Sökmotorkonsult.se

Subdomäner eller kataloger?

katalog

Hej!

Normalt jobbar jag med www.res.se som byggs om för bättre SEO med rena url:er m.m. Men samtidigt sitter jag med ett annat projekt i form av en ny sajt inom resor i samarbete med en rad partners. Är det bäst med en domän med kataloger eller subdomäner per destination eller typ, till exempel www.sajt.se/kryssningar, eller att skapa ett länknätverk med underdomäner, ”egna sajter” till exempel www.kryssningar.sajt.se?

Tacksam för svar
Mvh
/Nils

Hej, Nils!

Det är nästan alltid bättre att använda kataloger, då du ärver styrka bättre inom siten än till subdomäner som nästan behandlas på samma sätt som andra domäner av Google. Det finns några undantag men jag tycker att om man inte är hundra procent säker så ska man satsa på kataloger.

De undantag som finns är när du vet att du ändå kommer ta förstaposition på de viktiga sökorden och istället vill dominera även resten av sökningen. Genom att arbeta med subdomäner och innehåll på andra domäner kan man då fylla hela, eller stora delar, av första sidan i sökresultatet. Det andra undantaget är när du vet att du inte på något som helst vis kommer få inlänkar till siten, då kan det vara vettigt att dela upp innehållet på flera olika ställen för att försöka skapa någon sorts intrinsisk kraft.

/Magnus

Sidan är senast uppdaterad 2022-05-03

2 kommentarer

  1. Tack för snabbt och bra svar!
    Nils

    Kommentar av Nils

  2. Såg att du nämnde sökordsanalys men för en oinvigd kan det kanske vara värt att utveckla begreppet. Om målet är många besökare som man vill styra att utföra något är detta kanske ett avgörande arbete. Är man bara ute efter att sälja in SEO och få kunden nöjd för att sökorden leder till topp tio i serpen kanske det är mindre viktigt. Utifrån min erfarenhet har jag sett att huvudsökorden kanske står för 20-30% av trafiken från Google (organic) medans enstaka sökord med anknytning till sökordet står för minst lika mycket trafik. Så det jag vill säga är att man bör skaffa sig en tydlig målbild av vad man vill uppnå, vara kretativ och använda de verktyg google tillhandahåller för att testa av vilka ord och begrepp som används.

    Kommentar av Netifiera

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?