Sökmotorkonsult.se

Hur ska man utforma länktexten?

ankare

Hej!

Jag har för mig att man aldrig ska skriva till exempel ”mer info på www.petter.se”, utan i stället ”mer info på Petters webbplats” och länka Petters webbplats. Undrar om detta stämmer, och varför man inte ska skriva ut hela url:en? Hjälper det att skriva enbart petter.se, eller är det lika illa? I informativt syfte vill man ju ibland framhäva hela webbadressen, varför är detta inte bra?

Johanna

Hej, Johanna!

Anledningen till att man ska vara noggrann när man utformar sina ankartexter (länktexten) är att det här är en av de allra viktigaste faktorerna när Google bestämmer vilka ord sidan ska visas på (sidan dit länken pekar alltså). Det ultimata är om det är exakt det sökord man vill ta en position på, alltså om du är ute efter förstaplats på sökordet ”Hip Hop” så ska det stå ”Hip Hop” på länken.

Det här är själva grundpelaren i Googles strategi. När vi länkar till saker berättar vi vad som finns på målsidan och därför använder sig Google av ankartexten för att bestämma. Samtidigt är det viktigt att inte ha för många länkar med en och samma text, då det kan leda till att man hamnar i filter av olika slag eftersom det ser onaturligt ut. En naturlig blandning är bäst.

/Magnus

Sidan är senast uppdaterad 2022-04-28

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?