Sökmotorkonsult.se

SEO för Webshop

Hur skall man göra för att få upp besökarantalet, när man har en webshop? Vi har ju mest bilder, lite text. Vi säljer ju produkter, då vill man ju inte skriva memoarer.

Mvh Mike

Det här är en väldigt vanlig sits för e-handlare, man sitter med massor, kanske tusentals produkter och det är i princip omöjligt att skriva ingående beskrivningar av samtliga. Mitt råd är nog att försöka få till så mycket unik text om produkterna som möjligt, bara någon rad med text kan göra stor skillnad om alternativet är ingen text.

Rent generellt om man ska göra seo för en webshop så beror möjligheterna väldigt mycket på vilken e-handelslösning du har. En del är uppbyggda i frames (något som fortfarande är ganska vanligt bland svenska webshoppar) och då har man minst sagt motvind.

I de flesta fall handlar det om att det är ded enskilda produkterna som är bäst att försöka nå resultat med, då handlar det mycket om hur du sorterar dem i shoppen. Vilken struktur/hierarki har du på sidorna, kan du underlätta för Google att spindla produkterna? Det är alltid svårt att säga generellt eftersom det söks så olika beroende på vilken typ av produkter det är men jag brukar iaf starta med att se till att det finns sortering på märke och produkt. Om du säljer datortillbehör skulle det alltså resultera i att från startsidan kan du som besökare välja att gå vägen Grafikkort (där välja bland alla grafikkort som finns) till det grafikkortet du vill ha eller vägen Asus (där välja bland alla deras produkter) och sen till samma grafikkort.

Nästa steg är att se över produktsidorna för deras specifika on page optimering, har de rubriker på rätt sätt, har de titel och alt-texter rätt osv. Det är viktigt att det här fungerar bra och automatiskt för att få upp nivån om man har tusentals produkter. Prova använda vårt verktyg för att få lite fingervisningar.

Efter det behövs länkar till shoppen, du behöver på ett eller annat sätt se till att folk länkar till produkterna, kategorisidorna och produkterna. Det finns många olika sätt att skaffa länkar.

/Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

iOS 14 frossa på börsen

iOS 14-frossa på börsen

Det är inte varje dag vi skriver om aktierapporter här på bloggen. Men Facebooks Q3-rapport ger intressanta insikter till oss marknadsförare kring hur Facebook ser på iOS 14-uppdateringen och vad de kommer göra härnäst.

Stark av backlinks

Anders Norén starkare än Google?

Enligt Ahrefs är andersnoren.se starkare än självaste Google. Kan detta verkligen stämma? Vad bygger Ahrefs data på? Vi tittar närmare på sambandet mellan backlinks och domänstyrka. Den 16 maj 2010 började en legend skapas. Anders Norén publicerade sin första artikel […]

Google lanserar infinite scroll

Google lanserar infinite scroll på mobilen

Infinite scroll är på väg till de mobila sökresultaten. Hur kommer denna nyhet påverka sidor som i dag rankar på sida två på Google? Eventuellt innebär det att dessa sidor kan vänta sig lite mer klick.

Amazon ads

Amazon Ads lanserat i Sverige

För ett tag sedan lanserade Amazon Prime vilket bland annat innebar snabbare leveranser för dig som köpare. Nu drygt 1 månad senare är den sista pusselbiten lagd och vi kan vi äntligen dela nyheten att Amazon Ads har släppts i […]

Title link

Title link

Senaste tidens titelkaos i sökresultaten har knappt gått att missa. Vi har skrivit om det här och vi snackade även om det i senaste avsnittet av Sökpodden. Google har på slutet publicerat hjälpdokument kring hur man som sajtägare kan kontrollera […]