Sökmotorkonsult.se

Länka ihop internationellt sajtnätverk?

100-tals satelliter

Jag har en huvudsajt och till den två satellitsidor som både drar trafik och ger länkar. Alla sidorna är på svenska. Nu har jag tänkt att översätta sidorna till två andra språk.

Huvudsajten har f.n. toppdomänen .se. Som jag ser det har jag två alternativ för huvudsajten: antingen lägga allt innehåll på .com och för de olika länderna köra domän.com/sv, domän.com/de osv. respektive att lägga upp huvudsajten på tre olika toppdomäner. Om jag lägger upp sajterna på 3 olika toppdomäner vill jag länka ihop dem för användarvänlighetens skull.

Jag vill även lägga upp de två satellitsidorna på de två nya språken. Här har jag två nyckelordsdomäner (svenska ord) och har införskaffat motsvarande domäner för de två länderna med landets toppdomän.

Så detta leder mig till tre frågor hur jag SEO-mässigt ska hantera internationaliseringen av sajterna:

  1. En eller tre olika toppdomäner för huvudsajten?
  2. Ska jag länka ihop mina satelliter?
  3. Borde jag sprida ut sidorna på olika webbhotell/adwords-/analyticskonton?

Tack på förhand!
Björn

Magnus svar

Det här är alltid ett lite problematiskt val. Det finns nämligen olika fördelar med de olika varianterna. Om du delar upp dig på flera olika domäner och toppdomäner så får du fördelarna av att kunna vara helt lokal, rätt TLD osv. Den stora fördelen med att ha en domän med allt på är att du ärver förtroende och pagerank till de olika språken bra och kan ofta komma långt utan särskilt mycket lokala länkar.

Jag föredrar ofta att dela upp på lokala domäner om det finns möjlighet men det är en smaksak. Om du gör det så finns det alla möjligheter i världen att använda sig av en lokal host och det skulle jag i så fall göra. Michael har tidigare skrivit om det här på Sökmotorkonsult.se och jag tycker du ska ta en titt på artiklarna Val av språkstruktur och Duplicerade språk ställer till det.

När det gäller om du ska länka ihop dem eller inte skulle jag säga att det i första hand beror på två faktorer. Hur relevanta är dom och hur många? Om du har tre siter som passar bra ihop kan du helt klart länka ihop dem. Har du 100 som inte är särskilt relaterade finns det anledning att fundera igen.

Sidan är senast uppdaterad 2011-06-07

En kommentar

  1. Jag har själv lagt upp enligt följande struktur:

    Huvudsajt i Sverige med .com-domän med 8 språk
    Satellitsajt på en tysk host med .de-domän (endast tyska)
    Tidigare satellitsajt på Isle of Man med .co.uk (endast engelska)
    Annan .com-sajt i Sverige med annat ämne

    Ja, det har betydelse var man lägger sina sajter och val av domännamn. På samma sätt som .se-domäner prioriteras på svenska servrar, sker detsamma i utlandet. Även svenska .com-domäner påverkas. Google’s sökträffar har redan i dagsläget koncentrerat sig på lokala träffar, i framtiden kommer dessutom detta att utökas. M.a.o. har du större chans att få tyska besökare till den tyska hosten som du sedan länkar på olika, valfri sätt till din huvudsajt i Sverige. I första skedet hade jag inte ens artiklarn upplagda i Tyskland, utan kunderna flyttades snart över till huvudsajten. Numera har jag även artiklar i Tyskland för att göra sajten starkare.
    Ja, du skall lägga länkar mellan dina olika sajter. Varför inte utnyttja den PageRank du har på index-sidan för att uppnå detta? Där finns den högsta rankingen, knappast på en länksida. Alla 3- flera sajter tillhör ju dig.

    Du behöver inte sprida ut dina sajter på olika Google-konton (analys et.c.), men du måste be Google om lov att använda ett sådant konto. Annars överträder du reglerna, vilket jag själv råkade göra av misstag. Du får ändå olika nycklar som skall användas för varje sajt, så lägg upp alla sajter på ett konto. Det spelar ingen roll var i världen dina sajter är placerade. Lycka till!

    Mvh Göran

    Kommentar av Göran Andersson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.