Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur många klickar på varje position i sökresultatet?

Jag undrar hur många som generellt sett klickar på 1:a platsen av sökresultaten, 2:a platsen etc. Om man ligger på 7:e plats, är det då värt att lägga ner tid och pengar för att hamna högre?

/Fredrik

Det kan helt klart vara värt att klättra vidare, jag tycker alltid att man ska titta på ROI, det kan mycket väl vara så att trots att trafiken ökar mycket kan det vara värt att lägga sina minuter eller kronor på något annat. Däremot råder det ingen tvekan om att antalet klick ökar rejält mot toppen. Fundera bara på hur du själv gör, hur ofta klickar du på det 7:e resultatet?

Här är en liten graf över klicken per position. Det är ett snitt över alla sökord och kan variera en del. Datan kommer från AOL som mätt en kusligt stor mängd sökningar. Som du ser ligger ettan på strax över 40% av klicken medan sjuan är några enstaka procent.

Magnus

2 kommentarer

  1. Personligen så klickar jag oftast topp 5. Känns som om man alltid hittar det man söker inom det antalet. Men visst händer det att man även kollar sida 2 och 3 ibland också.

    Kommentar av

    Pelle

  2. Den här datan är iofs lite gammal men det låter som att du är relativt nära genomsnittet då.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner