Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nackdelar av webbhotell utanför Sverige?

Vinter i Sverige

Låt säga att man har en hemsida och vill synas just i Sverige. Är det då en nackdel att registrera sin domän på webbhotell beläget utanför Sverige?

Oskar

Det brukade vara viktigt med serverns placering men Google blir allt bättre på att hantera det. Google fattar att en site på svenska riktar sig mot svenskar på många olika sätt och serverns placering är bara en faktor. Det kan vara lite knivigt att få det att gå fort i början men långsiktigt tror jag (inte säker här som du märker för det är mycket knepigt att mäta då skillnaderna inte varit stora på mycket länge) inte att det gör någon vidare skillnad.

Om du å andra sidan vill skala upp och ha hundratals siter så skulle jag ändå föreslå svensk hosting eftersom det finns skalfördelar med det.

11 kommentarer

  1. Tack för svar.

    Skönt att höra att Google oftast kan bena ut detta på egen hand – åtminstone långsiktig tsom du säger.

    ”Hundratals siter” – måste man inte ha anställda eller leva i tusen år då? Har kring ett dussin och känner mig helt utarbetad…

    Kommentar av

    Oskar

  2. Vad menar du med att det finns ”skalfördelar” i Sverige? Om man behöver mycket resurser (webbhotell, vps:er, servrar osv) till en låg kostnad så ska man definitivt inte välja en svensk leverantör. De utländska aktörerna är billigare, bättre och ligger flera år före de svenska aktörerna (när man ser till tjänsteutbud, service, support osv).

    Den enda anledningen till att välja en svensk leverantör är om man vill ha support på svenska (eller svensk fakturering). I övrigt är utländska leverantörer alltid att föredra när det gäller webbhotell, vps:er och servrar.

  3. Oskar, det blir onekligen en del jobb redan när man kommer över 30-talet siter men det är fullt möjligt.

    Jonathan, menade faktiskt inte rent hostingmässigt utan SEO-mässigt. Det är inte konstigt i Googles ögon att du har en site hostad någon annan stans som ska synas i Sverige. Däremot börjar det bli konstigt om du har 100 siter som du länkat mellan på ett eller annat sätt och alla finns i Ungern men ska synas i Sverige.

    Kommentar av Magnus

  4. Funderade på just detta härom dagen och nu slipper jag söka vidare efter svaret, så tack för inlägget.

    Kommentar av

    Marcus

  5. Om man riktar in sig mot ett stort område säg hela Europa, Är det då en nackdel ur SEO värde att hosta den i Sverige ? Vad / vart skulle isofall vara bättre ?

    Kommentar av

    Mathias

  6. Då undrar jag lite vackert med hur du ser på det med att organisera ex, 30 domäner och alla är de svenska sidor. Är det då så pass viktigt att de ligger på olika svenska webbhotell under olika konton och om vi har den tanken att flera av domänerna ska vara sattelit sidor till din huvuddomän?

    Hoppas att frågan passar sig väl här. Tack för intressanta ämnen i sin vanliga ordning.

    Kommentar av

    Björn

  7. Om jag skulle bygga 30 siter som skulle fungerar som satelliter till en huvudsite eller om de på annat sätt skulle länka till varandra skulle jag inte lägga dem på samma webbhotell. Det fungerar nog fortfarande om du skulle ha alla på samma host men det är inte optimalt.

    Mathias, i det läge att du ska rikta dig internationellt finns faktiskt ingen optimal lösning. Välj den hosting som är smidigast. En lösning jag ibland använt är att faktiskt dela upp siten på olika toppdomäner för varje språk och sprida ut de olika sidorna men det blir en hel del administration om man vill täcka in ett stort antal länder.

    Kommentar av Magnus

  8. Tack för din fina info…

    Kommentar av

    Björn

  9. Samma problem här, har en svensk domän med svenska versionen av sajten på en server i Sverige och ska nu även ha en engelsk sajtvariant så jag tänkte köra den engelska på egen domän och egen server utomlands. Hade varit lättare administrativt att sköta allt från ett och samma ställe men jag hoppas det finns SEO-fördelar för mig med uppdelningen.

    Kommentar av

    Jole

  10. Jag har mina siter fördelade lite här och var, men föredrar att ha dem i Sverige helt klart, dels för att laddningstiderna blir snabbare, och för att kunna dra av kostnadera på momsen i företaget:)

    Kommentar av

    Philip

  11. Alla mina hemsidor ligger i USA, vare sig de är på svenska eller engelska! Fungerar minst sagt galant :)

    Kommentar av

    Nabil

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Från Google Marketing Live 2019

Google Marketing Live 2019

Googles stora marknadsföringskonferens Google Marketing Live har precis avslutats. Pineberry var på plats i San Francisco och i denna artikel sammanfattar vi våra intryck. Google Marketing Live är Googles stora årliga marknadsföringskonferens. I år samlades 6 000 av Googles viktigaste kunder och […]

YouTube SEO – 12 tips för att ranka högt på YouTube

Dominerar video i SERPen på dina viktigaste sökord? Då behöver du anpassa ditt innehåll för att bli en av de som rankar. I denna artikel går vi igenom YouTube SEO, och hur man rankar videos på Google.

Googlebot med javascript-kod i bakgrunden

Googlebot uppdateras till senaste versionen av Chrome

Googlebot har fått sig en välbehövlig uppdatering och kan nu rendera ut sidor på samma sätt som den senaste versionen av Google Chrome. Läs mer om vad detta betyder.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 49 av Sökpodden

#49 JavaScript SEO

I 49:e avsnitt av Sökpodden serveras JavaScript och SEO, hur du dokumenterar och följer upp SEO-förändringar. Avslutningsvis så snackar vi om Facebooks förändring av Relevance Score. Du lyssnar väl?

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner