Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur man får ”igång” en Webshop

Hej

Vi har precis startat en webshop och undrar hur vi skall ”få igång den”. Den har en adress som heter www.gardenlight.se eller nås via våran hemsida som är www.blatunga.se vi säljer presentartiklar i svensk sten och lite annat.

Mvh Patric

Att komma igång och få de där första besökarna och försäljningarna kan vara knepigt. Det finns förstås många sätt att marknadsföra en webshop och jag tänkte ta upp några bra sätt att få en start.

Sponsrade Länkar

Det går snabbt och enkelt att komma igång med sponsrade länkar, det som är viktigt här är att se till att få så bra Return of Investment som möjligt och det handlar oftast om att prova sig fram, prova annonsera på olika sökord med olika budgetar och se till att mäta resultaten. Använd Google Analytics och ha ordentlig tracking på försäljningarna så kan du se exakt hur mycket pengar du tjänar på varje sökord och hur mycket det kostar.

Sociala nätverk

Ett väldigt billigt sätt att marknadsdföra en liten shop är att använda sig av sina vänner och sina internetkontakter. Har man inga får man skaffa sig. Vi kan utgå från att du är expert på ditt område och då går det att knyta bra kontakter. Starta en blogg om du inte redan har en. Något som jag tycker är extra viktigt här är att ha en shop som ger lite mer än alla andra. Se till att ha riktigt nogranna produktbeskrivningar och gärna mer utanpå det, skriv guider för hur man kan använda produkterna. I ert fall skulle jag säga satsa på snygga bilder och tips på hur man kan använda produkterna i inredning.

Sökmotoroptimering

Långsiktigt så är förmodligen sökmotoroptimering det som är allra lönsammast men det kan mycket väl kräva att ni kommer igång med de två övriga. Nu såg jag att webshopen inte har unika sidor för produkterna och det behövs för att det ska fungera riktigt bra. Om det går att få till så gör det. Om du har tillgång till att ändra saker i koden tycker jag definitivt du ska testa den i vårt SEO Verktyg som du hittar uppe till höger.

Jag tog fram lite sökord med Googles Keyword Tool som passar din shop (för andra som läser så är det lätt att göra det själv):

  • Ljusstake (snitt på 9.900 sökningar/månad)
  • Vas (9.900 sökningar/månad)
  • Ljusstakar (6.600 sökningar/månad)
  • Lyktor (1.000 sökningar/månad)

Där har du åtminstone lite saker att sikta på, med en förstaposition på sökordet får du ungefär 40% av trafiken. Det allra första jag skulle göra det för att uppnå de resultaten är att lägga till mer innehåll, enskilda sidor för produkterna först och främst och sen rejält med bakgrundsmaterial, hur dom är tillverkade var man kan ha dem. Sen skulle jag börja jobba med länkar. Ett bra sätt är att skriva artiklar och posta i artikelbanker.  Ett annat bra ställe att börja på är länkkataloger, lägg till shopen på relevanta ställen.

I övrigt kan jag tipsa om guiden SEO Quick n Dirty som jag skrivit, där får du tips om hur du på allra enklaste sätt förbättrar dina resultat i sökmotorerna.

/Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner