Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur många klickar på varje position i sökresultatet?

Jag undrar hur många som generellt sett klickar på 1:a platsen av sökresultaten, 2:a platsen etc. Om man ligger på 7:e plats, är det då värt att lägga ner tid och pengar för att hamna högre?

/Fredrik

Det kan helt klart vara värt att klättra vidare, jag tycker alltid att man ska titta på ROI, det kan mycket väl vara så att trots att trafiken ökar mycket kan det vara värt att lägga sina minuter eller kronor på något annat. Däremot råder det ingen tvekan om att antalet klick ökar rejält mot toppen. Fundera bara på hur du själv gör, hur ofta klickar du på det 7:e resultatet?

Här är en liten graf över klicken per position. Det är ett snitt över alla sökord och kan variera en del. Datan kommer från AOL som mätt en kusligt stor mängd sökningar. Som du ser ligger ettan på strax över 40% av klicken medan sjuan är några enstaka procent.

Magnus

2 kommentarer

  1. Personligen så klickar jag oftast topp 5. Känns som om man alltid hittar det man söker inom det antalet. Men visst händer det att man även kollar sida 2 och 3 ibland också.

    Kommentar av

    Pelle

  2. Den här datan är iofs lite gammal men det låter som att du är relativt nära genomsnittet då.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Automatiska händelser på Facebook

Automatiska händelser på Facebook kan hjälpa dig att spåra händelser utan ytterligare implementering av pixlar. I följande artikel går vi igenom när detta kan vara ett bra alternativt, eller mindre bra att använda sig av.

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter rulla ut mobile first indexing. I förra veckan kom den största flytten av sajter till mobile first indexing vi sett hittills. Läs vår lägesuppdatering och vad du behöver ha koll på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 42 av Sökpodden

#42 Länkskatt

Vad innebär EUs nya länkskatt? Vad är en bra ROAS? Finns det billiga klick på Facebook? Detta är några av frågorna som vi ställer i detta septemberavsnitt av Sökpodden. Lyssna gärna!

Emarketer Amazon 3e storst

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Amazons annonsplattform fortsätter att göra framsteg. Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon nu gått om Microsoft och är den tredje största annonsplattformen i USA. Endast giganterna Google och Facebook är större. Kommer även Amazons annonsplattform bli något att räkna med i Sverige när e-handelsjätten lanserar här?

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner