Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur kan man mäta resultat av sponsrade länkar?

Hej jag har ett stort problem,
Jag köper keywords och har gjort det i 5 månader som affiliate.
Problemet är att jag inte kan se vilka ord som ger avslut, det är som att jobba som blind.
Finns det någon lösning, förutom att låta annons länken gå till annonsören.
Tacksam för tips.
MVH Leif

Det förmodligen bästa sättet, beroende lite på hur din site fungerar, är att kombinera de sponsrade länkarna med Google Analytics. Med analytics kan du sätta upp mål som registreras, i affiliatefallet skulle jag sätta på när besökaren lämnar sidan med en viss länk. Tyvärr kan du ju på landningssidan inte får någon tracking (eftersom det inte är din site) så om du har avtal som kräver mer än klick kommer du inte kunna mäta.

Vissa affilaiteprogram erbjuder tracking hela vägen men det kan ofta bli komplicerat och det är långt från samtliga. Tyvärr måste du nog nöja dig med att tracka klick om du inte vill bygga mer komplicerade lösninger.

En mer komplicerad (men nogrannare lösning) är att se till att driva trafiken från adwords till olika landningssidor där du har olika trackinglänk till affiliateprogrammet. På så vis kan du se vilka trackinglänkar som betalar mest och således också vilka ord.

Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 56 av Sökpodden

#56 Värdet av SEO

Då var tiden kommen till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen; mäta värdet av SEO, vi fortsätter med en SEO-clinic och avslutar med att prata om Facebook Audience Network. Du lyssnar väl?

Vi summerar SEM-året 2019

Har du hängt med i alla förändringar som skett under SEM året som gått? Om inte så har vi i den här artikeln summerat några av de mest intressanta förändringarna från SEM året 2019.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner