Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Kan Google hitta mitt inloggningsskyddade innehåll?

Jag planerar att lägga ut en jättematerial som jag har skrivit inom marknadsföring. Jag vill dock bara lägga ut vissa delar öppet för alla, resterande material vill jag lägga bakom login funktion så att besökaren får registrera och betala en viss summa för tjänsten. De sidor som ligger bakom en login, indexeras de av google, och tillgodoräknas de i PageRanking? Aller kommer min sida därmed innehålla ett mindre antal ord? Tack för superservice på denna sida.

Med vänliga hälsningar
Mikael

Google kommer i de allra flesta fall inte ta hänsyn till ditt innehåll bakom login just för att Google faktiskt inte kan logga in. Det finns mer eller mindre skumma sätt att fixa det här. Ett sätt är att faktiskt skapa ett konto åt Googlebot som släpper in den till innehållet. Ett annat sätt är att allt innehållet faktiskt finns i källkoden men döljs för icke inloggade användare t ex med Java Script. Det innebär ju däremot att om man har script avstängt så kommer man se innehållet. Båda metoderna innebär dessutom att om man tittar i Googles cache av sidan så kommer man också kunna hitta det den vägen.

En tredje metod som kanske är lite smartare är att visa delar av innehållet, t ex om det handlar om ett stort antal artiklar kan ju ingressen vara tillgänglig för alla, på så sätt får du visserligen inte fördelar av allt material men du får ju åtminstone en möjlighet att ta positioner med alla artiklar.

En kommentar

  1. Genom att använda textfilen (robots) kan du neka sökmotorerna att indexera innehållet. Du kan välja vilka delar som ska indexeras och som ska döljas. Den text filen ska placeras enkelt i root mappen på din webbserver eller ditt konto för just denna domän.

    Kommentar av

    Björn

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook video och Instagram video storlek guide

Facebook video & Instagram video 2019 – Stor guide!

Facebook video och Instagram video kan vara kraftfulla verktyg för din annonsering. Men vad krävs för att lyckas? Vi går igenom några av de saker som hjälper, och vad som stjälper din Facebook-videoannonsering. Vad ska vara med i en Facebook […]

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner