Sökmotorkonsult.se

Hur får jag högre poäng i Sökmotorkonsults verktyg?

Hej!

Insåg att jag har en bit kvar för att få 100 poäng, och undrar vilka saker som är viktigast att förbättra på min sida för att få fler poäng.
Snälla hjälp.

Marcus

Självklart ska du arbeta med att få din sida bättre. Börja med de stora poängavdragen, då vi har viktat de olika delarna på en sida efter hur viktiga de är för att kunna synas i sökresultat. Det är därför du får högre poängavdrag om ditt sökord saknas i titeln än om det saknas i till exempel din Meta description.

Jag tycker dock inte att du ska stirra dig helt blind på att få 100 poäng i verktyget. När du kommer upp över 80 poäng och inte har några stora poängavdrag (mer än 5 poäng) kommer det ge mer effekt att börja arbeta med länkbygge än att försöka knipa de sista poängen i vårt verktyg.

Lycka till!

3 kommentarer

  1. Att pressa för att få hundra poäng är väl inte super viktigt. Jag ser hellre att besökaren får en bra upplevelse än att man pressar för hundra poäng, men om man lyckas kombinera hundra poäng med ett bra besök ser jag inte varför man skulle begränsa sig :D.

    De saker som jag tycker viktigast är..
    Titel
    H1
    Meta description
    Textrelevans
    Textvolym

    Självklart är resten viktigt med, men kanske i en mindre skala.

    Kommentar av Theodor

  2. Håller med Theodore. Verktyget är bra för att kunna hitta sina 80-20-områden, dvs ställen där 20 % av ditt förbättringsarbete ger 80 % av resultaten.

    Kommentar av Jonas

  3. Man bör inte haka upp sig på sökmotorkonsults seo verktyg, utan göra som theodor skriver istället.

    Det viktigaste är att användaren har en bra miljö!

    Kommentar av Hanna

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?