Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nytta av flera domäner?

Kommer vi bättre till på google om vi har fler domännamn med ”sökord.xx” som pekar till vår huvudsajt?

Mvh Anna

I de allra flesta fall spelar detta ingen som helst roll för Google. En domän som aldrig haft eget innehåll och som pekas till siten ger inga fördelar alls. Den kan ge lite nackdelar om det görs på fel sätt, det är viktigt att den pekar med 301 redirect annars kan den ge upphov till duplicate content.

Om domänen tidigare varit en egen site som har inlänkar och har blivit indexerad av Google så kan det däremot ge lite fördelar. Om domänen pekas på rätt sätt (301) så kommer dessa inlänkar räknas som att de pekade direkt till siten och därför ge kraft och förhoppningsvis positioner.

Huvudanledningen till att det fungerar så här är att antalet domäner som pekar till siten spelar mycket liten eller ingen som helst roll för vilken kvalitet siten är av. Dessutom så vet ju Google inte ens om att de finns.

2 kommentarer

  1. Var med och lade upp en internetmarknadsförings strategi för ett företag här om dagen, de hade många väldigt bra domäner för deras bransch men inte lagt upp en sida med innehåll på domänen. Vi kom överens om att ha en infosida om resp. område och en länk till företagets sida. En väldigt effektiv strategi där dina sidor båda indexeras av Google och leder till trafik till din stora hemsida.

    Kan vara en strategi att prova.

    Kommentar av

    Sam

  2. Du har helt rätt Sam, det kan vara en mycket effektiv strateg, både för att driva trafik och för att ta positioner på huvudsiten. Man får ju bra relaterade inlänkar.

    Kommentar av

    Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner