Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Risker med omfattande uppdatering av webbsidan?

Lyftkran - bra när du bygger om

Låt säga att ens webbsida har en topplacering i Google, men att sidan skulle må bra av en omfattande uppdatering – ny design, omstrukturering av en del av innehållet etc.

Är detta något som, kort- eller långsiktigt, brukar påverka sidans ranking på sökresultaten. Eller är inte Google särskilt känslig för denna sorts förändringar?

Oscar

Det finns helt klart risker när man gör förändringar, särskilt om det handlar om att flytta på innehåll eller ändra den interna länkstrukturen. Kortsiktigt så kan det svänga till oavsett hur bra man gör förändringarna medan långsiktigt ska (det finns alltid en viss risk ändå) det inte vara någon fara om det görs på rätt sätt.

En intressant fråga som man kan ställa här är om man ska göra alla förändringar på en gång. Jag pratade med Jonas Orvarsson om det här för inte så länge sen, för er som inte vet vem det är så är han en av Sveriges bättre sökmotoroptimerare. Jonas åsikt är att man alltid ska göra förändringarna en liten del i taget och anledningen är enkel, man drar ut på det så att Google lätt hinner med i svängarna. Det kan förstås finnas anledning, som ligger utanför sökmotoroptimering, att göra förändringarna alla på en gång. Man kanske vill göra en stor återlansering av siten eller så kan det finnas praktiska anledningar.

Om det är en stor site med mycket trafik skulle jag nästan föreslå att du tar hjälp av en sökmotorkonsult, det kan lätt bli ganska komplext om man inte gjort det några gånger. Visserligen går det mesta att rätta till i efterhand men det är ju tråkigt att sumpa trafiken även om det bara är för ett kort tag.

Till sist skulle jag säga att en ombyggnation nästan alltid är något positivt, även om siten inte blir bättre ur SEO-perspektiv så verkar det som att så länge den inte blir sämre tycker Google att det är något bra.

5 kommentarer

  1. Behövs nästan lite uppdateringar av designelement på sidan emellanåt för att läsarna inte ska tycka det är allt för tråkigt att komma tillbaka. Fullständig ombyggnad kan också vara trevligt – men fler risker om man inte är noggrann.

    Kommentar av

    Markus Jalmerot

  2. En till stor fördel med att dela upp större förändringar är att du kan enklare dokumentera och se exakt vad som påverkar positivt resp negativt – och lära dig av det tills nästa gång. Kanske gör du då helt tvärtom/omvänd ordning etc när du sett hur Google hanterar vissa förändringar?

    Sen är det skillnad att ändra saker på sitt lilla hobbyprojekt och en site som är t.ex. top5000 på Alexa..

    Kommentar av

    Jonas Orvarsson

  3. Tack för uttömmande svar och kommentarer. Hade faktiskt funderingar på att göra en succesiv uppdatering, i den mån det är möjligt och kanske tar jag nu och prövar det – utan för mycket omkastningar i innehåll och länkstruktur då vilket nämndes som lite farligt.

    Oscar

    Kommentar av

    Oscar

  4. Har för en månad sedan byggd om en sida från html till php. Nu med admin och kundinloggning, som inte funnits tidigare. Efter en månad har google uppfattad den nya sidan och placeringar har inte alls tappats.

    Kommentar av

    Tommy Swing

  5. Jag har precis bytt webbutiksleverantör. Och var inför bytet klart orolig för hur Google skulle reagera. Jag halkade ner några positioner, men räknar med att vara tillbaka igen om en månad eller så. När Google indexerat upp alla sidor och jag hunnit fixa lite djuplänkar. Så nu kan jag pusta ut.

    Kommentar av

    Lena

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner