Sökmotorkonsult.se

Hur ser ni på att man använder åäö i URL´n?

Enligt er SEO-analys så får man minus om man byter ut ä mot a, spelar det så stor roll och hur känsligt är det för användare att url´n innehåller specialtecken?

Mattias

Sanningen är att Google oftast är klart bättre än vårt verktyg på att förstå kopplingen. Det går inte att säga att det generellt stämmer att Å och A är utbytbara, t ex ger inte en sökning efter Åra samma resultat som Ara. I nästan alla lägen fungerar det bra med AAO istället. Jag kan tycka att om du letar domän och båda finns lediga så använd domänen utan specialtecken som huvuddomän och redirecta den andra eftersom det ibland strular med inlänkar och liknande till de svenska varianterna.

Sidan är senast uppdaterad 2011-04-07

4 kommentarer

  1. Vi har nu fått en liten uppdatering på verktyget, nu ska det hantera specialtecken bättre.

    Kommentar av Magnus

  2. Tycker detta var ett problem för några år sen, men numera fungerar idn rätt bra överallt. Dessutom ser det mycket bättre ut i sökresultatet med IDN-versionen, så personligen har jag börjat gå över till idn som förstahands val.

    Kommentar av Per

  3. Fungerar det att köra permalänkarna med åäö nuförtiden. Finns det isåfall fördel att göra det? Eller blir det strul då?

    Kommentar av Lukas Brisman

  4. Tyvärr ställer åäö till det en del om man ska lägga upp sin sida i vissa länkkataloger osv… Bäst är nog att hålla sig till aao.

    Kommentar av Höga Kusten

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?