Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Måste alla länkar se likadana ut?

Länkar

En länkfråga: jag har läst på olika ställen att urlen måste se identisk ut för länkkraft, alltså att det är förödande att blanda länkar enligt exemplen:

  • http://www.mysite.se
  • http://www.mysite.se/
  • http://mysite.se
  • www.mysite.se

osv.  Stämmer det? Jag får inlänkar från bloggar, vilket jag är grymt glad över, men dom kör gärna / på slutet, vilket jag själv inte använt. Vilket sätt är bäst/sämst att skriva länkar på?

Lena

Sanningen är att det egentligen inte spelar så stor roll, trailing slash (alltså att sluta med/ ) eller inte gör så vitt jag vet ingen större skillnad, olika cms kommer hantera det lite olika. Det man kan göra är att antingen göra en 301 redirect som skickar besökare och sökmotorer till den url man vill ska gälla eller sätta Canonical-tagg. För www eller inte www så kan det skapa duplicate content, alltså att Google uppfattar att du har två olika siter med samma innehåll, en på huvuddomänen och en på subdomänen www. Nuförtiden är Google mycket bättre på att hantera det här men jag skulle ändå föreslå att du gör en 301 redirect på den ena till den andra (det går också att ställa in i Google webmaster tools vilken som ska gälla men redirect är att föredra).

Det är förstås svårt att styra vilka länkar man får men det går alltså att på den egna siten se till att de pekar rätt i alla fall.

Magnus

10 kommentarer

  1. Hej Magnus!
    Tack för ett snabbt och väldigt tydligt svar. Det kändes orimligt att försöka styra över hur andra personers länkar till min sida ser ut. Vilket faktiskt var vad en massa SEO-bloggar jag hittade via Google rekommenderade. Nu vet jag hur jag ska jobba vidare med länkar och att jag ska lägga till en 301 redirect. Väldigt värdefullt för mig!
    /Lena

    Kommentar av Lena

  2. Ser ofta att fel görs internt på sidan. Så det kan vara de första stället att gå igenom ordentligt.

    Kommentar av Markus Jalmerot

  3. Det har du helt klart rätt i, första steget är rimligtvis att leta rätt på länkar som pekar fel internt och rätta till dom.

    Kommentar av Magnus

  4. Rent spontant känns det som google borde värdera alla länkar likadant oavsett om dem avslutas med / eller inte då det är precis så som naturliga länkar skrivs. Logiskt sätt så borde ju en blandning vara bättre än när alla länkar är identiska just för att detta framgår som onaturliga länkar.

    Kommentar av Erik

  5. Jag undrar om det är någon skillnad på värdet i en länk till huvudsidan eller en undersida.
    t.ex. mysite.se/subpage.html

    Kommentar av LetIT

  6. Ja, det är det och de är olika bra beroende på vad du vill uppnå och hur situationen ser ut innan du får den. Generellt kan man säga att om du vill nå position på ett ord som kanske inte huvudsidan är bäst för så ska du se till att få länk till den sida som är bäst lämpad.

    Kommentar av Magnus

  7. all publicitet är bra publicitet heter det ju… Samma med länkar, alla länkar man kan få till sin blogg är ju bra…

    Kommentar av Reflekterat

  8. Min teori och linje här är att alltid försöka skapa så mycket diversitet som möjligt när det gäller backlinks, URL etc. Detta gäller då när man kör inlänkar i stor skala. Ska man bara skaffa 5-10 länkar är det nog mindre viktigt.

    Kommentar av Marcus Westberg

  9. Jag håller helt och hållet med dig Marcus, diversitet är lösningen men det spelar inte så stor roll (om det ens är möjligt) att få diversitet på 5 länkar.

    Kommentar av Magnus

  10. Tack för det, satt och letade efter info om just den biten. Så nu när jag sitter och bloggar, kommenterar så kvittar det då om jag kör min webplats med http eller bara med www?

    Kommentar av crille30

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Google förändrar designen av hela serpen

Google förändrar designen för hur sidor presenteras i hela serpen. Förändringen, som vi redan sett på mobil under längre tid, rullas nu ut permanent till desktop. Det här får vissa konsekvenser för din SEO som du bör känna till.

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner