Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Kan Google hitta mitt inloggningsskyddade innehåll?

Jag planerar att lägga ut en jättematerial som jag har skrivit inom marknadsföring. Jag vill dock bara lägga ut vissa delar öppet för alla, resterande material vill jag lägga bakom login funktion så att besökaren får registrera och betala en viss summa för tjänsten. De sidor som ligger bakom en login, indexeras de av google, och tillgodoräknas de i PageRanking? Aller kommer min sida därmed innehålla ett mindre antal ord? Tack för superservice på denna sida.

Med vänliga hälsningar
Mikael

Google kommer i de allra flesta fall inte ta hänsyn till ditt innehåll bakom login just för att Google faktiskt inte kan logga in. Det finns mer eller mindre skumma sätt att fixa det här. Ett sätt är att faktiskt skapa ett konto åt Googlebot som släpper in den till innehållet. Ett annat sätt är att allt innehållet faktiskt finns i källkoden men döljs för icke inloggade användare t ex med Java Script. Det innebär ju däremot att om man har script avstängt så kommer man se innehållet. Båda metoderna innebär dessutom att om man tittar i Googles cache av sidan så kommer man också kunna hitta det den vägen.

En tredje metod som kanske är lite smartare är att visa delar av innehållet, t ex om det handlar om ett stort antal artiklar kan ju ingressen vara tillgänglig för alla, på så sätt får du visserligen inte fördelar av allt material men du får ju åtminstone en möjlighet att ta positioner med alla artiklar.

En kommentar

  1. Genom att använda textfilen (robots) kan du neka sökmotorerna att indexera innehållet. Du kan välja vilka delar som ska indexeras och som ska döljas. Den text filen ska placeras enkelt i root mappen på din webbserver eller ditt konto för just denna domän.

    Kommentar av Björn

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner