Sökmotorkonsult.se

PageRank värdefullt idag?

Pagerank-map

Hej, Vad anser ni att ”page rank” har för betydelse idag?

Mvh Ludvig

Om vi tittar på vad PageRank faktiskt är så blir det tydligare, PageRank mäter inlänkar från andra siter med PageRank. I princip kan man räkna ut hur många PageRank 1 länkar det krävs för att skapa en PR 6 eller 7 eller vad som helst, det finns lite tabeller över det (det stämmer inte helt så tabellerna är inte helt tillförlitliga men jag kan publicera ett exempel).

PR Länkar Länkar Länkar Länkar Länkar Länkar
för PR3 för PR4 för PR5 för PR6 för PR7 för PR8
1 555 3,055 16,803 92,414 508,277 2,795,522
2 101 555 3,055 16,803 92,414 508,277
3 18.5 101 555 3,055 16,803 92,414
4 3.5 18.5 101 555 3,055 16,803
5 1 3.5 18.5 101 555 3,055
6 0.5 1 3.5 18.5 101 555
7 0.5 0.5 1 3.5 18.5 101
8 0.5 0.5 0.5 1 3.5 18.5
9 0.5 0.5 0.5 0.5 1 3.5
10 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5 1

Tabellen är lånad från Kenkai.

PageRank beräknas mer eller mindre momentant nu för tiden och det du ser i Google Toolbar är en snapshot av den faktiskta PR:en som kan vara upp till 4 månader gammal, det sker en export av data till Toolbaren ungefär en gång varje kvartal.

Från början var PageRank en otroligt viktig del av hur Google fungerade men idag har mycket av det som publicerades ändrats. Om du vill läsa om hur algoritmen ser ut är det artikeln The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine som gäller. Herrarna Brin och Page skapade ju faktistk Google på universitetet så hur man räknar ut PageRank är känt.

Hur jag ser på PageRank idag

Jag använder mig faktiskt knappt alls av PageRank i mitt arbete men man kan göra det. Det är viktigt att veta vad man får reda på av PageRank och det är just det tabellen visar, du vet vad det finns för inlänkar till den site du tittar på. PageRank säger däremot mycket lite om hur siten placerar sig i sökresultaten.

Om man använder PageRank som en indikation på hur mycket inlänkar det finns så fungerar det ganska bra, det gäller bara att inte läsa in för mycket i siffran.

Sidan är senast uppdaterad 2022-03-04

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?