Sökmotorkonsult.se

Hur kan man mäta resultat av sponsrade länkar?

Hej jag har ett stort problem,
Jag köper keywords och har gjort det i 5 månader som affiliate.
Problemet är att jag inte kan se vilka ord som ger avslut, det är som att jobba som blind.
Finns det någon lösning, förutom att låta annons länken gå till annonsören.
Tacksam för tips.
MVH Leif

Det förmodligen bästa sättet, beroende lite på hur din site fungerar, är att kombinera de sponsrade länkarna med Google Analytics. Med analytics kan du sätta upp mål som registreras, i affiliatefallet skulle jag sätta på när besökaren lämnar sidan med en viss länk. Tyvärr kan du ju på landningssidan inte får någon tracking (eftersom det inte är din site) så om du har avtal som kräver mer än klick kommer du inte kunna mäta.

Vissa affilaiteprogram erbjuder tracking hela vägen men det kan ofta bli komplicerat och det är långt från samtliga. Tyvärr måste du nog nöja dig med att tracka klick om du inte vill bygga mer komplicerade lösninger.

En mer komplicerad (men nogrannare lösning) är att se till att driva trafiken från adwords till olika landningssidor där du har olika trackinglänk till affiliateprogrammet. På så vis kan du se vilka trackinglänkar som betalar mest och således också vilka ord.

Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner