Sökmotorkonsult.se

Hur får jag högre poäng i Sökmotorkonsults verktyg?

Hej!

Insåg att jag har en bit kvar för att få 100 poäng, och undrar vilka saker som är viktigast att förbättra på min sida för att få fler poäng.
Snälla hjälp.

Marcus

Självklart ska du arbeta med att få din sida bättre. Börja med de stora poängavdragen, då vi har viktat de olika delarna på en sida efter hur viktiga de är för att kunna synas i sökresultat. Det är därför du får högre poängavdrag om ditt sökord saknas i titeln än om det saknas i till exempel din Meta description.

Jag tycker dock inte att du ska stirra dig helt blind på att få 100 poäng i verktyget. När du kommer upp över 80 poäng och inte har några stora poängavdrag (mer än 5 poäng) kommer det ge mer effekt att börja arbeta med länkbygge än att försöka knipa de sista poängen i vårt verktyg.

Lycka till!

3 kommentarer

  1. Att pressa för att få hundra poäng är väl inte super viktigt. Jag ser hellre att besökaren får en bra upplevelse än att man pressar för hundra poäng, men om man lyckas kombinera hundra poäng med ett bra besök ser jag inte varför man skulle begränsa sig :D.

    De saker som jag tycker viktigast är..
    Titel
    H1
    Meta description
    Textrelevans
    Textvolym

    Självklart är resten viktigt med, men kanske i en mindre skala.

    Kommentar av Theodor

  2. Håller med Theodore. Verktyget är bra för att kunna hitta sina 80-20-områden, dvs ställen där 20 % av ditt förbättringsarbete ger 80 % av resultaten.

    Kommentar av Jonas

  3. Man bör inte haka upp sig på sökmotorkonsults seo verktyg, utan göra som theodor skriver istället.

    Det viktigaste är att användaren har en bra miljö!

    Kommentar av Hanna

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?