Sökmotorkonsult.se

Hur många klickar på varje position i sökresultatet?

Jag undrar hur många som generellt sett klickar på 1:a platsen av sökresultaten, 2:a platsen etc. Om man ligger på 7:e plats, är det då värt att lägga ner tid och pengar för att hamna högre?

/Fredrik

Det kan helt klart vara värt att klättra vidare, jag tycker alltid att man ska titta på ROI, det kan mycket väl vara så att trots att trafiken ökar mycket kan det vara värt att lägga sina minuter eller kronor på något annat. Däremot råder det ingen tvekan om att antalet klick ökar rejält mot toppen. Fundera bara på hur du själv gör, hur ofta klickar du på det 7:e resultatet?

Här är en liten graf över klicken per position. Det är ett snitt över alla sökord och kan variera en del. Datan kommer från AOL som mätt en kusligt stor mängd sökningar. Som du ser ligger ettan på strax över 40% av klicken medan sjuan är några enstaka procent.

Magnus

Sidan är senast uppdaterad 2009-12-10

2 kommentarer

  1. Personligen så klickar jag oftast topp 5. Känns som om man alltid hittar det man söker inom det antalet. Men visst händer det att man även kollar sida 2 och 3 ibland också.

    Kommentar av Pelle

  2. Den här datan är iofs lite gammal men det låter som att du är relativt nära genomsnittet då.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.