Sökmotorkonsult.se

Löpande SEO eller Konsult?

katt

Vi funderar på att anlita en SEO konsult och även en webbanalytiker till vår icke-ecommerce sida. Det jag undrar är om det bästa är att anlita konsulten X timmar per månad, eller om det är bättre att arbeta i projektform där konsulten hjälper oss att komma igång och sen i stort sett låter oss vara.

I det fall att konsulten kontinuerligt hjälper oss, vilka arbetsuppgifter skulle konsulten utföra vanligtvis? Och vilket mervärde skulle det ge mot att exempelvis enbart anställa i projektform.
Länkbyggande känns spontant som något som skulle vara bättre anpassat åt ett antal praktikanter istället?

Klas

Det här är en ganska komplex fråga och jag vill påstå att det inte finns några entydiga svar. Det sitter väldigt mycket i vilken typ av site det är fråga om. Om det är en enorm site med 10.000 artiklar skrivna av doktorer och som redan har 100.000 inlänkar från regeringar och myndigheter så är läget på ett sätt, jag har faktiskt jobbat med just en sån kund. Om du däremot har en mindre site där du försöker sälja något eller få dina första besökare så är situationen en helt annan.

I nästan alla lägen är On Page arbetet det lätta. Jag tycker inte att det ska behöva dra ut på tiden. Som en jämförelse så levererar vi en rapport över alla de förändringar vi anser behöver göras för ett fast pris mellan 10.000-20.0000 kr beroende på storlek på site och komplexitet. Sen kan vilken utvecklare som helst göra förändringarna, till det behövs ingen sökmotoroptimerare. Att själv anställa en sökmotoroptimerare (särskilt för ett kortare tag) kan vara på snudd till omöjligt. Kunniga SEO:s finns det inte särskilt gott om och det är svårt att utröna vilka som faktiskt är duktiga. Dessutom har de som faktiskt är duktiga en förmåga att ta bra betalt.

När det kommer till länkbygge så skulle jag vilja säga att det är det allra svåraste och också det som i nästan alla lägen avgör vilket resultat man får. Det kan låta som att det är ett enda långt harvande men det är urval, profil och sådant som en SEO måste titta på. Mycket av hantverket kan förstås göras av vem som helst med lite datorvana men det brukar ju också avspegla sig i priset när man går till ett seo-bolag. Du betalar förmodligen långt mindre hos nästan alla aktörer på marknaden än du kommer göra om du försöker göra det inhouse. Det kan låta som en väldigt bra idé att göra allt själv men 9 av 10 försök jag sett har misslyckats.

Magnus

Sidan är senast uppdaterad 2010-04-28

3 kommentarer

  1. Hej
    Kunde inte låta bli att kommentera detta, mitt råd är att utbilda er själva och därefter göra arbetet till stor del inhouse. Det är ändå ni som har kunskapen om era strategier och vet hur ni vill positionera er. Det finns några få som utbildar i SEO och mitt råd är att ta kontakt med en av dem.

    Kommentar av Mikael Siebenrock

  2. Jag har redigerat bort reklamen du gjorde för ditt företag i kommentaren.

    Generellt sett så tror jag inte särskilt mycket på de seo-utbildningar som säljs. Jag tror inte en sekund på att gemene man går runt med en massa sökdata i ryggsäcken trots att man kan ett visst område. Jag har också svårt att tro att bara för att man är bäst på smide så är man också den ”som har kunskapen om era strategier” om det är SEO-strategi det handlar om.

    Visserligen kan jag tycka att det är bra att lära sig sökmotoroptimering och det kan man såklart ha en massa nytta av men att en VD automatiskt ska vara bäst på det har jag mycket svårt att tro.

    Jag har också svårt att tro att de 2-timmars kurser du ger ska kunna hjälpa något vidare annat än att du kan debitera en slant.

    Jag kanske låter onödigt hård men 2 timmars utbildning inom SEO är lite som en 2 timmars utbildning i stridsflyg, det kan säkert vara skoj men jag skulle aldrig sätta en med den utbildningen i förarstolen.

    Kommentar av Magnus

  3. En kombination kan vara bra, utbilda dig så mycket du kan/vill/hinner/orkar och hyr sen in en konsult som gör jobbet, på så sätt brukar man lättare kunna prata med konsulten och förstå det jobba han gör för dig.

    Kommentar av Joakim

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?