Sökmotorkonsult.se

Låg PageRank trots välbyggd hemsida?

poäng

Hej!

Tack för hjälpen med ett riktigt bra verktyg på nätet. När jag kolla av vår hemsida så får vi 80 poäng vilket är helt OK. Problemet är bara att vår PageRank är 0! Varför är det så? Är det fel i koden eller måste sidan ligga uppe i mer än 6 månader för att vi ska bli rankade?

/Erik

Hej, Erik!

Den PageRank vi ser i Googles Toolbar eller i andra verktyg som visar värdet är en snapshot som görs ungefär en gång i kvartalet. Den exporteras till toolbaren ungefär en månad efter att den tas och det betyder att den PageRank vi kan se aldrig är nyare än ungefär en månad och kan vara upp till fyra månader gammal, ibland till och med ännu äldre.

Det är dessutom så att PageRank i första hand är ett mått på vilka länkar du har som pekar till siten. Du kan således inte bygga, eller koda, på ett sånt sätt att du ökar PageRank. För det måste du se till att få inlänkar. Däremot finns det ingen tidsgräns på när man får PageRank, den förändras kontinuerligt men visas som sagt inte i realtid.

/Magnus

Sidan är senast uppdaterad 2022-05-25

En kommentar

  1. HAR samma problem men sidan är jätte ny.

    Kommentar av Arash

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.