Sökmotorkonsult.se

Länka ihop internationellt sajtnätverk?

100-tals satelliter

Jag har en huvudsajt och till den två satellitsidor som både drar trafik och ger länkar. Alla sidorna är på svenska. Nu har jag tänkt att översätta sidorna till två andra språk.

Huvudsajten har f.n. toppdomänen .se. Som jag ser det har jag två alternativ för huvudsajten: antingen lägga allt innehåll på .com och för de olika länderna köra domän.com/sv, domän.com/de osv. respektive att lägga upp huvudsajten på tre olika toppdomäner. Om jag lägger upp sajterna på 3 olika toppdomäner vill jag länka ihop dem för användarvänlighetens skull.

Jag vill även lägga upp de två satellitsidorna på de två nya språken. Här har jag två nyckelordsdomäner (svenska ord) och har införskaffat motsvarande domäner för de två länderna med landets toppdomän.

Så detta leder mig till tre frågor hur jag SEO-mässigt ska hantera internationaliseringen av sajterna:

  1. En eller tre olika toppdomäner för huvudsajten?
  2. Ska jag länka ihop mina satelliter?
  3. Borde jag sprida ut sidorna på olika webbhotell/adwords-/analyticskonton?

Tack på förhand!
Björn

Magnus svar

Det här är alltid ett lite problematiskt val. Det finns nämligen olika fördelar med de olika varianterna. Om du delar upp dig på flera olika domäner och toppdomäner så får du fördelarna av att kunna vara helt lokal, rätt TLD osv. Den stora fördelen med att ha en domän med allt på är att du ärver förtroende och pagerank till de olika språken bra och kan ofta komma långt utan särskilt mycket lokala länkar.

Jag föredrar ofta att dela upp på lokala domäner om det finns möjlighet men det är en smaksak. Om du gör det så finns det alla möjligheter i världen att använda sig av en lokal host och det skulle jag i så fall göra. Michael har tidigare skrivit om det här på Sökmotorkonsult.se och jag tycker du ska ta en titt på artiklarna Val av språkstruktur och Duplicerade språk ställer till det.

När det gäller om du ska länka ihop dem eller inte skulle jag säga att det i första hand beror på två faktorer. Hur relevanta är dom och hur många? Om du har tre siter som passar bra ihop kan du helt klart länka ihop dem. Har du 100 som inte är särskilt relaterade finns det anledning att fundera igen.

Sidan är senast uppdaterad 2011-06-07

En kommentar

  1. Jag har själv lagt upp enligt följande struktur:

    Huvudsajt i Sverige med .com-domän med 8 språk
    Satellitsajt på en tysk host med .de-domän (endast tyska)
    Tidigare satellitsajt på Isle of Man med .co.uk (endast engelska)
    Annan .com-sajt i Sverige med annat ämne

    Ja, det har betydelse var man lägger sina sajter och val av domännamn. På samma sätt som .se-domäner prioriteras på svenska servrar, sker detsamma i utlandet. Även svenska .com-domäner påverkas. Google’s sökträffar har redan i dagsläget koncentrerat sig på lokala träffar, i framtiden kommer dessutom detta att utökas. M.a.o. har du större chans att få tyska besökare till den tyska hosten som du sedan länkar på olika, valfri sätt till din huvudsajt i Sverige. I första skedet hade jag inte ens artiklarn upplagda i Tyskland, utan kunderna flyttades snart över till huvudsajten. Numera har jag även artiklar i Tyskland för att göra sajten starkare.
    Ja, du skall lägga länkar mellan dina olika sajter. Varför inte utnyttja den PageRank du har på index-sidan för att uppnå detta? Där finns den högsta rankingen, knappast på en länksida. Alla 3- flera sajter tillhör ju dig.

    Du behöver inte sprida ut dina sajter på olika Google-konton (analys et.c.), men du måste be Google om lov att använda ett sådant konto. Annars överträder du reglerna, vilket jag själv råkade göra av misstag. Du får ändå olika nycklar som skall användas för varje sajt, så lägg upp alla sajter på ett konto. Det spelar ingen roll var i världen dina sajter är placerade. Lycka till!

    Mvh Göran

    Kommentar av Göran Andersson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?