Sökmotorkonsult.se

Kan Google hitta mitt inloggningsskyddade innehåll?

Jag planerar att lägga ut en jättematerial som jag har skrivit inom marknadsföring. Jag vill dock bara lägga ut vissa delar öppet för alla, resterande material vill jag lägga bakom login funktion så att besökaren får registrera och betala en viss summa för tjänsten. De sidor som ligger bakom en login, indexeras de av google, och tillgodoräknas de i PageRanking? Aller kommer min sida därmed innehålla ett mindre antal ord? Tack för superservice på denna sida.

Med vänliga hälsningar
Mikael

Google kommer i de allra flesta fall inte ta hänsyn till ditt innehåll bakom login just för att Google faktiskt inte kan logga in. Det finns mer eller mindre skumma sätt att fixa det här. Ett sätt är att faktiskt skapa ett konto åt Googlebot som släpper in den till innehållet. Ett annat sätt är att allt innehållet faktiskt finns i källkoden men döljs för icke inloggade användare t ex med Java Script. Det innebär ju däremot att om man har script avstängt så kommer man se innehållet. Båda metoderna innebär dessutom att om man tittar i Googles cache av sidan så kommer man också kunna hitta det den vägen.

En tredje metod som kanske är lite smartare är att visa delar av innehållet, t ex om det handlar om ett stort antal artiklar kan ju ingressen vara tillgänglig för alla, på så sätt får du visserligen inte fördelar av allt material men du får ju åtminstone en möjlighet att ta positioner med alla artiklar.

Sidan är senast uppdaterad 2010-10-21

En kommentar

  1. Genom att använda textfilen (robots) kan du neka sökmotorerna att indexera innehållet. Du kan välja vilka delar som ska indexeras och som ska döljas. Den text filen ska placeras enkelt i root mappen på din webbserver eller ditt konto för just denna domän.

    Kommentar av Björn

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]