Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur många klickar på varje position i sökresultatet?

Jag undrar hur många som generellt sett klickar på 1:a platsen av sökresultaten, 2:a platsen etc. Om man ligger på 7:e plats, är det då värt att lägga ner tid och pengar för att hamna högre?

/Fredrik

Det kan helt klart vara värt att klättra vidare, jag tycker alltid att man ska titta på ROI, det kan mycket väl vara så att trots att trafiken ökar mycket kan det vara värt att lägga sina minuter eller kronor på något annat. Däremot råder det ingen tvekan om att antalet klick ökar rejält mot toppen. Fundera bara på hur du själv gör, hur ofta klickar du på det 7:e resultatet?

Här är en liten graf över klicken per position. Det är ett snitt över alla sökord och kan variera en del. Datan kommer från AOL som mätt en kusligt stor mängd sökningar. Som du ser ligger ettan på strax över 40% av klicken medan sjuan är några enstaka procent.

Magnus

2 kommentarer

  1. Personligen så klickar jag oftast topp 5. Känns som om man alltid hittar det man söker inom det antalet. Men visst händer det att man även kollar sida 2 och 3 ibland också.

    Kommentar av

    Pelle

  2. Den här datan är iofs lite gammal men det låter som att du är relativt nära genomsnittet då.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Undo liten

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google?

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google? I förra veckan valde Google att backa tillbaka till kortare beskrivningar i sökresultatet från att nästan ha dubblat längden i december förra året.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden 39

#39 Jagad av Google

Varför ogillar Google rankingdata så mycket och hur använder du den på bästa sätt? Detta ämnen börjar vi med att prata om i avsnitt 39 av Sökpodden. Vi fortsätter med att dyka ned i rubriker och hur du på bästa sätt ökar din synlighet på Google. Sist men inte minst jämför vi annonsering på Instagram och Facebook. Lyssna gärna!

Bounce rate i Google Analytics av Robot

Vad är bounce rate i Google Analytics?

Hur ser du på bounce rate i Google Analytics? Ska man alltid sträva efter så lågt som möjligt och undvika hög avvisningsfrekvens? Bounce rate kommer oftast upp i diskussion och här diskuterar vi det mest missförstådda och användbara mätetalet i Google Analytics. Läs mer om bounce rate här!

Brighton SEO

SEO-konferensen för nördar – Brighton SEO

Vi har precis varit på konferensen Brighton SEO där vi träffade och lyssnade på intressant personer från SEO-branschen. 3 500 SEO-nördar från ett 40-tal olika länder – en konferens helt i vår smak. I denna artikel sammanfattar vi våra intryck från Brighton SEO.

eurovision 2018 odds Finland

Eurovision 2018 – vem vinner enligt Google?

Har du lyssnat på årets Eurovision-bidrag? Det har vi. Vi har gått igenom vilka favoriter de deltagande länderna har och hittat vad vi tror är vinnaren av Eurovision 2018. I sökningar om inte annat. Håll hårt i fjäderboan, nästa vecka […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner