Sökmotorkonsult.se

Hur kan man mäta resultat av sponsrade länkar?

Hej jag har ett stort problem,
Jag köper keywords och har gjort det i 5 månader som affiliate.
Problemet är att jag inte kan se vilka ord som ger avslut, det är som att jobba som blind.
Finns det någon lösning, förutom att låta annons länken gå till annonsören.
Tacksam för tips.
MVH Leif

Det förmodligen bästa sättet, beroende lite på hur din site fungerar, är att kombinera de sponsrade länkarna med Google Analytics. Med analytics kan du sätta upp mål som registreras, i affiliatefallet skulle jag sätta på när besökaren lämnar sidan med en viss länk. Tyvärr kan du ju på landningssidan inte får någon tracking (eftersom det inte är din site) så om du har avtal som kräver mer än klick kommer du inte kunna mäta.

Vissa affilaiteprogram erbjuder tracking hela vägen men det kan ofta bli komplicerat och det är långt från samtliga. Tyvärr måste du nog nöja dig med att tracka klick om du inte vill bygga mer komplicerade lösninger.

En mer komplicerad (men nogrannare lösning) är att se till att driva trafiken från adwords till olika landningssidor där du har olika trackinglänk till affiliateprogrammet. På så vis kan du se vilka trackinglänkar som betalar mest och således också vilka ord.

Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?

ta bort AMP

Vi gör slut med AMP

Under drygt 3 år har vi använt oss av AMP här på Sökmotorkonsult.se. Men nu gör vi slut med AMP. I artikeln beskriver vi hur du enkelt kan ta bort AMP från WordPress om du använder det.