Sökmotorkonsult.se

Vad menas med H1?

On-Page-SEO

Jag skulle vilja passa på och fråga vad som menas med ”rubrik av typen H1″… Vi har inget som heter H1 på vår sida i koden under några META taggar, eller är det titlen eller description som menas med H1.

/Magnus

H1 är den standard som finns för att markera att något är huvudrubriken. Det är alltså inte bland meta-data utan den faktiskta rubriken på sidan.

Ibland och särskilt på äldre siter kan man se att man helt enkelt ändrat font och storlek på rubriken men det allra bästa är att faktiskt använda sig av H1 taggen. Det gör det enklare för Google att bestämma innehållet eftersom det finns en tydligt markerad huvudrubrik.

/Magnus

Sidan är senast uppdaterad 2022-02-04

4 kommentarer

  1. Kommentar av Niklas

  2. Nej H1 är inte en del av title utan helt enkelt huvudrubriken på sidan. På den här bloggen är H1 samma på alla sidor (något som valigtvis är fel) och är ”Sökmotoroptimering (SEO)”, du hittar den direkt under navigeringen.

    Kolla in W3schools: http://www.w3schools.com/TAGS/tag_hn.asp

    Kommentar av Magnus

  3. Hej Magnus!

    Först och främst tack för en mycket grym sida. Jag lusläser allt och du lär mig nya saker hela tiden.
    Till mina frågor. Jag har en spelsajt där all text är skrivet i fet stil. Spelar detta någon roll för min SEO? samt så ska jag nu börja tagga sökord. Har förstått att H1 är för min huvudrubrik på var sida. Om jag har rakeback som sökord i rubriken ska det H1:as även i övrig text där rakeback förekommer? Vad ska övriga sökord markeras med?

    Har du övriga tips när du ser min sajt så är jag väldigt tacksam för övriga synpunkter, ideér

    mvh

    Andreas

    Kommentar av Andreas

  4. Om rakeback är det sökord du vill gå på (jag vill påpeka att det är ett sökord med ganska tuff konkurrens så det kan vara smart att börja med något enklare)så ska du ha det i H1 men för den sakens skull inte göra H1 av alla. Standard är att det finns en H1 per sida (jag har sett exempel med fler men det ger inga seo-fördelar).

    Idag finns det två H1 som vardera innehåller nbsp; alltså inget.

    Att all text är fet spelar ingen stor roll men det ger som du säger problemet att du inte om du vill kan markera ord i texten, jag skulle kanske föreslå att du i stilen definerar P som ett fetare typsnitt då kan du använda STRONG bara till att markera ord.

    Trevligt att du gillar bloggen.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?