Sökmotorkonsult.se

Läser Google filen eller även innehållet i databasen?

Spindel

Jag har snart läst igenom hela SEO-skolan och jag måste säga att den ger verkligen massor! Tack för den!

En fråga dyker upp ang. ett par sidor jag byggt, där jag har en WYSIWYG editor för att redigera text, som sedan sparas på en MySQL databas. Texten hämtas sedan genom ett SELECT med PHP. Texten kan alltså ibland vara en hel sida, inkl. bildlänkar och html-kod.
Detta för att det ska vara enkelt att redigera hemsidan för ägaren.

Det är dock bara texten på sidan, inte head, meny eller footer tex. I head finns fortfarande titel för varje sida. Ofta så finns det ett .php dokument per sida.

Hur ter sig detta med tanke på SEO? Som jag först nu fått upp ögonen för ordentligt.
Går spindeln igenom sidan efter att den är helt laddad (med data från databasen) eller läser den bara texten i dokumentet (.php), om du är med på vad jag menar?

Tack för en toppen guide!
Med vänliga hälsningar
Fredrik

Googlebot, likt alla andra spindlar läser det färdiga resultatet. Spindeln kommer åt dina filer lika lite som en vanlig besökare utan får precis som alla oss andra förlita sig på det som presenteras. Om du skapar innehållet dynamiskt från en databas eller har statiska HTML-sidor gör egentligen ingen skillnad alls.

Det är alltid svårt att säga generellt om Google klarar av att läsa allt innehåll på en viss typ av sida, det beror lite på hur du presenterar det, men i de allra flesta fall kommer resultatet vara det samma som en gammaldags HTML-sida och då går det smidigt.

Allmänt hållet så spelar det aldrig någon egentlig roll vad du har för backend eller för motor för innehållet så länge resultatet inte blir konstigt av en eller annan anledning, om du t ex plockar upp text med någon form av JS-lösning eller liknande.


Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

2 kommentarer

  1. Genom googles webmasters tool finns en funktion som gör att man kan se hur sidan ser ut när en spindel hämtar den, kan vara värt att kolla då och då!

    Kommentar av Jonas

  2. Ja, det är helt klart ett bra tips. Kan säga att man hittar den under Diagnostics > Fetch as Googlebot.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?