Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad menas med H1?

Jag skulle vilja passa på och fråga vad som menas med ”rubrik av typen H1″… Vi har inget som heter H1 på vår sida i koden under några META taggar, eller är det titlen eller description som menas med H1.

/Magnus

H1 är den standard som finns för att markera att något är huvudrubriken. Det är alltså inte bland meta-data utan den faktiskta rubriken på sidan.

Ibland och särskilt på äldre siter kan man se att man helt enkelt ändrat font och storlek på rubriken men det allra bästa är att faktiskt använda sig av H1 taggen. Det gör det enklare för Google att bestämma innehållet eftersom det finns en tydligt markerad huvudrubrik.

/Magnus

4 kommentarer

  1. Kommentar av Niklas

  2. Nej H1 är inte en del av title utan helt enkelt huvudrubriken på sidan. På den här bloggen är H1 samma på alla sidor (något som valigtvis är fel) och är ”Sökmotoroptimering (SEO)”, du hittar den direkt under navigeringen.

    Kolla in W3schools: http://www.w3schools.com/TAGS/tag_hn.asp

    Kommentar av Magnus

  3. Hej Magnus!

    Först och främst tack för en mycket grym sida. Jag lusläser allt och du lär mig nya saker hela tiden.
    Till mina frågor. Jag har en spelsajt där all text är skrivet i fet stil. Spelar detta någon roll för min SEO? samt så ska jag nu börja tagga sökord. Har förstått att H1 är för min huvudrubrik på var sida. Om jag har rakeback som sökord i rubriken ska det H1:as även i övrig text där rakeback förekommer? Vad ska övriga sökord markeras med?

    Har du övriga tips när du ser min sajt så är jag väldigt tacksam för övriga synpunkter, ideér

    mvh

    Andreas

    Kommentar av Andreas

  4. Om rakeback är det sökord du vill gå på (jag vill påpeka att det är ett sökord med ganska tuff konkurrens så det kan vara smart att börja med något enklare)så ska du ha det i H1 men för den sakens skull inte göra H1 av alla. Standard är att det finns en H1 per sida (jag har sett exempel med fler men det ger inga seo-fördelar).

    Idag finns det två H1 som vardera innehåller nbsp; alltså inget.

    Att all text är fet spelar ingen stor roll men det ger som du säger problemet att du inte om du vill kan markera ord i texten, jag skulle kanske föreslå att du i stilen definerar P som ett fetare typsnitt då kan du använda STRONG bara till att markera ord.

    Trevligt att du gillar bloggen.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner