Sökmotorkonsult.se

Hur ser ni på att man använder åäö i URL´n?

Enligt er SEO-analys så får man minus om man byter ut ä mot a, spelar det så stor roll och hur känsligt är det för användare att url´n innehåller specialtecken?

Mattias

Sanningen är att Google oftast är klart bättre än vårt verktyg på att förstå kopplingen. Det går inte att säga att det generellt stämmer att Å och A är utbytbara, t ex ger inte en sökning efter Åra samma resultat som Ara. I nästan alla lägen fungerar det bra med AAO istället. Jag kan tycka att om du letar domän och båda finns lediga så använd domänen utan specialtecken som huvuddomän och redirecta den andra eftersom det ibland strular med inlänkar och liknande till de svenska varianterna.

Sidan är senast uppdaterad 2011-04-07

4 kommentarer

  1. Vi har nu fått en liten uppdatering på verktyget, nu ska det hantera specialtecken bättre.

    Kommentar av Magnus

  2. Tycker detta var ett problem för några år sen, men numera fungerar idn rätt bra överallt. Dessutom ser det mycket bättre ut i sökresultatet med IDN-versionen, så personligen har jag börjat gå över till idn som förstahands val.

    Kommentar av Per

  3. Fungerar det att köra permalänkarna med åäö nuförtiden. Finns det isåfall fördel att göra det? Eller blir det strul då?

    Kommentar av Lukas Brisman

  4. Tyvärr ställer åäö till det en del om man ska lägga upp sin sida i vissa länkkataloger osv… Bäst är nog att hålla sig till aao.

    Kommentar av Höga Kusten

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?