Sökmotorkonsult.se

Hur kan man mäta resultat av sponsrade länkar?

fotspår

Hej!

Jag har ett stort problem. Jag köper keywords och har gjort det i fem månader som affiliate. Problemet är att jag inte kan se vilka ord som ger avslut, det är som att jobba som blind. Finns det någon lösning, förutom att låta annonslänken gå till annonsören? Tacksam för tips.

MVH Leif

Hej, Leif!

Det bästa sättet, lite beroende på hur din site fungerar, är förmodligen att kombinera de sponsrade länkarna med Google Analytics. Med Analytics kan du sätta upp mål som registreras, i affiliatefallet skulle jag sätta på när besökaren lämnar sidan med en viss länk. Tyvärr kan du ju inte få någon tracking på landningssidan (eftersom det inte är din site) så om du har avtal som kräver mer än klick kommer du inte kunna mäta.

Vissa, men långt ifrån samtliga, affiliateprogram erbjuder tracking hela vägen men det kan ofta bli komplicerat. Tyvärr måste du nog nöja dig med att tracka klick om du inte vill bygga mer komplicerade lösningar.

En mer komplicerad (men mer noggrann lösning) är att se till att driva trafiken från Adwords till olika landningssidor där du har olika trackinglänk till affiliateprogrammet. På så vis kan du se vilka trackinglänkar som betalar mest och således också vilka ord.

/Magnus

Sidan är senast uppdaterad 2022-05-03

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?