Sökmotorkonsult.se

Hur får jag fler besökare till min metro-blogg?

Undrar du också? - FrågeteckenEn bloggare vid namn Marie skickade mig frågan, hur hon ska göra för att få fler besökare till sin blogg. Det är en ganska bred frågeställning men något som gör det lite intressant är att det är en blogg på Metro. Metrobloggarna lider av ganska mycket problem som det faktiskt inte går att göra så mycket åt själv men det finns förstås saker man kan göra.

Metros bloggmotor är minst sagt begränsad när det gäller sökmotoroptimering även om det förbättrats något på senare tid. Det går förstås ändå att arbeta med att göra sin egen blogg bättre men vanligtvis skulle jag säga att du ska byta plattform. Nu kan det ju vara så att du redan har en trogen besökarskara och det finns viss risk att du tappar delar av den om du flyttar så låt oss titta på vad man kan göra på sin Metro-blogg för att få fler besökare, både från sökmotorer och på lite andra sätt.

Det första och viktigaste rådet är att se till att få länkar till din blogg. Den rimligaste vägen till det här är att skapa relationer med andra bloggare och se till att dom länkar till din blogg och dina bloggposter. En länk ger inte bara besökare för dagen utan ger också långsiktiga effekter i sökmotorresultaten. Läs mer om hur du kan arbeta med det i posten Hur vi kom hit.

Nästa tips är av en mer teknisk karaktär och det handlar om ett problem med internlänkningen på metrobloggarna som faktiskt går att åtgärda själv. På länkarna till själva bloggposterna (något som brukar kallas permalänkar) står det alltid ”Länk till detta inlägg” på metrobloggen. Det här är ett problem för länken beskriver inte vad man kan tänkas hitta på sidan och den uppmuntrar verkligen inte till att man ska klicka på den. Det jag tycker att du ska göra är att ta en stund när du skrivit en bloggpost och fundera på vilka poster du skrivit tidigare som kan vara intressant som mer läsning på samma ämne. Länka till de relevanta posterna med en beskrivande länktext (rubriken på posten till exempel). Du kan välja om du vill ha länkarna i själva bloggtexten (precis som jag gjorde i förra stycket) eller om du vill ha en liten samling med intressanta länkar som längst ner under den här posten (där det står Liknande artiklar). Det här kommer både ge dig lite fördelar i sökresultaten och förmodligen att dina besökare spenderar lite mer tid på bloggen (läser fler poster).

Det sista tipset jag skulle vilja ge är att du ska tänka på hur du sätter rubrikerna. Något som faktiskt är en fördel på Metrobloggen är att dina bloggposter visas på en samlingssida (något som många plattformar inte har). Bra rubriker kommer ge dig besökare från den här sidan och det kommer att ge dig besökare generellt (om du finns på närvarna på bloggportaler av olika slag hjälper det också). Om du tycker att det är svårt att skriva bra rubriker så är Metro faktiskt ett bra ställe att lära sig, titta på hur de professionella rubriksättarna gör och lär dig av dem.

Läs min intervju med Tommy K Johansson om hur han blev den störste teknikbloggaren i Sverige, det finns alltid mycket att lära av honom.

Sidan är senast uppdaterad 2010-01-02

3 kommentarer

  1. tack så jätte mycket.
    kram marie ch

    Kommentar av marie ch

  2. Vikten av rubriker går verkligen inte att trycka för lite på. Skillnaden mellan om någon besöker din sida eller inte!

    Kommentar av Daniel

  3. Bra skrivit, jag är ute efter mer besökare på min blogg med. Det e roligt att blogga, men lite segt i början bara.

    Kommentar av Makk

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?