Sökmotorkonsult.se

Hur man får ”igång” en Webshop

Hej

Vi har precis startat en webshop och undrar hur vi skall ”få igång den”. Den har en adress som heter www.gardenlight.se eller nås via våran hemsida som är www.blatunga.se vi säljer presentartiklar i svensk sten och lite annat.

Mvh Patric

Att komma igång och få de där första besökarna och försäljningarna kan vara knepigt. Det finns förstås många sätt att marknadsföra en webshop och jag tänkte ta upp några bra sätt att få en start.

Sponsrade Länkar

Det går snabbt och enkelt att komma igång med sponsrade länkar, det som är viktigt här är att se till att få så bra Return of Investment som möjligt och det handlar oftast om att prova sig fram, prova annonsera på olika sökord med olika budgetar och se till att mäta resultaten. Använd Google Analytics och ha ordentlig tracking på försäljningarna så kan du se exakt hur mycket pengar du tjänar på varje sökord och hur mycket det kostar.

Sociala nätverk

Ett väldigt billigt sätt att marknadsdföra en liten shop är att använda sig av sina vänner och sina internetkontakter. Har man inga får man skaffa sig. Vi kan utgå från att du är expert på ditt område och då går det att knyta bra kontakter. Starta en blogg om du inte redan har en. Något som jag tycker är extra viktigt här är att ha en shop som ger lite mer än alla andra. Se till att ha riktigt nogranna produktbeskrivningar och gärna mer utanpå det, skriv guider för hur man kan använda produkterna. I ert fall skulle jag säga satsa på snygga bilder och tips på hur man kan använda produkterna i inredning.

Sökmotoroptimering

Långsiktigt så är förmodligen sökmotoroptimering det som är allra lönsammast men det kan mycket väl kräva att ni kommer igång med de två övriga. Nu såg jag att webshopen inte har unika sidor för produkterna och det behövs för att det ska fungera riktigt bra. Om det går att få till så gör det. Om du har tillgång till att ändra saker i koden tycker jag definitivt du ska testa den i vårt SEO Verktyg som du hittar uppe till höger.

Jag tog fram lite sökord med Googles Keyword Tool som passar din shop (för andra som läser så är det lätt att göra det själv):

  • Ljusstake (snitt på 9.900 sökningar/månad)
  • Vas (9.900 sökningar/månad)
  • Ljusstakar (6.600 sökningar/månad)
  • Lyktor (1.000 sökningar/månad)

Där har du åtminstone lite saker att sikta på, med en förstaposition på sökordet får du ungefär 40% av trafiken. Det allra första jag skulle göra det för att uppnå de resultaten är att lägga till mer innehåll, enskilda sidor för produkterna först och främst och sen rejält med bakgrundsmaterial, hur dom är tillverkade var man kan ha dem. Sen skulle jag börja jobba med länkar. Ett bra sätt är att skriva artiklar och posta i artikelbanker.  Ett annat bra ställe att börja på är länkkataloger, lägg till shopen på relevanta ställen.

I övrigt kan jag tipsa om guiden SEO Quick n Dirty som jag skrivit, där får du tips om hur du på allra enklaste sätt förbättrar dina resultat i sökmotorerna.

/Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?