Sökmotorkonsult.se

Nytta av flera domäner?

Kommer vi bättre till på google om vi har fler domännamn med ”sökord.xx” som pekar till vår huvudsajt?

Mvh Anna

I de allra flesta fall spelar detta ingen som helst roll för Google. En domän som aldrig haft eget innehåll och som pekas till siten ger inga fördelar alls. Den kan ge lite nackdelar om det görs på fel sätt, det är viktigt att den pekar med 301 redirect annars kan den ge upphov till duplicate content.

Om domänen tidigare varit en egen site som har inlänkar och har blivit indexerad av Google så kan det däremot ge lite fördelar. Om domänen pekas på rätt sätt (301) så kommer dessa inlänkar räknas som att de pekade direkt till siten och därför ge kraft och förhoppningsvis positioner.

Huvudanledningen till att det fungerar så här är att antalet domäner som pekar till siten spelar mycket liten eller ingen som helst roll för vilken kvalitet siten är av. Dessutom så vet ju Google inte ens om att de finns.

Sidan är senast uppdaterad 2009-03-30

2 kommentarer

  1. Var med och lade upp en internetmarknadsförings strategi för ett företag här om dagen, de hade många väldigt bra domäner för deras bransch men inte lagt upp en sida med innehåll på domänen. Vi kom överens om att ha en infosida om resp. område och en länk till företagets sida. En väldigt effektiv strategi där dina sidor båda indexeras av Google och leder till trafik till din stora hemsida.

    Kan vara en strategi att prova.

    Kommentar av Sam

  2. Du har helt rätt Sam, det kan vara en mycket effektiv strateg, både för att driva trafik och för att ta positioner på huvudsiten. Man får ju bra relaterade inlänkar.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.