Sökmotorkonsult.se

No-follow på satellitsidor?

Månen

Jag har en fråga gällande satellitsidor (observera, ej ”dörrsidor”). Jag har ett par satellitsidor med vad jag anser är kvalitativt innehåll – som sedan länkas till min huvudsida. Utöver det här har jag även en sida med ”Länktips” på satellitsidorna. De har jag dock satt som no-follow då de går till andras hemsidor.

Är det bra eller dåligt att ha no-follow? Sökmotorer kanske hellre vill att man ska länka till fler olika sidor än bara en? Eller förstör jag själva tanken med en satellitsida om jag tar bort no-follow?

Tack på förhand,
Sofie

Frågan är lite komplex men generellt så brukar jag avråda från nofollow. Det finns i mina ögon mycket få poänger med attributet, om du vill länka till något så gör det, om du inte vill så låt bli. Det är bra att länka till annat vettigt material från satellitsiten och inte bara sitt eget, det placerar den i en kontext. Däremot vill du nog undvika att länka till konkurrenter eller med ditt sökord som ankartext för att inte skapa onödigt friktion i ditt eget arbete.


Sidan är senast uppdaterad 2011-08-04

5 kommentarer

  1. Kunde inte sagt det bättre själv!

    Kommentar av Webbdo

  2. Ett bra generellt tips är ju att placera länken till den egna sidan bland andra relevanta länkar till sidor med hög auktoritet, exv en wiki på ämnet.

    Kommentar av Jonas

  3. Jag skulle använt mig av follow-länkar om det inte rör sig om direkta konkurrenter i serpen.

    Kommentar av Viktor

  4. Jag anser också att nofollow är en tag som ska användas med sparsamhet. Att den finns överhuvudtaget är nog framförallt för att man ska kunna skriva om en ”dålig site” utan att ge länkkraft till densamme.

    Tror inte man ska använda taggen i sin seo-strategi. Vi vet ju att många har använt taggen på intern länkning men detta är ju inte längre effektivt då google gjort om reglerna för detta. Detta tycker jag visar att Google inte vill att den ska användas på detta sätt.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?