Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Länka ihop internationellt sajtnätverk?

100-tals satelliter

Jag har en huvudsajt och till den två satellitsidor som både drar trafik och ger länkar. Alla sidorna är på svenska. Nu har jag tänkt att översätta sidorna till två andra språk.

Huvudsajten har f.n. toppdomänen .se. Som jag ser det har jag två alternativ för huvudsajten: antingen lägga allt innehåll på .com och för de olika länderna köra domän.com/sv, domän.com/de osv. respektive att lägga upp huvudsajten på tre olika toppdomäner. Om jag lägger upp sajterna på 3 olika toppdomäner vill jag länka ihop dem för användarvänlighetens skull.

Jag vill även lägga upp de två satellitsidorna på de två nya språken. Här har jag två nyckelordsdomäner (svenska ord) och har införskaffat motsvarande domäner för de två länderna med landets toppdomän.

Så detta leder mig till tre frågor hur jag SEO-mässigt ska hantera internationaliseringen av sajterna:

  1. En eller tre olika toppdomäner för huvudsajten?
  2. Ska jag länka ihop mina satelliter?
  3. Borde jag sprida ut sidorna på olika webbhotell/adwords-/analyticskonton?

Tack på förhand!
Björn

Magnus svar

Det här är alltid ett lite problematiskt val. Det finns nämligen olika fördelar med de olika varianterna. Om du delar upp dig på flera olika domäner och toppdomäner så får du fördelarna av att kunna vara helt lokal, rätt TLD osv. Den stora fördelen med att ha en domän med allt på är att du ärver förtroende och pagerank till de olika språken bra och kan ofta komma långt utan särskilt mycket lokala länkar.

Jag föredrar ofta att dela upp på lokala domäner om det finns möjlighet men det är en smaksak. Om du gör det så finns det alla möjligheter i världen att använda sig av en lokal host och det skulle jag i så fall göra. Michael har tidigare skrivit om det här på Sökmotorkonsult.se och jag tycker du ska ta en titt på artiklarna Val av språkstruktur och Duplicerade språk ställer till det.

När det gäller om du ska länka ihop dem eller inte skulle jag säga att det i första hand beror på två faktorer. Hur relevanta är dom och hur många? Om du har tre siter som passar bra ihop kan du helt klart länka ihop dem. Har du 100 som inte är särskilt relaterade finns det anledning att fundera igen.

En kommentar

  1. Jag har själv lagt upp enligt följande struktur:

    Huvudsajt i Sverige med .com-domän med 8 språk
    Satellitsajt på en tysk host med .de-domän (endast tyska)
    Tidigare satellitsajt på Isle of Man med .co.uk (endast engelska)
    Annan .com-sajt i Sverige med annat ämne

    Ja, det har betydelse var man lägger sina sajter och val av domännamn. På samma sätt som .se-domäner prioriteras på svenska servrar, sker detsamma i utlandet. Även svenska .com-domäner påverkas. Google’s sökträffar har redan i dagsläget koncentrerat sig på lokala träffar, i framtiden kommer dessutom detta att utökas. M.a.o. har du större chans att få tyska besökare till den tyska hosten som du sedan länkar på olika, valfri sätt till din huvudsajt i Sverige. I första skedet hade jag inte ens artiklarn upplagda i Tyskland, utan kunderna flyttades snart över till huvudsajten. Numera har jag även artiklar i Tyskland för att göra sajten starkare.
    Ja, du skall lägga länkar mellan dina olika sajter. Varför inte utnyttja den PageRank du har på index-sidan för att uppnå detta? Där finns den högsta rankingen, knappast på en länksida. Alla 3- flera sajter tillhör ju dig.

    Du behöver inte sprida ut dina sajter på olika Google-konton (analys et.c.), men du måste be Google om lov att använda ett sådant konto. Annars överträder du reglerna, vilket jag själv råkade göra av misstag. Du får ändå olika nycklar som skall användas för varje sajt, så lägg upp alla sajter på ett konto. Det spelar ingen roll var i världen dina sajter är placerade. Lycka till!

    Mvh Göran

    Kommentar av Göran Andersson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Popular products

Popular Products – Ny yta att optimera för i organiska sökresultatet

Google lanserar Popular Products som låter användare jämför produkter direkt i det organiska sökresultatet. Här går vi igenom allt vi vet om Popular Products hittills.

Google förändrar designen av hela serpen

Google förändrar designen för hur sidor presenteras i hela serpen. Förändringen, som vi redan sett på mobil under längre tid, rullas nu ut permanent till desktop. Det här får vissa konsekvenser för din SEO som du bör känna till.

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner