Sökmotorkonsult.se

Längd på titel för SEO?

LabyrintJag har testat analysverktyget lite och tycker det ger riktigt bra indikationer på vad man ska lägga fokus.

En liten undran/synpunkt angående titeln och h1 bara. Egentligen borde väl inte antalet tecken vara viktigt att begränsa till 64 respektive 40 tecken, det viktigaste borde vara hur många ord det är? Eller är jag ute och cyklar?

/Rikard

I viss utsträckning har du rätt Rikard antalet ord är viktigt men antalet tecken är också värt att titta på. Det finns faktiska begränsningar när det gäller längd som inte är semantiska, en bra indikation på det är t ex att Google skär av långa titlar. Nedan ett exempel från mitt Twitter-flöde.

Google skär av title om den är för lång

Inte bara är det suboptimalt ur SEO-hänseende att ha för lång title, du kommer få ett mindre attraktivt resultat i sökresultatet om den inte passar i formen. Rekommendationen är alltså inte mer än 64 tecken på titeln.

/Magnus

Sidan är senast uppdaterad 2009-12-09

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 87 av Sökpodden

#87 TikTok-pasta

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! I #87 pratar Emilia, Björn och Micke om SEO i stora organisationer, för att sen gå vidare till huruvida TikTok kan hota Googles sökdominans och de avslutar med ett snack om organisk räckvidd på Instagram. Du lyssnar väl?