Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Nytta av flera domäner?

Kommer vi bättre till på google om vi har fler domännamn med ”sökord.xx” som pekar till vår huvudsajt?

Mvh Anna

I de allra flesta fall spelar detta ingen som helst roll för Google. En domän som aldrig haft eget innehåll och som pekas till siten ger inga fördelar alls. Den kan ge lite nackdelar om det görs på fel sätt, det är viktigt att den pekar med 301 redirect annars kan den ge upphov till duplicate content.

Om domänen tidigare varit en egen site som har inlänkar och har blivit indexerad av Google så kan det däremot ge lite fördelar. Om domänen pekas på rätt sätt (301) så kommer dessa inlänkar räknas som att de pekade direkt till siten och därför ge kraft och förhoppningsvis positioner.

Huvudanledningen till att det fungerar så här är att antalet domäner som pekar till siten spelar mycket liten eller ingen som helst roll för vilken kvalitet siten är av. Dessutom så vet ju Google inte ens om att de finns.

2 kommentarer

  1. Var med och lade upp en internetmarknadsförings strategi för ett företag här om dagen, de hade många väldigt bra domäner för deras bransch men inte lagt upp en sida med innehåll på domänen. Vi kom överens om att ha en infosida om resp. område och en länk till företagets sida. En väldigt effektiv strategi där dina sidor båda indexeras av Google och leder till trafik till din stora hemsida.

    Kan vara en strategi att prova.

    Kommentar av

    Sam

  2. Du har helt rätt Sam, det kan vara en mycket effektiv strateg, både för att driva trafik och för att ta positioner på huvudsiten. Man får ju bra relaterade inlänkar.

    Kommentar av

    Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Marie Fernholm, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede i Sökpodden avsnitt 38

#38 Zuckerbergs hotell

Ingen kan väl ha missat de senaste veckornas artiklar om Facebook och Cambridge Analytica-skandalen. I avsnitt 38 av Sökpodden börjar vi såklart i denna soppa. Därefter dyker vi ner i ämnet SEO och hosting för att sist men inte minst prata om varför dynamiska annonser på Facebook blivit en sådan stor och effektiv funktion för många annonsörer.

Vyfilter i Google Analytics

Vyfilter i Google Analytics

I Google Analytics går det att applicera filter på vynivå. Vyfilter används för att filtrera och ändra data innan det når våra rapporter. Vi går här igenom vilka för- och nackdelar det finns samt att vi ger några exempel på vyfilter som alla med ett Google Analytics-konto bör fundera på att implementera.

GoogleCoin kryptovaluta

Google lanserar sin egen kryptovaluta – GCoin

Efter mycket hemlighetsmakeri och en hel del rykten släpper nu Google årets största Google-nyhet; i sommar kommer Googles egna kryptovaluta GCoin. Detta för att konkurrera med kryptovalutor som BitCoin, OneCoin och Ethereum. Det hela började med att Google i mars […]

Instagram bilder

Instagrambilder 2018 – så får du rätt storlek!

Instagram är en visuell plattform, använder du den optimala storleken på dina Instagrambilder? Vi går igenom Instagrams bildstorlekarna och tips och tricks som hjälper dig lyckas med Instagram! Om du vill nå ut till många kan Instagram vara en lämplig […]

Viktor Calmhede, Simon Davidsson och Michael Wahlgren i Sökpodden avsnitt 37

#37 Googles ansvar

Så var det äntligen dags för denna månads avsnitt av Sökpodden. Denna gång inleder vi med den stora debatten kring Googles ansvar, vi dyker ned i vanliga missförstånd om SEO och så avslutar med en diskussion om annonsväxling på Google AdWords. Lyssna nu!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner