Sökmotorkonsult.se

Kan man använda kategorisidor?

Tänker starta en innehållssajt som bygger på 3 olika saker, men som ändå hör ihop. Ex. sticka-virka-sy. Jag skulle vilja ha dem tillsammans på en första sidan där jag presenterar och introducerar med ett antal lämpliga ord som länkar till olika affiliate-annonsörer. På samma sida delar jag sedan upp dem på 3 olika under-sidor och går därifrån vidare med var del. Skulle passa mig bra men blir det en nackdel sett med SEO-glasögon ?

/Conny

Jag tycker att det låter som en bra idé. Om jag sammanfattar så att vi pratar om samma sak:

  • 3 närliggande ämnen presenteras på förstasidan
  • Var sin undersida som ”startsida” för de olika ämnena länkas från förstasidan
  • Mer content på varje område hittas på dessa kategorisidor.

Det här är en av de strukturer som fungerar väldigt bra med sökmotorer. Det är viktigt att tänka på att kategorisidorna behöver eget innehåll och inte bara agera mellansida men om jag förstått dig rätt är det tänkt att finnas övergripande information om ämnet på dessa. Tänk också på att det inte blir allt för långt från startsidan till innehållet, om du har väldigt mycket innehåll i en av kategorierna så behöver du tänka på hierarkin även där. Sammanfattningsvis så ser det klart bra ut.

/Magnus

Sidan är senast uppdaterad 2011-07-07

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?