
Hej!
Normalt jobbar jag med www.res.se som byggs om för bättre SEO med rena url:er m.m. Men samtidigt sitter jag med ett annat projekt i form av en ny sajt inom resor i samarbete med en rad partners. Är det bäst med en domän med kataloger eller subdomäner per destination eller typ, till exempel www.sajt.se/kryssningar, eller att skapa ett länknätverk med underdomäner, ”egna sajter” till exempel www.kryssningar.sajt.se?
Tacksam för svar
Mvh
/Nils
Hej, Nils!
Det är nästan alltid bättre att använda kataloger, då du ärver styrka bättre inom siten än till subdomäner som nästan behandlas på samma sätt som andra domäner av Google. Det finns några undantag men jag tycker att om man inte är hundra procent säker så ska man satsa på kataloger.
De undantag som finns är när du vet att du ändå kommer ta förstaposition på de viktiga sökorden och istället vill dominera även resten av sökningen. Genom att arbeta med subdomäner och innehåll på andra domäner kan man då fylla hela, eller stora delar, av första sidan i sökresultatet. Det andra undantaget är när du vet att du inte på något som helst vis kommer få inlänkar till siten, då kan det vara vettigt att dela upp innehållet på flera olika ställen för att försöka skapa någon sorts intrinsisk kraft.
/Magnus
Sidan är senast uppdaterad 2022-05-03
Tack för snabbt och bra svar!
Nils
Såg att du nämnde sökordsanalys men för en oinvigd kan det kanske vara värt att utveckla begreppet. Om målet är många besökare som man vill styra att utföra något är detta kanske ett avgörande arbete. Är man bara ute efter att sälja in SEO och få kunden nöjd för att sökorden leder till topp tio i serpen kanske det är mindre viktigt. Utifrån min erfarenhet har jag sett att huvudsökorden kanske står för 20-30% av trafiken från Google (organic) medans enstaka sökord med anknytning till sökordet står för minst lika mycket trafik. Så det jag vill säga är att man bör skaffa sig en tydlig målbild av vad man vill uppnå, vara kretativ och använda de verktyg google tillhandahåller för att testa av vilka ord och begrepp som används.