Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Subdomäner eller Kataloger

Hej
Normalt jobbar jag med www.res.se som byggs om för bättre seo med rena url:er mm. Men samtidigt sitter jag med ett annat projekt i form av en ny sajt inom resor i samarbete med en rad partners. Är det bäst med en domän med kataloger eller subdomäner per destination eller typ. exempel. www.sajt.se/kryssningar eller skapa ett länknätverk med underdomäner, ”egna sajter” exempel: www.kryssningar.sajt.se

Tacksam för svar
Mvh
Nils

Det är nästan alltid bättre att använda kataloger, du ärver styrka bättre inom siten än till subdomäner som nästan behandlas på samma sätt som andra domäner av Google. Det finns lite undantag men jag tycker att om man inte är hundra procent säker så ska man satsa på kataloger.

De undantag som jag tycker finns är när du vet att du ändå kommer ta förstaposition på de viktiga sökorden och istället vill dominera även resten av sökningen. Genom att arbeta med subdomäner och innehåll på andra domäner kan man då fylla hela, eller stora delar, av första sidan i sökresultatet. Det andra undantaget är när du vet att du inte på något som helst vis kommer få inlänkar till siten, då kan det vara vettigt att dela upp innehållet på flera olika ställen för att försöka skapa någon sorts intrinsisk kraft.

Magnus

2 kommentarer

  1. Tack för snabbt och bra svar!
    Nils

    Kommentar av Nils

  2. Såg att du nämnde sökordsanalys men för en oinvigd kan det kanske vara värt att utveckla begreppet. Om målet är många besökare som man vill styra att utföra något är detta kanske ett avgörande arbete. Är man bara ute efter att sälja in SEO och få kunden nöjd för att sökorden leder till topp tio i serpen kanske det är mindre viktigt. Utifrån min erfarenhet har jag sett att huvudsökorden kanske står för 20-30% av trafiken från Google (organic) medans enstaka sökord med anknytning till sökordet står för minst lika mycket trafik. Så det jag vill säga är att man bör skaffa sig en tydlig målbild av vad man vill uppnå, vara kretativ och använda de verktyg google tillhandahåller för att testa av vilka ord och begrepp som används.

    Kommentar av Netifiera

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner