Sökmotorkonsult.se

Hur ser ni på att man använder åäö i URL´n?

Enligt er SEO-analys så får man minus om man byter ut ä mot a, spelar det så stor roll och hur känsligt är det för användare att url´n innehåller specialtecken?

Mattias

Sanningen är att Google oftast är klart bättre än vårt verktyg på att förstå kopplingen. Det går inte att säga att det generellt stämmer att Å och A är utbytbara, t ex ger inte en sökning efter Åra samma resultat som Ara. I nästan alla lägen fungerar det bra med AAO istället. Jag kan tycka att om du letar domän och båda finns lediga så använd domänen utan specialtecken som huvuddomän och redirecta den andra eftersom det ibland strular med inlänkar och liknande till de svenska varianterna.

Sidan är senast uppdaterad 2011-04-07

4 kommentarer

  1. Vi har nu fått en liten uppdatering på verktyget, nu ska det hantera specialtecken bättre.

    Kommentar av Magnus

  2. Tycker detta var ett problem för några år sen, men numera fungerar idn rätt bra överallt. Dessutom ser det mycket bättre ut i sökresultatet med IDN-versionen, så personligen har jag börjat gå över till idn som förstahands val.

    Kommentar av Per

  3. Fungerar det att köra permalänkarna med åäö nuförtiden. Finns det isåfall fördel att göra det? Eller blir det strul då?

    Kommentar av Lukas Brisman

  4. Tyvärr ställer åäö till det en del om man ska lägga upp sin sida i vissa länkkataloger osv… Bäst är nog att hålla sig till aao.

    Kommentar av Höga Kusten

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.