Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Risker med omfattande uppdatering av webbsidan?

Lyftkran - bra när du bygger om

Låt säga att ens webbsida har en topplacering i Google, men att sidan skulle må bra av en omfattande uppdatering – ny design, omstrukturering av en del av innehållet etc.

Är detta något som, kort- eller långsiktigt, brukar påverka sidans ranking på sökresultaten. Eller är inte Google särskilt känslig för denna sorts förändringar?

Oscar

Det finns helt klart risker när man gör förändringar, särskilt om det handlar om att flytta på innehåll eller ändra den interna länkstrukturen. Kortsiktigt så kan det svänga till oavsett hur bra man gör förändringarna medan långsiktigt ska (det finns alltid en viss risk ändå) det inte vara någon fara om det görs på rätt sätt.

En intressant fråga som man kan ställa här är om man ska göra alla förändringar på en gång. Jag pratade med Jonas Orvarsson om det här för inte så länge sen, för er som inte vet vem det är så är han en av Sveriges bättre sökmotoroptimerare. Jonas åsikt är att man alltid ska göra förändringarna en liten del i taget och anledningen är enkel, man drar ut på det så att Google lätt hinner med i svängarna. Det kan förstås finnas anledning, som ligger utanför sökmotoroptimering, att göra förändringarna alla på en gång. Man kanske vill göra en stor återlansering av siten eller så kan det finnas praktiska anledningar.

Om det är en stor site med mycket trafik skulle jag nästan föreslå att du tar hjälp av en sökmotorkonsult, det kan lätt bli ganska komplext om man inte gjort det några gånger. Visserligen går det mesta att rätta till i efterhand men det är ju tråkigt att sumpa trafiken även om det bara är för ett kort tag.

Till sist skulle jag säga att en ombyggnation nästan alltid är något positivt, även om siten inte blir bättre ur SEO-perspektiv så verkar det som att så länge den inte blir sämre tycker Google att det är något bra.

5 kommentarer

  1. Behövs nästan lite uppdateringar av designelement på sidan emellanåt för att läsarna inte ska tycka det är allt för tråkigt att komma tillbaka. Fullständig ombyggnad kan också vara trevligt – men fler risker om man inte är noggrann.

    Kommentar av Markus Jalmerot

  2. En till stor fördel med att dela upp större förändringar är att du kan enklare dokumentera och se exakt vad som påverkar positivt resp negativt – och lära dig av det tills nästa gång. Kanske gör du då helt tvärtom/omvänd ordning etc när du sett hur Google hanterar vissa förändringar?

    Sen är det skillnad att ändra saker på sitt lilla hobbyprojekt och en site som är t.ex. top5000 på Alexa..

    Kommentar av Jonas Orvarsson

  3. Tack för uttömmande svar och kommentarer. Hade faktiskt funderingar på att göra en succesiv uppdatering, i den mån det är möjligt och kanske tar jag nu och prövar det – utan för mycket omkastningar i innehåll och länkstruktur då vilket nämndes som lite farligt.

    Oscar

    Kommentar av Oscar

  4. Har för en månad sedan byggd om en sida från html till php. Nu med admin och kundinloggning, som inte funnits tidigare. Efter en månad har google uppfattad den nya sidan och placeringar har inte alls tappats.

    Kommentar av Tommy Swing

  5. Jag har precis bytt webbutiksleverantör. Och var inför bytet klart orolig för hur Google skulle reagera. Jag halkade ner några positioner, men räknar med att vara tillbaka igen om en månad eller så. När Google indexerat upp alla sidor och jag hunnit fixa lite djuplänkar. Så nu kan jag pusta ut.

    Kommentar av Lena

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner