Sökmotorkonsult.se

Subdomäner eller Kataloger

Hej
Normalt jobbar jag med www.res.se som byggs om för bättre seo med rena url:er mm. Men samtidigt sitter jag med ett annat projekt i form av en ny sajt inom resor i samarbete med en rad partners. Är det bäst med en domän med kataloger eller subdomäner per destination eller typ. exempel. www.sajt.se/kryssningar eller skapa ett länknätverk med underdomäner, ”egna sajter” exempel: www.kryssningar.sajt.se

Tacksam för svar
Mvh
Nils

Det är nästan alltid bättre att använda kataloger, du ärver styrka bättre inom siten än till subdomäner som nästan behandlas på samma sätt som andra domäner av Google. Det finns lite undantag men jag tycker att om man inte är hundra procent säker så ska man satsa på kataloger.

De undantag som jag tycker finns är när du vet att du ändå kommer ta förstaposition på de viktiga sökorden och istället vill dominera även resten av sökningen. Genom att arbeta med subdomäner och innehåll på andra domäner kan man då fylla hela, eller stora delar, av första sidan i sökresultatet. Det andra undantaget är när du vet att du inte på något som helst vis kommer få inlänkar till siten, då kan det vara vettigt att dela upp innehållet på flera olika ställen för att försöka skapa någon sorts intrinsisk kraft.

Magnus

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

2 kommentarer

  1. Tack för snabbt och bra svar!
    Nils

    Kommentar av Nils

  2. Såg att du nämnde sökordsanalys men för en oinvigd kan det kanske vara värt att utveckla begreppet. Om målet är många besökare som man vill styra att utföra något är detta kanske ett avgörande arbete. Är man bara ute efter att sälja in SEO och få kunden nöjd för att sökorden leder till topp tio i serpen kanske det är mindre viktigt. Utifrån min erfarenhet har jag sett att huvudsökorden kanske står för 20-30% av trafiken från Google (organic) medans enstaka sökord med anknytning till sökordet står för minst lika mycket trafik. Så det jag vill säga är att man bör skaffa sig en tydlig målbild av vad man vill uppnå, vara kretativ och använda de verktyg google tillhandahåller för att testa av vilka ord och begrepp som används.

    Kommentar av Netifiera

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?