Sökmotorkonsult.se

Hur ska man utforma länktexten?

Hej, jag har för mig att man aldrig ska skriva t ex mer info på www.petter.se, utan i stället: mer info på Petters webbplats och länka Petters webbplats. Undrar om detta stämmer, och varför man inte ska skriva ut hela url:en? Hjälper det att skriva enbart petter.se, eller är det lika illa? I informativt syfte vill man ju ibland framhäva hela webbadressen, varför är detta inte bra?

Johanna

Anledningen till att man ska vara nogrann när man utformar sina ankartexter (länktexten) är att det här är en av de allra viktigaste faktorerna när Google bestämmer vilka ord sidan ska visas på (sidan dit länken pekar alltså). Det ultimata är om det är exakt det sökord man vill ta en position på, alltså om du är ute efter 1:a plats på sökordet ”Hip Hop” så ska det stå Hip Hop på länken.

Det här är ganska naturligt och själva grundpelaren i Googles strategi, när vi länkar till saker berättar vi ju gärna vad som finns på målsidan och därför använder Google sig av ankartexten för att bestämma.

Det är däremot viktigt att inte ha allt för många länkar med en och samma text, det här kan leda till att man hamnar i filter av olika slag eftersom det ser onaturligt ut. En naturlig blandning är bäst.

Magnus

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?