Sökmotorkonsult.se

Hur man startar upp en webbshop?

varukorg

Hej!

Vi har precis startat en webbshop och undrar hur vi skall ”få igång den”. Den har en adress som heter www.gardenlight.se eller så nås den via vår hemsida som är www.blatunga.se. Vi säljer presentartiklar i svensk sten och lite annat.

Mvh Patric

——

Hej, Patric!

Att komma igång och få de där första besökarna och försäljningarna kan vara knepigt. Det finns förstås många sätt att marknadsföra en webbshop. Här kommer några tips som ger dig en bra start.

Sponsrade länkar

Det går snabbt och enkelt att komma igång med sponsrade länkar. Det viktigaste här är att se till att få så bra ROI (Return on Investment) som möjligt och det får du genom att prova dig fram. Annonsera på olika sökord med olika budgetar och kom ihåg att mäta dina resultat. Använd Google Analytics och ha ordentlig tracking på dina försäljningar så kan du se exakt hur mycket du tjänar på varje sökord och hur mycket det kostar.

Sociala nätverk

Ett väldigt billigt sätt att marknadsföra en liten webbshop är att använda sig av sitt sociala nätverk online. Har man inget får man skaffa sig ett. Du är expert på ditt område och det kan du använda till att knyta bra kontakter. Starta en blogg om du inte redan har en. Den är en stor tillgång när du vill få kontakt med andra i samma bransch och i arbetet med länkar.

Sökmotoroptimering

Över tid så är SEO (sökmotoroptimering) den insats som ger bäst lönsamhet, men det kräver att du kommer igång med länkar och sociala nätverk. För att det ska fungera riktigt bra behöver dessutom webbshopen ha unika sidor för produkterna, vilket de inte har i dagsläget. Om du har möjlighet att ändra det så gör det. Har du utöver det möjlighet att ändra saker i koden tycker jag definitivt du ska testa den i vårt SEO-verktyg som du hittar uppe till höger.

Jag tog fram lite sökord med Googles Keyword Tool som passar din shop (för andra som läser så är det lätt att göra det själv):

  • Ljusstake (snitt på 9.900 sökningar/månad)
  • Vas (9.900 sökningar/månad)
  • Ljusstakar (6.600 sökningar/månad)
  • Lyktor (1.000 sökningar/månad)

Nu har du några förslag på sökord att komma igång med. Och det är väl värt att göra jobbet – med en förstaposition på sökordet får du ungefär 40% av trafiken.

Utöver tipsen ovan tycker jag också att du ska se till att ha en webbshop som erbjuder lite mer än de andra. Snygga bilder, bra produktbeskrivningar och tips på hur man kan använda produkterna är exempel på innehåll som uppskattas.

Så när du nu börjar bygga din webbshop börja med att skapa enskilda sidor för produkterna. Lägg sedan till mer innehåll och se till att det finns mycket bakgrundsmaterial, till exempel hur produkterna är tillverkade, vad de är gjorda av och hur man kan använda dem i sin inredning. Sen kan du ta dig an länkarna. Ett bra sätt att göra det är att skriva artiklar och posta i artikelbanker. Alternativt kan du börja med att söka upp länkkataloger och lägga till din webbshop i de kataloger som är relevanta för din verksamhet.

Till slut kan jag tipsa om guiden SEO Quick n Dirty som jag skrivit, med tips på hur du på ett enkelt sätt förbättrar dina resultat i sökmotorerna.

Lycka till

/Magnus

 

Sidan är senast uppdaterad 2022-04-28

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?