Sökmotorkonsult.se

Hur ska man utforma länktexten?

ankare

Hej!

Jag har för mig att man aldrig ska skriva till exempel ”mer info på www.petter.se”, utan i stället ”mer info på Petters webbplats” och länka Petters webbplats. Undrar om detta stämmer, och varför man inte ska skriva ut hela url:en? Hjälper det att skriva enbart petter.se, eller är det lika illa? I informativt syfte vill man ju ibland framhäva hela webbadressen, varför är detta inte bra?

Johanna

Hej, Johanna!

Anledningen till att man ska vara noggrann när man utformar sina ankartexter (länktexten) är att det här är en av de allra viktigaste faktorerna när Google bestämmer vilka ord sidan ska visas på (sidan dit länken pekar alltså). Det ultimata är om det är exakt det sökord man vill ta en position på, alltså om du är ute efter förstaplats på sökordet ”Hip Hop” så ska det stå ”Hip Hop” på länken.

Det här är själva grundpelaren i Googles strategi. När vi länkar till saker berättar vi vad som finns på målsidan och därför använder sig Google av ankartexten för att bestämma. Samtidigt är det viktigt att inte ha för många länkar med en och samma text, då det kan leda till att man hamnar i filter av olika slag eftersom det ser onaturligt ut. En naturlig blandning är bäst.

/Magnus

Sidan är senast uppdaterad 2022-04-28

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 90 av Sökpodden

#90 Medicin

Årets första avsnitt av Sökpodden är här. Denna gång pratar vi marknadsföring i lågkonjunktur, diskuterar trenden att Google Ads tar mer och mer kontroll från sina annonsörer och avslutar med ett snack om möjligheter och risker med AI. Du lyssnar väl?

Rykte: Google lanserar AI-chat 2023 – vi kollar in Sparrow

AI-ryktena fortsätter. Google rapporteras nu ha skarpa planer på att lansera sin egen chatbot under 2023. Vi har kollat in hur den kan komma att utformas.

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.