Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Kan Google hitta mitt inloggningsskyddade innehåll?

Jag planerar att lägga ut en jättematerial som jag har skrivit inom marknadsföring. Jag vill dock bara lägga ut vissa delar öppet för alla, resterande material vill jag lägga bakom login funktion så att besökaren får registrera och betala en viss summa för tjänsten. De sidor som ligger bakom en login, indexeras de av google, och tillgodoräknas de i PageRanking? Aller kommer min sida därmed innehålla ett mindre antal ord? Tack för superservice på denna sida.

Med vänliga hälsningar
Mikael

Google kommer i de allra flesta fall inte ta hänsyn till ditt innehåll bakom login just för att Google faktiskt inte kan logga in. Det finns mer eller mindre skumma sätt att fixa det här. Ett sätt är att faktiskt skapa ett konto åt Googlebot som släpper in den till innehållet. Ett annat sätt är att allt innehållet faktiskt finns i källkoden men döljs för icke inloggade användare t ex med Java Script. Det innebär ju däremot att om man har script avstängt så kommer man se innehållet. Båda metoderna innebär dessutom att om man tittar i Googles cache av sidan så kommer man också kunna hitta det den vägen.

En tredje metod som kanske är lite smartare är att visa delar av innehållet, t ex om det handlar om ett stort antal artiklar kan ju ingressen vara tillgänglig för alla, på så sätt får du visserligen inte fördelar av allt material men du får ju åtminstone en möjlighet att ta positioner med alla artiklar.

En kommentar

  1. Genom att använda textfilen (robots) kan du neka sökmotorerna att indexera innehållet. Du kan välja vilka delar som ska indexeras och som ska döljas. Den text filen ska placeras enkelt i root mappen på din webbserver eller ditt konto för just denna domän.

    Kommentar av

    Björn

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner