Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Måste alla länkar se likadana ut?

Länkar

En länkfråga: jag har läst på olika ställen att urlen måste se identisk ut för länkkraft, alltså att det är förödande att blanda länkar enligt exemplen:

  • http://www.mysite.se
  • http://www.mysite.se/
  • http://mysite.se
  • www.mysite.se

osv.  Stämmer det? Jag får inlänkar från bloggar, vilket jag är grymt glad över, men dom kör gärna / på slutet, vilket jag själv inte använt. Vilket sätt är bäst/sämst att skriva länkar på?

Lena

Sanningen är att det egentligen inte spelar så stor roll, trailing slash (alltså att sluta med/ ) eller inte gör så vitt jag vet ingen större skillnad, olika cms kommer hantera det lite olika. Det man kan göra är att antingen göra en 301 redirect som skickar besökare och sökmotorer till den url man vill ska gälla eller sätta Canonical-tagg. För www eller inte www så kan det skapa duplicate content, alltså att Google uppfattar att du har två olika siter med samma innehåll, en på huvuddomänen och en på subdomänen www. Nuförtiden är Google mycket bättre på att hantera det här men jag skulle ändå föreslå att du gör en 301 redirect på den ena till den andra (det går också att ställa in i Google webmaster tools vilken som ska gälla men redirect är att föredra).

Det är förstås svårt att styra vilka länkar man får men det går alltså att på den egna siten se till att de pekar rätt i alla fall.

Magnus

10 kommentarer

  1. Hej Magnus!
    Tack för ett snabbt och väldigt tydligt svar. Det kändes orimligt att försöka styra över hur andra personers länkar till min sida ser ut. Vilket faktiskt var vad en massa SEO-bloggar jag hittade via Google rekommenderade. Nu vet jag hur jag ska jobba vidare med länkar och att jag ska lägga till en 301 redirect. Väldigt värdefullt för mig!
    /Lena

    Kommentar av Lena

  2. Ser ofta att fel görs internt på sidan. Så det kan vara de första stället att gå igenom ordentligt.

    Kommentar av Markus Jalmerot

  3. Det har du helt klart rätt i, första steget är rimligtvis att leta rätt på länkar som pekar fel internt och rätta till dom.

    Kommentar av Magnus

  4. Rent spontant känns det som google borde värdera alla länkar likadant oavsett om dem avslutas med / eller inte då det är precis så som naturliga länkar skrivs. Logiskt sätt så borde ju en blandning vara bättre än när alla länkar är identiska just för att detta framgår som onaturliga länkar.

    Kommentar av Erik

  5. Jag undrar om det är någon skillnad på värdet i en länk till huvudsidan eller en undersida.
    t.ex. mysite.se/subpage.html

    Kommentar av LetIT

  6. Ja, det är det och de är olika bra beroende på vad du vill uppnå och hur situationen ser ut innan du får den. Generellt kan man säga att om du vill nå position på ett ord som kanske inte huvudsidan är bäst för så ska du se till att få länk till den sida som är bäst lämpad.

    Kommentar av Magnus

  7. all publicitet är bra publicitet heter det ju… Samma med länkar, alla länkar man kan få till sin blogg är ju bra…

    Kommentar av Reflekterat

  8. Min teori och linje här är att alltid försöka skapa så mycket diversitet som möjligt när det gäller backlinks, URL etc. Detta gäller då när man kör inlänkar i stor skala. Ska man bara skaffa 5-10 länkar är det nog mindre viktigt.

    Kommentar av Marcus Westberg

  9. Jag håller helt och hållet med dig Marcus, diversitet är lösningen men det spelar inte så stor roll (om det ens är möjligt) att få diversitet på 5 länkar.

    Kommentar av Magnus

  10. Tack för det, satt och letade efter info om just den biten. Så nu när jag sitter och bloggar, kommenterar så kvittar det då om jag kör min webplats med http eller bara med www?

    Kommentar av crille30

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner