Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur kan man mäta resultat av sponsrade länkar?

Hej jag har ett stort problem,
Jag köper keywords och har gjort det i 5 månader som affiliate.
Problemet är att jag inte kan se vilka ord som ger avslut, det är som att jobba som blind.
Finns det någon lösning, förutom att låta annons länken gå till annonsören.
Tacksam för tips.
MVH Leif

Det förmodligen bästa sättet, beroende lite på hur din site fungerar, är att kombinera de sponsrade länkarna med Google Analytics. Med analytics kan du sätta upp mål som registreras, i affiliatefallet skulle jag sätta på när besökaren lämnar sidan med en viss länk. Tyvärr kan du ju på landningssidan inte får någon tracking (eftersom det inte är din site) så om du har avtal som kräver mer än klick kommer du inte kunna mäta.

Vissa affilaiteprogram erbjuder tracking hela vägen men det kan ofta bli komplicerat och det är långt från samtliga. Tyvärr måste du nog nöja dig med att tracka klick om du inte vill bygga mer komplicerade lösninger.

En mer komplicerad (men nogrannare lösning) är att se till att driva trafiken från adwords till olika landningssidor där du har olika trackinglänk till affiliateprogrammet. På så vis kan du se vilka trackinglänkar som betalar mest och således också vilka ord.

Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner