Sökmotorkonsult.se

Köpa etablerade domäner för redirect

Manet

Vad tror du om att köpa gamla etablerade domäner som redan har säg 25 inlänkar från olika domäner. Tex ett konkursbolag med inlänkar från sina leverantörer. Sedan göra en 301 till en annan domän helt utan relevans.

Det kostar ju inte många kronor att köpa en utgången .se domän. Är det värt besväret även om inte länkarna har någon som helst relevans?

Tack för en bra blogg!
Erik

Det du beskriver är en metod som användes ganska flitigt förr inom tuffa segment. Det har fungerat väldigt bra men då i första hand när man använt relevanta domäner. Nu fungerar även det sämre och irrelevanta domäner fungerar riktigt dåligt faktiskt. Jag rekommenderar inte metoden alltså.

Sidan är senast uppdaterad 2010-10-13

11 kommentarer

  1. Tack för att du tog dig tid att svara! Skulle du rekommendera det om man hittar relevanta domäner? Vad skulle du annars göra om du hittade en relevant domän? Bygga upp en ny sajt och bara länka ut?

    Kommentar av Erik

  2. Klart intressant och en följdfråga är givetvis – hur skiljer Google på redirects med en domän man köper eller en gammal domän där företaget tidigare låg. Enda förklaringen då är att länkar till en domän innan dess senaste registreringsdatum förlorar sin kraft?

    Kommentar av Stefan

  3. Nej, visserligen har Google gått hårt åt snapback men om jag får spekulera en del (har inga bra data här) så sitter det i likheten/relevansen.

    Kommentar av Magnus

  4. Etablerade sidor inom samma område är ju mer intressanta om man tänker sig göra något med dem

    Man kan ju skapa en satellitsajt till sin huvuddomän och på så sätt bygga ett värde och ett eget länknätverk.

    Kommentar av Mattias

  5. Jag vet inte om du svarade på frågan i min kommentar, isf förstod jag det inte riktigt.

    Finns det någon tjänst för snapbacks som du skulle kunna rekommendera?

    Kommentar av Erik

  6. Missade tyvärr svara Erik men svaret är att i Sverige är det väl Snapback.se som gäller. Vet att Binero erbjöd snapback förr men tror inte de gör det längre.

    Mattias, ja att köpa upp konkurrenter är helt klart en väg framåt även inom SEO.

    Kommentar av Magnus

  7. När jag köper domäner som varit avregistrerade ett tag hittar jag aldrig några länkar till dom. Beror det på att site explorer helt enkelt skiter i att indexera brutna länkar (som iom min reggning blir levande igen) eller att sajterna inte har några inlänkar alls?

    Kommentar av Jonas

  8. Nej det beror nog med allra största sannolikhet att de aldrig haft några. Mängder av domäner får ju inte länkar bara för att de varit registrerade en gång – parkerade domäner, domäner utan inställningar och även impopulära siter får ju helt enkelt inget.

    Kommentar av Magnus

  9. Hje twck för bra inlägg..

    har du bra tips på vilka som säljer domäner ( utman massa hassle som godaddy mm ) med auktionering osv.. / svenska domäner som går ut..
    /stefano

    Kommentar av stefano

  10. En viktig aspekt är väl att undersöka vad för typ av länkar som pekas till domänerna innan man köper och redirectar om dem. Är ju trist om man bara går på en siffra och de visar sig komma från irrelevanta sajter. Ännu värre är det om de kommer från neighborhoods som man inte vill förknippas med. Problemet är väl att de flesta sajter som förfaller har rätt stökiga backlink profiles och det är svårt att hitta något klockrent. Jag ser ingen anledning till att undvika det helt och hållet, men se till att göra det rätt :)

    Kommentar av Martin

  11. Du har utan tvekan rätt, det kan dessutom bli ganska komplicerat att göra det rätt.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?