Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur man får ”igång” en Webshop

Hej

Vi har precis startat en webshop och undrar hur vi skall ”få igång den”. Den har en adress som heter www.gardenlight.se eller nås via våran hemsida som är www.blatunga.se vi säljer presentartiklar i svensk sten och lite annat.

Mvh Patric

Att komma igång och få de där första besökarna och försäljningarna kan vara knepigt. Det finns förstås många sätt att marknadsföra en webshop och jag tänkte ta upp några bra sätt att få en start.

Sponsrade Länkar

Det går snabbt och enkelt att komma igång med sponsrade länkar, det som är viktigt här är att se till att få så bra Return of Investment som möjligt och det handlar oftast om att prova sig fram, prova annonsera på olika sökord med olika budgetar och se till att mäta resultaten. Använd Google Analytics och ha ordentlig tracking på försäljningarna så kan du se exakt hur mycket pengar du tjänar på varje sökord och hur mycket det kostar.

Sociala nätverk

Ett väldigt billigt sätt att marknadsdföra en liten shop är att använda sig av sina vänner och sina internetkontakter. Har man inga får man skaffa sig. Vi kan utgå från att du är expert på ditt område och då går det att knyta bra kontakter. Starta en blogg om du inte redan har en. Något som jag tycker är extra viktigt här är att ha en shop som ger lite mer än alla andra. Se till att ha riktigt nogranna produktbeskrivningar och gärna mer utanpå det, skriv guider för hur man kan använda produkterna. I ert fall skulle jag säga satsa på snygga bilder och tips på hur man kan använda produkterna i inredning.

Sökmotoroptimering

Långsiktigt så är förmodligen sökmotoroptimering det som är allra lönsammast men det kan mycket väl kräva att ni kommer igång med de två övriga. Nu såg jag att webshopen inte har unika sidor för produkterna och det behövs för att det ska fungera riktigt bra. Om det går att få till så gör det. Om du har tillgång till att ändra saker i koden tycker jag definitivt du ska testa den i vårt SEO Verktyg som du hittar uppe till höger.

Jag tog fram lite sökord med Googles Keyword Tool som passar din shop (för andra som läser så är det lätt att göra det själv):

  • Ljusstake (snitt på 9.900 sökningar/månad)
  • Vas (9.900 sökningar/månad)
  • Ljusstakar (6.600 sökningar/månad)
  • Lyktor (1.000 sökningar/månad)

Där har du åtminstone lite saker att sikta på, med en förstaposition på sökordet får du ungefär 40% av trafiken. Det allra första jag skulle göra det för att uppnå de resultaten är att lägga till mer innehåll, enskilda sidor för produkterna först och främst och sen rejält med bakgrundsmaterial, hur dom är tillverkade var man kan ha dem. Sen skulle jag börja jobba med länkar. Ett bra sätt är att skriva artiklar och posta i artikelbanker.  Ett annat bra ställe att börja på är länkkataloger, lägg till shopen på relevanta ställen.

I övrigt kan jag tipsa om guiden SEO Quick n Dirty som jag skrivit, där får du tips om hur du på allra enklaste sätt förbättrar dina resultat i sökmotorerna.

/Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Från Google Marketing Live 2019

Google Marketing Live 2019

Googles stora marknadsföringskonferens Google Marketing Live har precis avslutats. Pineberry var på plats i San Francisco och i denna artikel sammanfattar vi våra intryck. Google Marketing Live är Googles stora årliga marknadsföringskonferens. I år samlades 6 000 av Googles viktigaste kunder och […]

YouTube SEO – 12 tips för att ranka högt på YouTube

Dominerar video i SERPen på dina viktigaste sökord? Då behöver du anpassa ditt innehåll för att bli en av de som rankar. I denna artikel går vi igenom YouTube SEO, och hur man rankar videos på Google.

Googlebot med javascript-kod i bakgrunden

Googlebot uppdateras till senaste versionen av Chrome

Googlebot har fått sig en välbehövlig uppdatering och kan nu rendera ut sidor på samma sätt som den senaste versionen av Google Chrome. Läs mer om vad detta betyder.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 49 av Sökpodden

#49 JavaScript SEO

I 49:e avsnitt av Sökpodden serveras JavaScript och SEO, hur du dokumenterar och följer upp SEO-förändringar. Avslutningsvis så snackar vi om Facebooks förändring av Relevance Score. Du lyssnar väl?

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner