Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad ger mest länkkraft? 301 eller länk

Jag har en gammal domän som innehåller ett av mina viktigaste sökord. Det finns ca 400 inlänkar. Domänen ska djuplänkas in i en annan webbutik. Vad blir kraftfullast? Att göra 301 eller att använda den som huvudsite i ett kluster?

Magnus

I princip så ska en 301-redirect överföra nästan all styrka in i en sida till den som den pekas till. Det är alltså rent matematiskt mer än en länk men jag skulle ta i beaktande lite andra egenskaper också. Kommer du tappa trafik på att redirecta, finns det matchande landningssidor på den nya webbplatsen som du kan peka varje undersida till?

Beroende på hur du tänker gå vidare kan det vara bra att ha ytterligare en site att arbeta med, om du ändå hade tänkt fylla på med satellitsiter kanske du vill ha en start? Om du tänkt dig byta länkar kan det vara fint att ha något bra, relevant, att byta med osv.

En sista sak som är värt att tänka på är att 301-or inte är garanterade, ibland strular dom utifrån hur likt innehållet etc är. Det är också lätt att det går fel och man sjabblar bort styrkan. Däremot är det en bättre kraftöverföring. Slutligen vill jag tipsa om vår tjänst 301 redirect där det finns mer information och redirects och en möjlighet att testa befintliga.

8 kommentarer

  1. Har någon typ av liknande problem. En tidigare sajt var ett form av skin för huvudsiten. Visst innehåll är dublicate content och om inte annat så ”tävlar” man på samma sökord. Vill på något sätt få kraften från skin-sajten att gå till sajt B (buvudsiten) istället.
    301 redirect är inte möjligt då skin-sidan fortfarande måste finnas som en egen sida. Utan det är snarare de ingående länkarna man vill föra över. Möjligt?

    Kommentar av Andreas

  2. Intressant! Jag har testat med 301 förr, och det har strulat hälften av gångerna som jag har försökt redirecta, och framförallt så tar det tid för Google att fatta att allt ska redirectas.

    Mvh / Hanna

    Kommentar av Hanna

  3. Vi köpte en tidigare konkurrerande nätbutik i samma segment och med i stort sett samma sökord mm. Vi gjorde det enkelt för oss och markerade i google admin att domänen skulle flyttas och 301-direktade hela domänen till vår startsida. Detta då det inte fanns vettiga landningssidor för innehållet på den gamla domänen.

    Vi fick en rejäl boost i serpen, och när man tittade i webmaster tools kunde vi se att antalet inlänkande domäner var nästan det dubbla mot tidigare.

    Nu till funderingen. Sakta men säkert har nu de inlänkande domänerna från uppköpet försvunnit från webmaster tools. Men vi har inte direkt tappat i serpen. Det är iof svårt att säga då vi även bygger mycket andra länkar, men med tanke på lyftet vi fick så tror jag inte vi har tappat så mycket som det ser ut i wm. Frågan är om länkarna till den 301-direktade domänen fortfarande ger kraft för vår sida eller om google helt enkelt nollat dessa länkar, för det ser onekligen ut så i wmt. (Ungefär som vid en misslyckad snapback där länkarna ligger kvar men inte ger kraft)

    Kommentar av Marcus

  4. Det är alltid ett fin balansgång hur mycket man törs lita på Webmaster Tools. Kan det vara så att länkarna försvinner på riktigt, att de var sådant den förre ägaren t ex köpt för en viss tid?

  5. Jag har tittat på en del av inlänkarna, och de finns kvar. T.ex fanns företaget listat på Infoo.se, och finns kvar där. Men denna länk finns inte längre registrerad i WMT. (Vår egen domän är inte listat där)

    Så jag funderar på om det bara är länkar direkt till vår domän som ska/finns listade hos google.

    Detta är väldigt intressant då vi funderar på fler uppköp av konkurrenter som tröttnat och som det ser ut just nu är det kanske bättre att ha kvar sidan som en viktigt satellit istället. Då får man också kvar domänen i sökresultatet (top 10) vilket kanske ger mer totalt sett.

  6. Jag har svårt att tro att t ex infoo.se skulle sluta räknas om den en gång gjort det. Däremot är det alltid värt att fundera på att behålla positioner med en ytterligare site.

  7. Jag har en gammal domän som jag har redirectat med 301 och det gäller samtliga sidor med jämförbart innehåll och det fungerar alldeles utmärkt. Min fråga är bara följande: Om jag har en gammal domän som redirectas, så tappar den ju direkt placeringar i serpen och med tiden blir väl länkarna mindre värda, eller hur? Vad händer dessutom om länkarna har följt med till den nya domänen och jag väljer att avsluta den första domänen?

    Kommentar av Christer

  8. Tack för ditt svar Magnus. Jag har funderat en del kring detta och kommit fram till att i det korta perspektivet kan det vara rätt att redirecta sidan. Men i det längre perspektivet borde det, om man har tid, lust och kunskap, vara bättre att sätta upp en sattelit. Den kan man ju faktiskt få fler länkar till medan man troligtvis löper större risk att tappa länkar vid en redirect eftersom att man då hamnar någon annanstans än vad länken visar.

    Intressanta kommentarer om snappade domäner på facebook.

    Christer: Om avslutar domänen så försvinner länkarna ut i cyberrymden….

    Mvh Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner