Det är en ganska bred frågeställning men något som gör det lite intressant är att det är en blogg på Metro. Metrobloggarna lider av ganska mycket problem som det faktiskt inte går att göra så mycket åt själv men det finns förstås saker man kan göra.

Metros bloggmotor är minst sagt begränsad när det gäller sökmotoroptimering även om det förbättrats något på senare tid. Det går förstås ändå att arbeta med att göra sin egen blogg bättre men vanligtvis skulle jag säga att du ska byta plattform. Nu kan det ju vara så att du redan har en trogen besökarskara och det finns viss risk att du tappar delar av den om du flyttar så låt oss titta på vad man kan göra på sin Metro-blogg för att få fler besökare, både från sökmotorer och på lite andra sätt.

Det första och viktigaste rådet är att se till att få länkar till din blogg. Den rimligaste vägen till det här är att skapa relationer med andra bloggare och se till att dom länkar till din blogg och dina bloggposter. En länk ger inte bara besökare för dagen utan ger också långsiktiga effekter i sökmotorresultaten. Läs mer om hur du kan arbeta med det i posten Hur vi kom hit.

Nästa tips är av en mer teknisk karaktär och det handlar om ett problem med internlänkningen på metrobloggarna som faktiskt går att åtgärda själv. På länkarna till själva bloggposterna (något som brukar kallas permalänkar) står det alltid ”Länk till detta inlägg” på metrobloggen. Det här är ett problem för länken beskriver inte vad man kan tänkas hitta på sidan och den uppmuntrar verkligen inte till att man ska klicka på den. Det jag tycker att du ska göra är att ta en stund när du skrivit en bloggpost och fundera på vilka poster du skrivit tidigare som kan vara intressant som mer läsning på samma ämne. Länka till de relevanta posterna med en beskrivande länktext (rubriken på posten till exempel). Du kan välja om du vill ha länkarna i själva bloggtexten (precis som jag gjorde i förra stycket) eller om du vill ha en liten samling med intressanta länkar som längst ner under den här posten (där det står Liknande artiklar). Det här kommer både ge dig lite fördelar i sökresultaten och förmodligen att dina besökare spenderar lite mer tid på bloggen (läser fler poster).

Det sista tipset jag skulle vilja ge är att du ska tänka på hur du sätter rubrikerna. Något som faktiskt är en fördel på Metrobloggen är att dina bloggposter visas på en samlingssida (något som många plattformar inte har). Bra rubriker kommer ge dig besökare från den här sidan och det kommer att ge dig besökare generellt (om du finns på närvarna på bloggportaler av olika slag hjälper det också). Om du tycker att det är svårt att skriva bra rubriker så är Metro faktiskt ett bra ställe att lära sig, titta på hur de professionella rubriksättarna gör och lär dig av dem.

Läs min intervju med Tommy K Johansson om hur han blev den störste teknikbloggaren i Sverige, det finns alltid mycket att lära av honom.

3 kommentarer

  1. tack så jätte mycket.
    kram marie ch

    Kommentar av marie ch

  2. Vikten av rubriker går verkligen inte att trycka för lite på. Skillnaden mellan om någon besöker din sida eller inte!

    Kommentar av Daniel

  3. Bra skrivit, jag är ute efter mer besökare på min blogg med. Det e roligt att blogga, men lite segt i början bara.

    Kommentar av Makk

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 56 av Sökpodden

#56 Värdet av SEO

Då var tiden kommen till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen; mäta värdet av SEO, vi fortsätter med en SEO-clinic och avslutar med att prata om Facebook Audience Network. Du lyssnar väl?

Vi summerar SEM-året 2019

Har du hängt med i alla förändringar som skett under SEM året som gått? Om inte så har vi i den här artikeln summerat några av de mest intressanta förändringarna från SEM året 2019.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner