Sökmotorkonsult.se

Måste alla länkar se likadana ut?

Länkar

En länkfråga: jag har läst på olika ställen att urlen måste se identisk ut för länkkraft, alltså att det är förödande att blanda länkar enligt exemplen:

  • http://www.mysite.se
  • http://www.mysite.se/
  • http://mysite.se
  • www.mysite.se

osv.  Stämmer det? Jag får inlänkar från bloggar, vilket jag är grymt glad över, men dom kör gärna / på slutet, vilket jag själv inte använt. Vilket sätt är bäst/sämst att skriva länkar på?

Lena

Sanningen är att det egentligen inte spelar så stor roll, trailing slash (alltså att sluta med/ ) eller inte gör så vitt jag vet ingen större skillnad, olika cms kommer hantera det lite olika. Det man kan göra är att antingen göra en 301 redirect som skickar besökare och sökmotorer till den url man vill ska gälla eller sätta Canonical-tagg. För www eller inte www så kan det skapa duplicate content, alltså att Google uppfattar att du har två olika siter med samma innehåll, en på huvuddomänen och en på subdomänen www. Nuförtiden är Google mycket bättre på att hantera det här men jag skulle ändå föreslå att du gör en 301 redirect på den ena till den andra (det går också att ställa in i Google webmaster tools vilken som ska gälla men redirect är att föredra).

Det är förstås svårt att styra vilka länkar man får men det går alltså att på den egna siten se till att de pekar rätt i alla fall.

Magnus

Sidan är senast uppdaterad 2019-03-19

10 kommentarer

  1. Hej Magnus!
    Tack för ett snabbt och väldigt tydligt svar. Det kändes orimligt att försöka styra över hur andra personers länkar till min sida ser ut. Vilket faktiskt var vad en massa SEO-bloggar jag hittade via Google rekommenderade. Nu vet jag hur jag ska jobba vidare med länkar och att jag ska lägga till en 301 redirect. Väldigt värdefullt för mig!
    /Lena

    Kommentar av Lena

  2. Ser ofta att fel görs internt på sidan. Så det kan vara de första stället att gå igenom ordentligt.

    Kommentar av Markus Jalmerot

  3. Det har du helt klart rätt i, första steget är rimligtvis att leta rätt på länkar som pekar fel internt och rätta till dom.

    Kommentar av Magnus

  4. Rent spontant känns det som google borde värdera alla länkar likadant oavsett om dem avslutas med / eller inte då det är precis så som naturliga länkar skrivs. Logiskt sätt så borde ju en blandning vara bättre än när alla länkar är identiska just för att detta framgår som onaturliga länkar.

    Kommentar av Erik

  5. Jag undrar om det är någon skillnad på värdet i en länk till huvudsidan eller en undersida.
    t.ex. mysite.se/subpage.html

    Kommentar av LetIT

  6. Ja, det är det och de är olika bra beroende på vad du vill uppnå och hur situationen ser ut innan du får den. Generellt kan man säga att om du vill nå position på ett ord som kanske inte huvudsidan är bäst för så ska du se till att få länk till den sida som är bäst lämpad.

    Kommentar av Magnus

  7. all publicitet är bra publicitet heter det ju… Samma med länkar, alla länkar man kan få till sin blogg är ju bra…

    Kommentar av Reflekterat

  8. Min teori och linje här är att alltid försöka skapa så mycket diversitet som möjligt när det gäller backlinks, URL etc. Detta gäller då när man kör inlänkar i stor skala. Ska man bara skaffa 5-10 länkar är det nog mindre viktigt.

    Kommentar av Marcus Westberg

  9. Jag håller helt och hållet med dig Marcus, diversitet är lösningen men det spelar inte så stor roll (om det ens är möjligt) att få diversitet på 5 länkar.

    Kommentar av Magnus

  10. Tack för det, satt och letade efter info om just den biten. Så nu när jag sitter och bloggar, kommenterar så kvittar det då om jag kör min webplats med http eller bara med www?

    Kommentar av crille30

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?