Sökmotorkonsult.se

Längd på titel för SEO?

LabyrintJag har testat analysverktyget lite och tycker det ger riktigt bra indikationer på vad man ska lägga fokus.

En liten undran/synpunkt angående titeln och h1 bara. Egentligen borde väl inte antalet tecken vara viktigt att begränsa till 64 respektive 40 tecken, det viktigaste borde vara hur många ord det är? Eller är jag ute och cyklar?

/Rikard

I viss utsträckning har du rätt Rikard antalet ord är viktigt men antalet tecken är också värt att titta på. Det finns faktiska begränsningar när det gäller längd som inte är semantiska, en bra indikation på det är t ex att Google skär av långa titlar. Nedan ett exempel från mitt Twitter-flöde.

Google skär av title om den är för lång

Inte bara är det suboptimalt ur SEO-hänseende att ha för lång title, du kommer få ett mindre attraktivt resultat i sökresultatet om den inte passar i formen. Rekommendationen är alltså inte mer än 64 tecken på titeln.

/Magnus

Sidan är senast uppdaterad 2009-12-09

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?