Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur får jag högre poäng i Sökmotorkonsults verktyg?

Hej!

Insåg att jag har en bit kvar för att få 100 poäng, och undrar vilka saker som är viktigast att förbättra på min sida för att få fler poäng.
Snälla hjälp.

Marcus

Självklart ska du arbeta med att få din sida bättre. Börja med de stora poängavdragen, då vi har viktat de olika delarna på en sida efter hur viktiga de är för att kunna synas i sökresultat. Det är därför du får högre poängavdrag om ditt sökord saknas i titeln än om det saknas i till exempel din Meta description.

Jag tycker dock inte att du ska stirra dig helt blind på att få 100 poäng i verktyget. När du kommer upp över 80 poäng och inte har några stora poängavdrag (mer än 5 poäng) kommer det ge mer effekt att börja arbeta med länkbygge än att försöka knipa de sista poängen i vårt verktyg.

Lycka till!

3 kommentarer

  1. Att pressa för att få hundra poäng är väl inte super viktigt. Jag ser hellre att besökaren får en bra upplevelse än att man pressar för hundra poäng, men om man lyckas kombinera hundra poäng med ett bra besök ser jag inte varför man skulle begränsa sig :D.

    De saker som jag tycker viktigast är..
    Titel
    H1
    Meta description
    Textrelevans
    Textvolym

    Självklart är resten viktigt med, men kanske i en mindre skala.

    Kommentar av Theodor

  2. Håller med Theodore. Verktyget är bra för att kunna hitta sina 80-20-områden, dvs ställen där 20 % av ditt förbättringsarbete ger 80 % av resultaten.

    Kommentar av Jonas

  3. Man bör inte haka upp sig på sökmotorkonsults seo verktyg, utan göra som theodor skriver istället.

    Det viktigaste är att användaren har en bra miljö!

    Kommentar av Hanna

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner