Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Länka ihop internationellt sajtnätverk?

100-tals satelliter

Jag har en huvudsajt och till den två satellitsidor som både drar trafik och ger länkar. Alla sidorna är på svenska. Nu har jag tänkt att översätta sidorna till två andra språk.

Huvudsajten har f.n. toppdomänen .se. Som jag ser det har jag två alternativ för huvudsajten: antingen lägga allt innehåll på .com och för de olika länderna köra domän.com/sv, domän.com/de osv. respektive att lägga upp huvudsajten på tre olika toppdomäner. Om jag lägger upp sajterna på 3 olika toppdomäner vill jag länka ihop dem för användarvänlighetens skull.

Jag vill även lägga upp de två satellitsidorna på de två nya språken. Här har jag två nyckelordsdomäner (svenska ord) och har införskaffat motsvarande domäner för de två länderna med landets toppdomän.

Så detta leder mig till tre frågor hur jag SEO-mässigt ska hantera internationaliseringen av sajterna:

  1. En eller tre olika toppdomäner för huvudsajten?
  2. Ska jag länka ihop mina satelliter?
  3. Borde jag sprida ut sidorna på olika webbhotell/adwords-/analyticskonton?

Tack på förhand!
Björn

Magnus svar

Det här är alltid ett lite problematiskt val. Det finns nämligen olika fördelar med de olika varianterna. Om du delar upp dig på flera olika domäner och toppdomäner så får du fördelarna av att kunna vara helt lokal, rätt TLD osv. Den stora fördelen med att ha en domän med allt på är att du ärver förtroende och pagerank till de olika språken bra och kan ofta komma långt utan särskilt mycket lokala länkar.

Jag föredrar ofta att dela upp på lokala domäner om det finns möjlighet men det är en smaksak. Om du gör det så finns det alla möjligheter i världen att använda sig av en lokal host och det skulle jag i så fall göra. Michael har tidigare skrivit om det här på Sökmotorkonsult.se och jag tycker du ska ta en titt på artiklarna Val av språkstruktur och Duplicerade språk ställer till det.

När det gäller om du ska länka ihop dem eller inte skulle jag säga att det i första hand beror på två faktorer. Hur relevanta är dom och hur många? Om du har tre siter som passar bra ihop kan du helt klart länka ihop dem. Har du 100 som inte är särskilt relaterade finns det anledning att fundera igen.

En kommentar

  1. Jag har själv lagt upp enligt följande struktur:

    Huvudsajt i Sverige med .com-domän med 8 språk
    Satellitsajt på en tysk host med .de-domän (endast tyska)
    Tidigare satellitsajt på Isle of Man med .co.uk (endast engelska)
    Annan .com-sajt i Sverige med annat ämne

    Ja, det har betydelse var man lägger sina sajter och val av domännamn. På samma sätt som .se-domäner prioriteras på svenska servrar, sker detsamma i utlandet. Även svenska .com-domäner påverkas. Google’s sökträffar har redan i dagsläget koncentrerat sig på lokala träffar, i framtiden kommer dessutom detta att utökas. M.a.o. har du större chans att få tyska besökare till den tyska hosten som du sedan länkar på olika, valfri sätt till din huvudsajt i Sverige. I första skedet hade jag inte ens artiklarn upplagda i Tyskland, utan kunderna flyttades snart över till huvudsajten. Numera har jag även artiklar i Tyskland för att göra sajten starkare.
    Ja, du skall lägga länkar mellan dina olika sajter. Varför inte utnyttja den PageRank du har på index-sidan för att uppnå detta? Där finns den högsta rankingen, knappast på en länksida. Alla 3- flera sajter tillhör ju dig.

    Du behöver inte sprida ut dina sajter på olika Google-konton (analys et.c.), men du måste be Google om lov att använda ett sådant konto. Annars överträder du reglerna, vilket jag själv råkade göra av misstag. Du får ändå olika nycklar som skall användas för varje sajt, så lägg upp alla sajter på ett konto. Det spelar ingen roll var i världen dina sajter är placerade. Lycka till!

    Mvh Göran

    Kommentar av Göran Andersson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner