Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad innebär förändringen av Google Places?

Jag har en fråga som jag inte hittat svaret på ännu men du kanske var? Det spekuleras en del kring Googles förändring av det lokala söket härom dagen genom att koppla ihop Google Places information med domännamn. Frågan är: Blir det någon förändring i hur man sökmotoroptimerar eller är det fortfarande länkar mot domänen som har den avgörande rollen for placeringen? Jag har inte hittat några säkra svar på detta utan endast antaganden. Vet du någon som gjort tester och som kan bevisa hur det påverkar? Krävs en Google Places registrering for att komma i topp? Enligt mina egna tester så krävs det inte. Om man t ex söker på ”värmepumpar malmö” så blandas vanliga resultat med kartträffar. Vad tror du?

Samuel

Vi har inte hunnit göra några ordentliga tester ännu men vi har gått igenom ett stort antal sökresultat och kan se en del ganska tydliga tecken. Enligt Google själva har man nu slagit ihop de båda algoritmer som förut var helt separerade, resultaten från Google Places påverkas av den vanliga sökmotoroptimeringen och tvärt om.

Min slutsats är precis som din att en registrering inte krävs för att hamna i topp, det går att göra med gammal klassisk SEO. Däremot ser det onekligen ut som att man får fördelar av att vara registrerad i Places och ha arbetat med lokal sökmotoroptimering.

Videon från SEOmoz är ganska bra och värd att titta på, de har kommit till ungefär samma slutsatser som jag. Kartresultatet gör det utan tvekan lättare att ta position men ska kombineras med traditionell SEO. Jag är övertygad om att inom många segment kommer sökmotoroptimeringen kräva att man gör båda delarna.

8 kommentarer

  1. Tackar för den videon som jag har lyckats missa. Har själv fått intrycket att gamla väloptimerade sajter med hög trust lyckas klamra sig kvar högt uppe, men jag tror definitivt att många som funderat på att bygga mfa-siter eller liknande för geografiska sökord blivit avskräckta.

    Kommentar av Jonas

  2. Jag har hört från kunder att telesäljare redan är på hugget och erbjuder förhållandevis dyr hjälp med att fylla på med innehållet i Google places.

    Gjort någon test av vilka branscher/sökordssegment som Google anser vara lokalt förankrade?

    Kommentar av

    Håkan P

  3. Driver några sajter med fokus på lokala sökord. Måste säga att jag inte sett några skillnader alls i trafiken sen uppdateringen.

    I grund och botten är Google Places Sverige lika värdelös som innan, inom de branscher jag verkar.

    Kommentar av Per

  4. Se t.ex ”bemanningsföretag Stockholm”. Innan förändringen visades en karta med 20-tal bemanningsföretag i Stockholm. Helt klart behjälpligt. Nu har någon som har domänen bemmaningsforetagiStockholm.se haft flyt! Det är den enda kartträffen somvisas!

    Kommentar av

    Christian

  5. Har själv gjort ett par tester och kommit fram till att där Google Places hamnar i den traditionella organiska listan framför allt berör typiska lokala ”telefonkatalog” sökningar. Söker man på tex städfirma malmö eller catering malmö så trillar Google Places resultat in. Men söker man på mediabyrå malmö så ser det ut precis som vanligt. Detta är ett sätt för Google att knuffa undan aktörer som eniro och hitta.se när det gäller lokala sökningar som genererar stora intäkter för båda företagen. Tidigare så rankade eniro högt på en sökning som begravningsbyrå malmö. Idag hamnar alla företagen i Google Places före. Smart av Google.

    Kommentar av

    Daniel

  6. Jag har märkt en klar skillnad i nedgång över antalet besökare för min verksamhet. Låg 1:a på ett relativt hårt SEO:at nyckelord (13 första på organiska listan har SEO-bolag bakom sig) och iom Google Places så visas jag inte längre först beroende på var jag befinner mig. Är jag i närheten av mitt arbete så rankas jag givetvis först på places och fortsatt 1:a på den organiska listan. Det gör att jag tappar intäkter ordenligt, kanske 15-20% jmf med förra veckan.

    Kommentar av

    Thomas

  7. Intressant artikel & Beträffande teleförsäljningsföretag som säljer lokal google place placeringar kommer lite här och där märks. Jag skrev och kommentera för ca 9månader sedan på nikkes artikel om bluffande teleföretag som sålde google maps placeringar. Okej betalt förstår jag att man kan ta om man för ovetande kan placera, registrera företag på denna tjänst, Men att ta tusentals kronor om de redan är registrerade och dessutom lura företagare i frågan. I mitt fall då jag hjälpte till hade detta tele företag iallafall utgett sig för att vara SEO konsult osv. När jag kom in i bilden och när jag väl skulle börja använda Googles tjänster så hade de petat bort alla verktyg i kundens google konto, google analytics, webbmaster verktyg osv, i google maps hade de tagit bort viktiga sökord på kundens absolut viktigaste varumärken. Jag fick till sist tag i vederbörande teleförsäljare och fick svaret att de håller på att jobba upp sidan osv… Efter mycke om. Blev det en bra lösning till sist och nu för en tid sedan finns vare sig domännamn eller företag kvar…
    Men sådana skojjare kommer väl upp med nya uppgifter osv…. Lukrativ bransch för bedragare att syssla med. Tråkigt bara att de finns…. Tur är att dagens och morgondagens herrar och kvinnor. som ex, denna sida finns. Så att både nybörjare och vana användare kan lära sig mer om just att synas bättre på sökmotorerna. Ledsen om det blev lite mycket om just telesäljare, Jag vill inte generalisera alla. Det finns säkerligen flera som har något att erbjuda.

    Kommentar av

    Björn

  8. Tack för svaret Magnus. Vi hörs längre fram när vi fått svar på våra tester.

    Kommentar av

    Samuel Sylvander

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner