Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad kan man göra för att ytterligare förbättra sitt resultat?

Genom er SEO-analys verktyg här på sidan så får jag 82/100p på ordet ”Webbdesign” på adressen till ett INLÄGG inom Webbdesign-kategorin, enligt verktyget är det egentligen bara antalet sidor som är för litet (vilket växer med tiden). Jag undrar om det finns något annat än att förbättra KODEN som gör min sida bättre för google?

Hur mycket gör länkningar till ens sida från andra sidor? Jag har försökt registrera den i länkkataloger och andra sidor för att de ska länka till den i hopp om att detta gör den mer ”värdefull” för google. Hur mycket hjälper detta?

/Marcus

Det finns nästan alltid saker man kan förbättra på sin sajt, frågan är när man når den punkt att det blir mer lönsamt att arbeta med något annat som t ex länkar som du nämner. Saker som man kan se över som verktyget inte tittar på är t ex hur du länkar internt till dina olika sidor, vilka länktexter du har på de interna länkarna osv.

När det gäller länkar så kan man se det som att all den on page man gör oftast bara är något som man måste göra, det är länkarna som gör att man tar positioner och får trafik. Länkarna är den enskilt viktigaste faktorn i all sökmotoroptimering och vanligtvis det som tar allra längst tid. Länkkataloger har tyvärr tappat rejält i värde i Googles ögon, om du kan få tag på relevanta inlänkar från siter med bra content så är det värt väldigt mycket mer.

/Magnus

7 kommentarer

  1. Hej,

    Vad tycker ni är en ”okej” siffra att få i er SEO-analys?

    Kommentar av Jonas

  2. Det riktiga svaret är mer är alltid bättre. Det jag helst skulle titta på är de saker som ger mycket poäng, title är till exempel mycket viktiga än meta-keywords (som inte gör någon skillnad i Google men i några andra sökmotorer och därför får finnas kvar i testet). Om du har 75 poäng är det bra men om avdraget är 15 poäng för att du inte har sökordet i titeln är det ändå inte bra.

    Hoppas det är till nytta, jag vet att det är ett lite luddigt svar men fokusera på dom stora grejerna först.

    Kommentar av Magnus

  3. Tackar och bockar, när jag väl blir googleindexerad kommer jag ha över 80 poäng, mycket tack vare era tips här!

    Kommentar av Jonas

  4. Om det är siten du upgett här så räcker det med att skriva en kommentar till så försvinner nofollowtaggen och då borde du ganska snabbt bli indexerad :)

    Kommentar av Magnus

  5. Haha då gör jag det då, tack för tipset och juicen =)

    Kommentar av Jonas

  6. Hej…som sagt..vad ska jag göra för att komma med i googles sökfunktion? Är ju inte så haj på det här med datorer. Tips är tacksamt mottaget!

    Kommentar av Lovisa

  7. Om det finns andra siter som länkar till dig så kommer Google automatiskt hitta dig, mer än så behöver inte göras.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner