Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nytta av flera domäner?

Kommer vi bättre till på google om vi har fler domännamn med ”sökord.xx” som pekar till vår huvudsajt?

Mvh Anna

I de allra flesta fall spelar detta ingen som helst roll för Google. En domän som aldrig haft eget innehåll och som pekas till siten ger inga fördelar alls. Den kan ge lite nackdelar om det görs på fel sätt, det är viktigt att den pekar med 301 redirect annars kan den ge upphov till duplicate content.

Om domänen tidigare varit en egen site som har inlänkar och har blivit indexerad av Google så kan det däremot ge lite fördelar. Om domänen pekas på rätt sätt (301) så kommer dessa inlänkar räknas som att de pekade direkt till siten och därför ge kraft och förhoppningsvis positioner.

Huvudanledningen till att det fungerar så här är att antalet domäner som pekar till siten spelar mycket liten eller ingen som helst roll för vilken kvalitet siten är av. Dessutom så vet ju Google inte ens om att de finns.

2 kommentarer

  1. Var med och lade upp en internetmarknadsförings strategi för ett företag här om dagen, de hade många väldigt bra domäner för deras bransch men inte lagt upp en sida med innehåll på domänen. Vi kom överens om att ha en infosida om resp. område och en länk till företagets sida. En väldigt effektiv strategi där dina sidor båda indexeras av Google och leder till trafik till din stora hemsida.

    Kan vara en strategi att prova.

    Kommentar av

    Sam

  2. Du har helt rätt Sam, det kan vara en mycket effektiv strateg, både för att driva trafik och för att ta positioner på huvudsiten. Man får ju bra relaterade inlänkar.

    Kommentar av

    Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Automatiska händelser på Facebook

Automatiska händelser på Facebook kan hjälpa dig att spåra händelser utan ytterligare implementering av pixlar. I följande artikel går vi igenom när detta kan vara ett bra alternativt, eller mindre bra att använda sig av.

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter rulla ut mobile first indexing. I förra veckan kom den största flytten av sajter till mobile first indexing vi sett hittills. Läs vår lägesuppdatering och vad du behöver ha koll på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 42 av Sökpodden

#42 Länkskatt

Vad innebär EUs nya länkskatt? Vad är en bra ROAS? Finns det billiga klick på Facebook? Detta är några av frågorna som vi ställer i detta septemberavsnitt av Sökpodden. Lyssna gärna!

Emarketer Amazon 3e storst

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Amazons annonsplattform fortsätter att göra framsteg. Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon nu gått om Microsoft och är den tredje största annonsplattformen i USA. Endast giganterna Google och Facebook är större. Kommer även Amazons annonsplattform bli något att räkna med i Sverige när e-handelsjätten lanserar här?

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner