Sökmotorkonsult.se

Låg PageRank trots välbyggd hemsida?

Tack för hjälpen med ett riktigt bra verktyg på nätet. När jag kolla av vår hemsida så får vi 80 poäng vilket är helt OK. Problemet är bara att vår pagerank är 0! Varför är det så? Är det fel i koden eller måste sidan ligga uppe i mer än 6 månader för att vi ska bli rankade?

/Erik

Den PageRank vi ser i Googles Toolbar eller i andra verktyg som visar värdet är en snapshot som görs ungefär en gång i kvartalet. Den exporteras till toolbaren ungefär en månad efter att den tas och det betyder att den PageRank vi kan se aldrig är nyare än ungefär en månad och kan vara upp till fyra månader gammal (ibland till och med ännu äldre).

Det är dessutom så att PageRank i första hand är ett mått på vilka länkar du har som pekar till siten. Du kan således inte bygga, eller koda, på ett sånt sätt att du ökar PageRank. För det måste du se till att få inlänkar. Däremot finns det ingen tidsgräns på när man får PageRank, den förändras kontinuerligt men visas som sagt inte i realtid.

/Magnus

Sidan är senast uppdaterad 2009-09-29

En kommentar

  1. HAR samma problem men sidan är jätte ny.

    Kommentar av Arash

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?