Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Läser Google filen eller även innehållet i databasen?

Spindel

Jag har snart läst igenom hela SEO-skolan och jag måste säga att den ger verkligen massor! Tack för den!

En fråga dyker upp ang. ett par sidor jag byggt, där jag har en WYSIWYG editor för att redigera text, som sedan sparas på en MySQL databas. Texten hämtas sedan genom ett SELECT med PHP. Texten kan alltså ibland vara en hel sida, inkl. bildlänkar och html-kod.
Detta för att det ska vara enkelt att redigera hemsidan för ägaren.

Det är dock bara texten på sidan, inte head, meny eller footer tex. I head finns fortfarande titel för varje sida. Ofta så finns det ett .php dokument per sida.

Hur ter sig detta med tanke på SEO? Som jag först nu fått upp ögonen för ordentligt.
Går spindeln igenom sidan efter att den är helt laddad (med data från databasen) eller läser den bara texten i dokumentet (.php), om du är med på vad jag menar?

Tack för en toppen guide!
Med vänliga hälsningar
Fredrik

Googlebot, likt alla andra spindlar läser det färdiga resultatet. Spindeln kommer åt dina filer lika lite som en vanlig besökare utan får precis som alla oss andra förlita sig på det som presenteras. Om du skapar innehållet dynamiskt från en databas eller har statiska HTML-sidor gör egentligen ingen skillnad alls.

Det är alltid svårt att säga generellt om Google klarar av att läsa allt innehåll på en viss typ av sida, det beror lite på hur du presenterar det, men i de allra flesta fall kommer resultatet vara det samma som en gammaldags HTML-sida och då går det smidigt.

Allmänt hållet så spelar det aldrig någon egentlig roll vad du har för backend eller för motor för innehållet så länge resultatet inte blir konstigt av en eller annan anledning, om du t ex plockar upp text med någon form av JS-lösning eller liknande.


2 kommentarer

  1. Genom googles webmasters tool finns en funktion som gör att man kan se hur sidan ser ut när en spindel hämtar den, kan vara värt att kolla då och då!

    Kommentar av Jonas

  2. Ja, det är helt klart ett bra tips. Kan säga att man hittar den under Diagnostics > Fetch as Googlebot.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner