Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Risker med omfattande uppdatering av webbsidan?

Lyftkran - bra när du bygger om

Låt säga att ens webbsida har en topplacering i Google, men att sidan skulle må bra av en omfattande uppdatering – ny design, omstrukturering av en del av innehållet etc.

Är detta något som, kort- eller långsiktigt, brukar påverka sidans ranking på sökresultaten. Eller är inte Google särskilt känslig för denna sorts förändringar?

Oscar

Det finns helt klart risker när man gör förändringar, särskilt om det handlar om att flytta på innehåll eller ändra den interna länkstrukturen. Kortsiktigt så kan det svänga till oavsett hur bra man gör förändringarna medan långsiktigt ska (det finns alltid en viss risk ändå) det inte vara någon fara om det görs på rätt sätt.

En intressant fråga som man kan ställa här är om man ska göra alla förändringar på en gång. Jag pratade med Jonas Orvarsson om det här för inte så länge sen, för er som inte vet vem det är så är han en av Sveriges bättre sökmotoroptimerare. Jonas åsikt är att man alltid ska göra förändringarna en liten del i taget och anledningen är enkel, man drar ut på det så att Google lätt hinner med i svängarna. Det kan förstås finnas anledning, som ligger utanför sökmotoroptimering, att göra förändringarna alla på en gång. Man kanske vill göra en stor återlansering av siten eller så kan det finnas praktiska anledningar.

Om det är en stor site med mycket trafik skulle jag nästan föreslå att du tar hjälp av en sökmotorkonsult, det kan lätt bli ganska komplext om man inte gjort det några gånger. Visserligen går det mesta att rätta till i efterhand men det är ju tråkigt att sumpa trafiken även om det bara är för ett kort tag.

Till sist skulle jag säga att en ombyggnation nästan alltid är något positivt, även om siten inte blir bättre ur SEO-perspektiv så verkar det som att så länge den inte blir sämre tycker Google att det är något bra.

5 kommentarer

  1. Behövs nästan lite uppdateringar av designelement på sidan emellanåt för att läsarna inte ska tycka det är allt för tråkigt att komma tillbaka. Fullständig ombyggnad kan också vara trevligt – men fler risker om man inte är noggrann.

    Kommentar av Markus Jalmerot

  2. En till stor fördel med att dela upp större förändringar är att du kan enklare dokumentera och se exakt vad som påverkar positivt resp negativt – och lära dig av det tills nästa gång. Kanske gör du då helt tvärtom/omvänd ordning etc när du sett hur Google hanterar vissa förändringar?

    Sen är det skillnad att ändra saker på sitt lilla hobbyprojekt och en site som är t.ex. top5000 på Alexa..

    Kommentar av Jonas Orvarsson

  3. Tack för uttömmande svar och kommentarer. Hade faktiskt funderingar på att göra en succesiv uppdatering, i den mån det är möjligt och kanske tar jag nu och prövar det – utan för mycket omkastningar i innehåll och länkstruktur då vilket nämndes som lite farligt.

    Oscar

    Kommentar av Oscar

  4. Har för en månad sedan byggd om en sida från html till php. Nu med admin och kundinloggning, som inte funnits tidigare. Efter en månad har google uppfattad den nya sidan och placeringar har inte alls tappats.

    Kommentar av Tommy Swing

  5. Jag har precis bytt webbutiksleverantör. Och var inför bytet klart orolig för hur Google skulle reagera. Jag halkade ner några positioner, men räknar med att vara tillbaka igen om en månad eller så. När Google indexerat upp alla sidor och jag hunnit fixa lite djuplänkar. Så nu kan jag pusta ut.

    Kommentar av Lena

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner